• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tjafs vid reklamation

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Köpte för en vecka sedan en vintertäckning till fönstren. Ett av banden som skall läggas över dörren släppte i sömmen direkt. Jag lämnade tillbaka den idag och förklarade att jag ville ha en ny men var beredd att betala mer och få en bättre kvalitet. Det var inte möjligt att genomföra av någon anledning.

Expediten sa så här: Det kan vara ett måndagsexemplar men vi måste få möjlighet att reparera den åt dig innan vi betalar tillbaka pengar. Jag förklarade att jag inte ville ha ett reparerat "måndagsexemplar" utan ett nytt, men av bättre kvalitet.

Efter att jag föreslog ett tillgodokvitto gav man med sig.

Det handlade om 1.200 kronor hos ett företag som säljer husbilar med priser kring miljonen. Konstigt att man instruerar personalen att ta strid om småsummor och riskerar ett beslut som jag tog direkt. Tur att jag inte hade en anmärkning på en bil som kostar hundratusentals kronor.​

Jag köper absolut inte en husbil hos det företaget.
/Alve​

F

F.d. 10627

Guest
Sv: Tjafs vid reklamation

Enligt konsumentköpslagen så har säljaren rätt att välja om han vill reparera/byta ut den skadade varan så han hade faktiskt rätt i detta fall, väljer säljaren att reparerea varan så ska det ske inom skällig tid som har fastställts till max 4 veckor, därefter ska du få en ny eller likvärdig vara.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Då jag läser konsumentköplagen hos konsumentverket står det:

Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att:
(Alternativt)

Hålla inne betalningen
Kräva att felet avhjälps
Kräva ny, felfri vara
Få prisavdrag
Få ersättning för reparation
Häva köpet och få pengarna tillbaka

/Alve

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, men enligt samma lag har säljaren rätt att rätta till felet, det är inte du som ensidigt beslutar om vilken åtgärd som skall göras.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det uppstår antagligen då delade uppfattningar mellan köpare och säljare hur problemet skall lösas. Då man som köpare har konstaterat att varan utan tvekan håller låg kvalitet och man erbjuder sig att lägga till pengar för att få en ny av högre kvalitet är det inte särskilt upplyftande att bli erbjuden reparation av skiten och därmed få försöka på nytt.

Dessutom får man sig till livs det klassiska att det har sålts massor av den varan och att jag är den första som reklamerar. Underförstått visar den statistiken alltså att det är jag som har slitit sönder den.

Man visade ingen som helst önskan att få en nöjd kund. Att ett så stort företag tar strid för en sådan struntsumma gör mig fortfarande förvånad.

F

F.d. 7117

Guest

Det är inte kul när man köper saker som inte ens går att använda.
Jag beställde nyligen navkapslar till husbilen, 16". Provade att sätta dit en. Den gick inte att klämma dit på något vis utan att det till slut blev en spricka i den. Dessutom var lackeringen under all kritik, Så jag skickade tillbaka "skiten" och fick efter ett antal mail tillbaka pengarna plus returfrakten så det slutade i alla fall bra. Men man blir besviken:cool:

Senast redigerad av en moderator:
Toppen