• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjänar man på att byta fordonstyp?

PeeChang

HBK Medlem
Kommun
Vårgårda
HBK-Nr
38234
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en Hymer Starline 655 från 2005 som är registrerad som Lastbil och "med bostads inredning". Totalvikt är 3500kg.
Skall nu göra en regbesikting för dragkrok då helbilsgodkännande saknas och undrar om det finns fördelar att samtidigt byta till fordonstypen Personbil klass 2?
Fordonsskatten är ca 7000kr/år kan den minska?
Är det någon i Husbilsklubben som har erfarenhet av detta tar jag tacksamt emot alla tips.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kontrollera också vad som gäller för din försäkring. Det kan ev vara olika omfattning på vad som täcks.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag misstänker att du får en skatt på 5640kr ifall du reggar om till PB2, det är hög skatt på lätta lastbilar.

Jag reggade om min då tung lastbil till PB2, fick då mer än dubbla skatten, från 2300kr till 5640kr, passade då även på att öka passagerarantal från 1 till 3.
Var tvungen att ha med ett godkännande på det från Hymer Center.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är inte säkert att det går.
Jag försökte med min förra bil men behövde ett intyg från tillverkaren och då blev det för krångligt då den var i Italien....

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Största fördelen är att man kan parkera där det är skylltat för personbil, funderar själv på att regga om min från lastbil till PB2 men inte kommit till skott.

Bilagor

• asd.jpg
    asd.jpg
    172,7 KB · Visningar: 11
Toppen