• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjänstevikt

annvin

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
7236
Medlemskap
2023
Hur går man till väga för att sänka totalvikten på husbil som är på 4000 kg till 3500 kg.
Nån som vill tipsa.:confused:
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tjänstevikt

Kan man göra så utan att få allt för liten lastvikt?
Jag har just tömt vår husbil på allting. Var och vägde den tom på skoj, och den blev 860 kg lättare. Sen tillkommer det ju ett antal personer också. så vi låg nog nära 1000 kg last på resorna.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Hur går man till väga för att sänka totalvikten på husbil som är på 4000 kg till 3500 kg.
Nån som vill tipsa.:confused:

Om du ska få några bra tips bör du nog tala om vad du har för bil.
Hur mycket har du kvar att lasta efter en sådan sänkning??
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tjänstevikt

Med lägre lastvikt sjunker troligen andrshandsvärdet. Finns gott om bilar till salu med allt för låg lastvikt.

Räkna att lastvikten bör bara minst.
70 kg per person den är registrerad för.
50 kg personliga tillbehör per person den är reggad för.
100 kg för gemensama grejjer. Kärl, kastruller, bestick, mm
200 kg för utesaker. Grill, stolar, bord och cyklar.
Samt så många kg som full vattentank och full bränsletank väger,
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Tjänstevikt

Hur går man till väga för att sänka totalvikten på husbil som är på 4000 kg till 3500 kg.
Nån som vill tipsa.:confused:

EDIT:
Jag kan ha missförstått frågan här......:confused::. sorry i så fall.....

Men det går tolka din fråga på 2 sätt....
1. Du undrar vad du kan göra för att fysiskt lätta bilen 500kg.
2. Du undrar till vilken/vilka myndighet/er du måste vända dig för att få till en ändring i reg.beviset.

Jag tolkade det som nr. 2.....
Att tråden är publicerad i forumdelen "Lagar och regelverk" bidrar även detta till min tolkning.....

Svaret på nr. 1 är ju att plocka ur vikt ur bilen.......:cool:

.....................................................................................................................................

Det andra har påpekat är dock en viktig faktor att tänka på och något som behöver tas i beaktning innan man startar processen. Få bilar har råd att "mista" 500kg lastvikt och vara kvar på "rätt sida" om lagen sedan.

Ett kort svar är att du måste registreringsbesiktiga din på nytt för att få det in i bilens papper. Gången är precis den samma som vid en höjning av totalvikten. Målet är det samma, att få in en ändring i dina fordonspapper.
 
Senast redigerad av en moderator:

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Tjänstevikt

Hoppas detta gir dig ett svar på dit frågan.

En husbil med Tjänstevikt (3150kg) + Lastvikt (350kg) = Totalvikt 3500kg

Tjänstevikten (3150kg) består av:
- förare(75kg)
-till 90% fyllda tankar dock ej avloppstank,
-en full gasolflaska (P11),
-verktygssats,
-övriga vätskesytem till 100%, typ spolarvätska,kylvätska,oljor m.m.

Lastvikten (350kg) kan består av:
tillkommande utrustning som ex. 1st passagerare (75kg), markis cykelhållare, cyklar, tv, radio, hushållsutrustning, köksutrustning, övrig utrustning som elkabel, pallklossar, dragkrok, ficklampa, dator, navigation, backkamera, solpanel, bränslecell, extra gasolflaska, bränsledunk, hygienutrustning, sängkläder, madrasser, m.m.

MVH

Kim
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Tjänstevikt

Alla har vi olika behov av packning. Vår bil har en körklar vikt på drygt 2900 kg och när vi gjorde vår treveckorsresa ner till Moseldalen för ett tag sen vägde vi 3200 kg alltså knappt 300 kg packning inkl 1 passagerare och vi saknade inte något någon gång. Bettan har gjort en noggrann lista som är lätt att packa efter och som vi följer, och som inte innehåller en massa "bra att ha saker" som bara tar plats. På hemvägen vägde vi ju betydligt mer (3380 kg) och hade alltså 120 kg marginal.
Svårt att ge råd till andra innan man vet hur de tänker använda bilen, vissa har stor familj med krav på att ha "allt" med sig, medan andra med lägre behovskrav bara har med sig det man behöver. Det viktkga är att trådskaparen noga har tänkt igenom sina egna behov, men man bör nog ha en lastvikt på 500 kg, och då påverkas säkert inte andrahandsvärdet negativt. Det finns ju klara fördelar med en lättare bil som trådskaparen kanske värderar högt. Angående tillvägagångsättet med regbesiktning så framgår det ju av ett inlägg ovan.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Tjänstevikt

