• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tjänstevikt stämmer inte på beg importbil

K

kimse944

Guest
Efter mycket letande har vi köpt vår första husbil. Bilen såldes av ett företag som främst verkar jobba med import och när jag frågade om tjänstevikt & lastvikt som inte var specat i annonsen så sa säljaren att det fick man först då bilen blivit importbesiktigad men att det kommer att hamna runt 500kg lastvikt. Efter någon vecka ringde säljaren och sa att de gjort besiktningen och fått en tjänstevikt på 3027kg och en lastvikt på 473kg, vilket stämde hyfsat med det han sa.

Vi hämtade bilen igår och på vägen hem passerade vi en vågstation och jag blev helt ställd när jag fick se en vikt på 3260kg. I bilen satt jag (90kg), full tank diesel, full vattentank samt gasoltub. Jag förstår inte vad som hänt sedan besiktningen som skett för någon vecka sedan. Har vi blivit lurade på vikten? Med fru och två barn är det inte mycket kvar till maxvikt på 3500kg...

Tacksam för hjälp. Jag kanske har fattat det här med vikten helt fel???

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Tjänstevikt stämmer inte på beg importbil

Kanske säljaren plockade ur allt möjligt ur bilen innan han åkte och besiktade den. Bodelsbatteriet, markisen, reservhjulet, verktyg, gasolflaskan, cykelstället m.m. Bränsletank och vattentank kanske också var helt tomma.

Om säljaren har "bra kontakter" på bilprovningen så kollades kanske inte allt och vikten rundades även av nedåt.
Eftersom företaget pysslar med import av begagnade bilar så vet dom hur viktigt det är med lastvikten och gör nog vad dom kan för att få upp den. Du hade ju även frågat om den innan köpet.

Det är en diff på ca 200kg så något har gjorts fel. Om du köpte bilen först efter besiktningen så bör det inte vara några problem att backa affären om du vill det.
Ring handlaren och fråga vad dom gjort.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Visst fuskas det. Säljare känner besiktningsman.

Köpte en ny import för många år sedan och fick frågan, vilken tjänstevikt vill du ha? Så är det!

K

kimse944

Guest

Ja tanken har slagit mig att vi ska häva köpet. Det jag funderar på är vad jag måste "bevisa" om säljaren vägrar och vart jag vänder mig om det går åt H***te. Vi funderar på att kontakta en konsumentrådgivare för att diskutera det hela innan vi kontaktar säljaren.

Trist erfarenhet vid första husbilsköpet...

#grundlurad...

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Självklart ska du ta hjälp av en konsumentrådgivare!

Förmodligen kommer hen att anse att felet är av stor betydelse, och därmed skäl för hävande.

K

kimse944

Guest

Vägs husbilarna alltid vid en registreringsbesiktning?

Kan jag ringa till banken och be dem spärra postväxel (om den inte redan är inlöst, affären gjordes kl 16 i fredags). Gör jag något brottsligt om jag går den vägen?

K

kimse944

Guest

läste precis på nätet att det i princip är omöjligt att spärra postväxeln.

Får hoppas på säljarens "goda vilja"...

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Om det är ett seriöst företag, följer de förhoppningsvis gällande lagstiftning.

Leffe M

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2025

Hej Jag tror att du skall väga bilen en gång till {kan vara fel på vågen] Vägde min i Hurva igår på båda sidornas vågar. Dethleffs-2011 tjänstevikt 3009 kg totalvikt 3495 kg max last 486 kg
Jag 100 kg, min hustru 62 kg, full tank diesel, full vattentank, 2 fulla gasolflaskor, plus lite stolar o bord, servis, kastruller o dyl {normal lastad för camping] Högra från Malmö 3382 kg andra sidan 3389 kg alltså en marginal på ca 100 kg
Mvh Leffe

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Tjänstevikten stämmer nog, den vikten du fick på vågen är bruttovikt och du är redan lastad ca 200 kg.
Du själv drar +15 kg, en markis kanske +40 kg, 100 liter vatten i stället för kanske 20 som ingår i tjänstevikten drar +80 kg, full diseltank i stället för 80% drar +20 kg, du kanske har parabol +20 kg =175 kg last.
Har du fru och två barn så är en totalvikt på 3500 kg alldeles för lite om du vill ha med packning.
Nu är det ju bra att du har en ganska hög lastvikt för det är på den som ev. böter beräknas.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Förutsatt att vågen på vägen hem inte visar fel så är det absolut något som blivit ”fel” vid vägningen på besiktningen.
Normalt låter man fast installerad utrustning som markis, cykelställ och parabol vara kvar på bilen vid vägningen. Förutsatt att bilen inte har en vattentank med dubbla nivåer inbyggt skall även den vara helt full annars skall den vikten också läggas på vid vägningen. 90% av bränsletankens volym skall med.

I detta fall är det troligen bara de extra 15kg för förarvikten och ca 10liter för det extra bränslet man kan räkna bort vid kontrollvägningen. Det är alltså ca 200kilo som trollats bort vid registreringsbesiktningen.

