• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tjänstevikt Hymer?

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025
Hej .Någon därute som vet Tjänstevikt på en Hymer 674 cl.Totalvikt är 4.0ton.
Anders.B:confused:

J

Jarn

Guest
Sv: Tjänstevikt Hymer?

Enligt broschyren är det 3160 kg för en 2009.

Som exempel kan jag säga att min B 654 har 60 kg mindre dvs 3100 kg.

Sen tillkommer ju all utrustning. TV, Markis, cykelställ, extra batteri m.m.

Jag kontrollvägde den vid vågplatsen på E4 vid Hbg. Den var då lastad för en veckas resa med två vuxna o två barn, samt fulla vatten o bränsletankar + 2 fulla P11.

Vikten var då exakt 3.500kg.

Bonzo

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023

Våran Hymer B674 -05 har 3110kg i Tjänstevikt och är nu uppgraderad till 4000 kg totalvikt. Tidigare körde vi med övervikt hela tiden och det kändes inte bra. Nu har vi ett par hundra till godo.

Hälsningar Sven-Åke

Karin&Kent

FD HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
1946
Medlemskap
2023

Vi har en Hymer B654 SL 2007, tjänstevikten är angiven till 3440 kg. När jag kollade upp mot de viktangivelser som fanns i Hymers broschyrer och jämförde med tjänstevikten stämmer den rätt bra. Men den verkliga vikten visar att bilen är 270 kg tyngre än vad som angavs. Jag var mycket nogrann men uppföljningen. Hymer har inte angett hur mycket den i broschyren angivan vikten max får avvika från den verkliga, vilket en del andra märken har gjort. Med 2 personer i och fulla tankar överskrider vi totalvikten 4000 kg. Att ta goda vänner med sig på turen kan man glömma då får vi körförbud om vi kontrolleras.
Kent

Toppen