• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjurig vattennivåmätare

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
I en Adria Twin tjurar färskvattenmätaren. När man fyllt på vatten hemma visar mätaren (LT 50) ibland rätt nivå, ibland inget alls. Bilen var på verkstad där de inte hittat något fel, hem igen. Fyller nästan fullt men visar noll.
Hur fungerar dessa mätare. Är de lätta att byta? Detta är en plåtis där allt är ihopträngt för att spara plats.
Verkstaden rengjorde tanken, de trodde att kanske att någon beläggning påverkade.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej I vår dethleffs sitter det nivåpinnar i vattentanken som jag fick rengöra ( kalkavlegring på dessa ) efter ett vinteruppehållet
Betendet var likt ditt .
Leffe
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är troligen en kapacitiv nivåmätare. Den mäter kapacitansen mellan två metallpinnar, som ändrar sig allteftersom vätskenivån ändras. De är litet känsliga för påbyggnader mellan pinnarna men det brukar mest vara ett problem i gråvattentanken men kan såklart finnas även i färskvattentanken.

Om de ibland visar rätt, ibland noll och ibland något annat så skulle jag leta efter glappkontakter i kablaget från givaren på tanken till EBL:en (som vanligtvis manöverpanelen får sina värden ifrån). Kolla kontaktpressningarna. Sära på kontakter och sätt dit dom igen för att få bort oxid. Kolla att alla kablar verkar hela och oskadade. Plus naturligtvis, kolla påbyggnad på metallpinnarna.

MVH
Hans
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Mätarna reagerar på salthalten i vattnet. Är det hårt vatten brukar mätarna visa rätt. Är det mjukt vatten som hos mig så visar mätaren tom tank. Har i stället installerat en givare med flottör och separat mätare. Allt köpt på Biltema.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kapacitiva givare har inga problem med salthalt e.dyl. däremot kan resistiva givare (=givare som mäter elektriskt motstånd i vattnet) ha det.

MVH
Hans
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag har en svag känsla av att det spelar roll om jag kopplar in 230V eller inte. Vet inte varför jag fått för mig det men ändå...
Ska kolla det där med anslutningen till EBL.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har en Adria Twin årsmodell -19, hade liknande problem efter vintervilan. Min panel har små diodlampor/prickar som visar nivån. Dom blinkade samtidigt, läste i manualen till bilen att detta var en indikation på givarfel. Fast efter att ha kört en bit med vatten i tanken så var både blinkande borta och nivåvisningen rimlig.
Kan kanske va så att eventuell beläggning löses upp när man haft vatten i tanken en stund?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Är det inte så enkelt att det går ström mellan pinnarna. Är det destillerat vatten går ingen ström. Lite salter fordras, vilket det brukar vara i dricksvatten. Vatten från en fjällbäck har inte mycket salter.
Jo, men för kapacitiva givare är det en hyfsat högfrekvent växelström och den har inte alls samma beteende när det gäller vattnets kemi. Givaren har normalt inte ens ha metallisk kontakt med vattnet. Pinnarna är normalt plastöverdragna. Det finns t.o.m. givare som består av metallstrimlor på utsidan av tanken och mäter kapacitivt genom plasthöljet till tanken.
Med en resistiv givare (mäter motståndet i vattnet) är det en helt annan sak. Riktigt rent vatten är en hyfsad isolator.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag har tänkt vidare, sakta men ändå. Givaren i gråvattentanken struntar också att i att säga vad den innehåller.
Måste nog vara el-fel ändå, t.ex. gemensam jord eller liknande. Jobbar på det. Rengöra givaren i g-tanken lockar inte
inte så mycket. ;)
 
Toppen