• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tjutande Bromsar Fiat Ducato

F

F.d. 50217

Guest
Köpte ny husbil Kabe 880 LT lev 011 05 12 vid första turen hördes tjutande ljud bromsar fram påtalade detta för caravanhallen upplands-väsby dom rekomderade att jag pratade med Fiat service stilbil upplands-väsby dom menade att detta tjutande försvinner efter ett tag nu efter 720 mil är ljud kvar fick tid hos stilbil i fredags dom smorde upp broms ok ljudet är kvar verkstaden påstår är nästa steg är att byta bromsskivor + belägg till en kostnad ca 9000:- detta går ej på garanti hävdar dom jag menar att så viktig detalj som bromsr skall ingå i garantin bilen är ju bara 4 månder gammal samt på talade detta problem efter första åkturen på väg till verkstaden började oil lampa lysa för dags fylla på oil eller byt oil kollade oil var ok verkstaden bytte då oil + filter kostnad 3985:- jag nekade att betala detta byte oil efter 720 mil kan inte vara rätt det var bara att betala vad göra detta är väl bilskojare för mig :confused:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Tjutande Bromsar Fiat Ducato

Skrikande bromsar har varit uppe på forumet tidigare, se om du där kan hitta något matnyttigt. Betr. problem med ny bil skall du reklamera det hos återförsäljaren. Om caravan-hallen inte hjälper dig skall du tillskriva Kabe. De borde ha större möjligheter att påverka FIAT importören. Om vidtagna åtgärder inte avhjälp felet på 3 verkstadsbesök har du rätt att häva köpet. Finns att läsa på annan aktuell tråd.
Leffe

RiRos

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2025

Detta är nog ett problem för Fiat för även vi har skrikande bromsar + även bekant med nyinköpt Fiat har problem. Det kanske är så att vi måste skrika till för att få problemet åtgärdat på garantin.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Jag har kört med kopparpasta bak på beläggen, om det är tur vet jag inte, men slutar skrika gör det.

Micke & Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2025

Det kan också vara bromsbeläggen som är (glasade) det blir en
blank yta på beläggen, det är bara att ta bort dom och putsa av
med ett groft sandpapper eller smärjelduk då brukar gnisslet
bli borta.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Detta är väldigt vanligt på bilar som körs för snällt, så plocka ner allt löst från bord och bänkar, och ut och bromsa några gånger, inte för tätt för då blir det för varmt, kör heller inte omkring med foten på bromsen för att bromsa ur beläggen som det praktiserades förr, utan kör bara lite mera aktivt, ofta upphör oväsendet efter ett tag! :)

Toppen