• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tjurigt kylskåp

F

F.d. 25230

Guest
Hej alla där ute
Nu kommer en fråga, mitt kylskåp är svårt att få fart på gasolen det tänder direkt men sen får man hålla in knappen ca 3-4 min innan det brinner utan knappen, ringde en husbils firma som sa att jag skulle rengöra nere vid munstycket och runt därikring gorde detta satte allt som det satt och vips så va det bättre, men nu ser jag att det glöder i en sak när ja kollar lågan är det ett fel eller ska det va så. Tack på förhand Ronny
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: tjurigt kylskåp

Det som glöder är med all säkerhet tändsäkringen som känner om lågan är tänd. Det är därför du måste hålla in knappen tills denna "saken" blir varm.
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: tjurigt kylskåp

Ok och tack för svaret, men varför behöver jag hålla in knappen så länge för nu segar det sig igen fast inte så länge som förr, nu tar det ca 2-2,5 min innan ja kan släppa knappen
Min gamla husbil tog det bara ca 30 sekunder max en min,
Tackar Wizard
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: tjurigt kylskåp

Om tändsäkringen blir sotig eller kommer ur läge så den inte blir varm så snabbt, så får du hålla in knappen längre.
Kan du komma åt baksidan på skåpet genom att lossa nedre ventilationsgallret kan du nog borsta bort lite sot på tändsäkringen.
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: tjurigt kylskåp

Ok jag kommer åt allt från nedre luckan, så ja kan ta isär allt där och rengöra får göra detta när ja kommer åt lite fint slippapper eller en mjukare stålborste, då rengör jag alltihop där :)
Tänk va lätt allt kan va med lite hjälp :) och snabbheten här :)
Tack nisse
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: tjurigt kylskåp

Nja.....Jag hade nog använt en något mjukare mässingsborste för att inte skada något.
 
F

F.d. 25230

Guest
Sv: tjurigt kylskåp

hej igen då gör jag som ni säger mässing borste och riktig rengörning, kommer tillbaka om detta ej skulle funka, men det verkar ju som det skulle va sot eller något i och med att det blev bättre när ja bara torka av sakerna lite och blåste bort lite löst skit :)
Tackar och bugar :)
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: tjurigt kylskåp

Det du antyder som ett fel, är troligtvis att du får öppna (dra ut skåpet en bit) ha en liten skiftnyckel fast nyckel) och dra fast röret som sitter mot magneten (alltså i andra ändan av termoelementet) som skall hålla vägen öppen för gasolen att komma fram till munstycket. Alltså, felet ligger inte där nere, utan på översidan av skåpet.(om röret är intakt naturligtvis)
Ha´det och lycka till
Inger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: tjurigt kylskåp

På min første husbil ble jeg tvunget til å rense brenneren før allt fungerte som det skulle, bilen var på den tid ca 12 år gammel og det var endel partikkler i brenneren som skadet flammen. Om dette var rust, koks eller sand vet jeg ikke, det lå i kammeret etter dysen.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: tjurigt kylskåp

Jag fick problem med något som störde lågan för något år sedan. När det väl brann orent blev det snabbt mycket sot. Efter en grundlig rensning så blev det som nytt.
Jag tog lite bilder och skrev ihop en beskrivning som jag tänkte kanske kunde vara till hjälp för någon.

Kanske läge att bifoga pdf-dokumentet igen, hjälper det någon blir jag glad.

Hhmmm........, strul med att bifoga dokumentet. Det stå bara "Vänta...", det brukar väl gå ganska fort. Jag får prova om en stund igen.

Ediit. Nu verkar det funka.
 

Bilagor

  • Rensa brännare och skorsten.pdf
    3,9 MB · Visningar: 108
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: tjurigt kylskåp

Det er en meget bra dokumentasjon på jobben med å rense brenner og rør.
Husk også å dunke ut det som ligger i firkantrøret, det var der jeg hadde masse skitt - nesten som sand.
 
Toppen