F

F.d. 29925

Guest

Hej Jag tror att du skall väga bilen en gång till {kan vara fel på vågen] Vägde min i Hurva igår på båda sidornas vågar. Dethleffs-2011 tjänstevikt 3009 kg totalvikt 3495 kg max last 486 kg
Jag 100 kg, min hustru 62 kg, full tank diesel, full vattentank, 2 fulla gasolflaskor, plus lite stolar o bord, servis, kastruller o dyl {normal lastad för camping] Högra från Malmö 3382 kg andra sidan 3389 kg alltså en marginal på ca 100 kg
Mvh Leffe

7 Kg väl??

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Förutsatt att vågen på vägen hem inte visar fel så är det absolut något som blivit ”fel” vid vägningen på besiktningen.
Normalt låter man fast installerad utrustning som markis, cykelställ och parabol vara kvar på bilen vid vägningen. Förutsatt att bilen inte har en vattentank med dubbla nivåer inbyggt skall även den vara helt full annars skall den vikten också läggas på vid vägningen. 90% av bränsletankens volym skall med.

I detta fall är det troligen bara de extra 15kg för förarvikten och ca 10liter för det extra bränslet man kan räkna bort vid kontrollvägningen. Det är alltså ca 200kilo som trollats bort vid registreringsbesiktningen.

Även den andra bränsletanken (gasolflaskan) ska vara fylld till 90 %, så är diffade det ytterligare det drygt kilo.

Hävdar fortfarande, om alla sifferuppgifter stämmer, att detta är ett "fel av stor betydelse" (allra helst som vikterna diskuterades inför köpet), som är skäl fö hävande. Råder därför ännu en gång att ta kontakt med den kommunala konsumentrådgivaren!

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Jag förstår inte problemet, bilen har ju fått en hög lastvikt vilket är bra. Markis, parabol och annan utrustning som plockas på är last, en märklig sak är att transportstyrelsen kräver CoC intyg men bryr sig inte om vad som står i det, i standardutrustningen från fabrik finns ingen markis eller parabol.
När jag vägde upp min bil så plockade jag bort markisen hade lite disel och vatten nästan ingen gasol, jag tog ur mattor och köksprylar för jag visste att besiktningen inte skulle bry sig om CoC intyget och fick upp lastvikten till 580 kg.
Köparen av den här bilen skulle inte frågat efter tjänstevikt utan efter bruttovikt körklar.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

”Problemet” här är att Kimse944 har köpt en bil där det påstods finnas mer lastmöjligheter kvar än vad hans kontrollvägning sen visade att det fanns.
Tjänstevikten vid en normal registreringsbesiktning skall vara när bilen ÄR körklar.

Om handlaren tagit omvägar som du gjort och trixat för att få ner tjänstevikten måste han givetvis tala om det för kunden då det påverkar den verkliga lastvikten.
Hade bilen inte varit precis nybesiktigad/nyvägd kan man tycka det är upp till köparen att göra en egen kontrollvägning innan köp men absolut inte i detta fall.

Tror fasiken man blir irriterad om man gör sin hemläxa ordentligt innan köp och räknar med en korrekt besiktning/tjänstevikt för att själv sen kunna räkna och lägga på fru, ungar och tillbehör efter eget behov.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Nej ni blandar ihop begreppen, han skulle frågat handlaren " vilken bruttovikt har detta fordon när jag lastat gumman, två barn och packning".

Leffe M

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2025

Kimse Kolla din Märkesskylt i motorrummet vad som står på det Där står all data från den regades från början {Fiat group automobiles s.p.a
Leffe

Leffe M

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2025

Blanda inte ihop Bruttovikt ock Totalvikt I mitt fall från Hurva vågen är
Bruttovikt är vad bilen väger vid ett tillfälle i mitt fall 3389k
Totalvikt i mitt fall är 3495 kg Det innebär att jag har ca 100 kg kvar till jag når Totalvikten.
Har både markis, parabol, cykelställ också i dom 3389 kg
Leffe

K

kimse944

Guest

Arnew
är det inte bättre att ha en hög lastvikt som också stämmer och slippa risk för böter helt?

Om säljaren i tidigt skede sagt att han inte vet lastvikten eftersom han får den först vid registreringsbesiktning och sen ringer några dagar senare och säger att den fått en tjänstevikt på 3027 och lastvikt på 473kg så är det väl det man ska förvänta sig som köpare och inte en "verklig" tjänstevikt på 3260?

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Nej kimse, det är bra med hög lastvikt för det är på den ev. böter beräknas och nu kan du väga 3730 kg och komma undan med bara böter.
Om du får en tjänstevikt på 3260 kg så har du bara en lastvikt på 240 kg och då hamnar du hos åklagaren om du blir vägd med en bruttovikt på 3620 kg, körkortet ryker nog direkt om du väger 3730 kg.
Du har ju hamnat i ett surt läge eftersom du vill ha med gumma och ett par kottar, du behöver nog en bil på 4500 kg minst.
Du får aldrig väga mer än 3500 kg det är totalvikten oavsett lastvikt.

Toppen