På vår resa ner till franska rivieran i juni vägde vi fullpackade och fulltankade 3400 kg, det var vägvikten vid vågen i Helsingborg inklusive hela familjen på 4 personer strax efter avfärd. Då hade vi ändå med onödigt mycket som vi aldrig behövde använda och som nog kan komma att lämnas hemma på nästa europafärd, som elkraftverket exv. Alla tänker vi olika, jag kan inte föreställa mig något som vi skulle kunna använda mer lastvikt till.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tjänstevikt

Snacka om tråd som slirade snett på första inlägget. Trådskaparen undrade hur man gör för att sänka vikten i papperna. Vilket kan behövas av många skäl. Ex. förbud över 3500 kg där man vill åka, eller hastigheter i Tyskland, m.m..

Transportstyrelsen har svar på det. Jag tror det är så enkelt att du kan beställa ny registreringsbesiktning. Kolla med Bilprovningen eller motsvarande vilka papper du behöver ha med dig.


Ett vanligt skäl är att man av olika anledningar inte har körkort att köra tyngre fordon en 3500 kg.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tjänstevikt

så snett är det väl inte, bara tankar om att man bör tänka två gånger innan man sänker totalvikten.

Jag tycker själv att en del av tjusningen att resa med husbil är att man verkligen har allt med sig.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tjänstevikt

Jag försökte för ett antal år sedan att få husbilen registrerad som 3500 kg,
vilken den varit i Tyskland.
Här gick det inte för att dels var typskylten som sitter på bilen märkt med 4000 kg, dels stod det i COC dokumentet att det var 4000 kg.
Hade krävt en del pappers arbete att få det igenom misstänker jag, så jag skippade det.
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Tjänstevikt

Jag försökte för ett antal år sedan att få husbilen registrerad som 3500 kg,
vilken den varit i Tyskland.
Här gick det inte för att dels var typskylten som sitter på bilen märkt med 4000 kg, dels stod det i COC dokumentet att det var 4000 kg.
Hade krävt en del pappers arbete att få det igenom misstänker jag, så jag skippade det.

Samma jobb som att väga upp.
Ny skylt och ny CoC så är det klart.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tjänstevikt

Här i Finland är det omöjligt att väga ner. Detta för att lättare bil genererar mindre skattepengar till statskassan. Upp går däremot bra, bara man har intyg att bilen klarar vikten från tillverkaren.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.014
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Tjänstevikt

Om man som i vårt fall ligger väldigt nära maxvikten på 4250 kg pga av en mycket tung bil i grunden så behöver man inte ha 90 liter = 90 kg vatten och släpa på utan kan då lägga i 90 kg annat i stället. Totalvikten på vägen vid vägningstillfället avgör.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Tjänstevikt

Kan man göra så utan att få allt för liten lastvikt?
Jag har just tömt vår husbil på allting. Var och vägde den tom på skoj, och den blev 860 kg lättare. Sen tillkommer det ju ett antal personer också. så vi låg nog nära 1000 kg last på resorna.


Tänk... Varför släpa med sig ett ton? Det kostar ju en massa i bara bränsle och extra slitage, samt besvär och leta om man behöver något. Vad kan väga ett ton?

Kanske dags att gå genom grejorna och fråga sig vad man behöver och hur ofta? Allt det dagliga finns ju längs resan.


jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tjänstevikt

Tänk... Varför släpa med sig ett ton? Det kostar ju en massa i bara bränsle och extra slitage, samt besvär och leta om man behöver något. Vad kan väga ett ton?

Kanske dags att gå genom grejorna och fråga sig vad man behöver och hur ofta? Allt det dagliga finns ju längs resan.


jyrki

Angående bränsleförbrukningen så spelar vikten ganska lite roll. Kommer ned till 1,75 liter per mil ungefär, oberoende vikt. :music-icon:

Ja vad släpar jag på:
300 liter vatten tank 200 liter dieseltank 120 liter skittank.
33 kg gastank. 25liter bensintank till elverket.
så där har vi över 600 kg innan jag ens börjat plocka in något i bilen. :twitcy:

Så vi hade väl 200 - 250 kg prylar. + att man ska ha vikt kvar för att åka sex personer i bilen. Blir fort vikt.
 
Toppen