• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TIPS!

F

F.d. 50069

Guest
Här är egentligen en jäkla fin affär om man inte absolut vill åka nytt! Dethleffs H652 TD -90 långbäddar, lågmil

Låga mil och trevlig planering!
Är en sådan här bil fuktfri och i övrigt bra skick så borde man ha en trevlig bil till en vettig peng!
Planeringen med långbäddar är ju gångbar idag, men 1990 så var det nog ovanligt kan jag tänka mig.
Sedan är det ju turbodieseln på 95hk och den räcker fint, samt mindre elektronik som bara strular:(
Jag känner inte säljaren om någon undrar, utan tyckte bara att det verkade vettigt:)

Anders Bohman

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025
Sv: TIPS!

Hade en liknande med diesel fiatmotor. Det var en svag motor med mycket växlande och mycket slirande på kopplingen för att starta. Sen saknade den också styrservo. Helt OK om man kör på vägen men svår att svänga med när det blev trångt.
För övrigt en trevlig bil med liten bränsleförbrukning.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo den såg väl välvårdad ut men efter att ha kört 6 år med våran som har samma motor så kommer vi avsluta äventyret med den i år .
Samt 189.000:- skulle jag köpa en nyare med rappare motor men det är ju inte alla som vill gasa som jag ....

F

F.d. 50069

Guest

Ärligt talat, hur mycket tycker ni egentligen att det skiljer i prestanda på en nyare husbil och en äldre;)
Jag har nu en Knaus 650 sunliner 05a med 146 hk och visst drar den fint och kraftfullt. Jag har haft ett mellanspel med en VW högbyggd transporter på 112hk som var tusan så mycket rappare i allt, men tyvärr så blev den för obekväm i längden.
En rättvisare jämnförelse är den husbilen vi hade innan VW´n och det var en Burstner 680 alkovbil med just en 95hk turbodiesel. Den bilen åkte vi mycket med och jag lovar att toppfarten på den vi har nu och just Burstner´n med 95hk turbodieseln är det inte så stor skillnad på!
Fast det som krävs i mina ögon är ju att kunna göra fina marschfarter på en 90-100km/h och detta funkade alldeles utmärkt med den gamla.

Ursäkta att jag är lite reaktionär ibland, men man skall inte döma ut äldre saker (fordon) för snabbt.
Jag skall inte slå mig för bröstet för jag (vi) har även blivit bländade av en nyare lyxig husbil med all utrustning som inte fanns i tankarna för 10år sedan.

Anders som ibland vill skapa en debatt;)

F

F.d. 50069

Guest

PS.
Jag nämnde att våran VW blev obekväm i längden, det var iof inte bilens fel utan att vi när barnen flög ut skaffade en Golden Retriverflicka som tar stor plats både i bilen samt i våra hjärtan:D

Känns detta fenomen igen? :rolleyes:..........

Anders&Marie-Anne
samt Molly.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Du menar att barna gjorde som du sa till dom, men inte jycken?
I så fall vet jag precis vad du menar.
Calle

F

F.d. 50069

Guest

:yes:Näru, i våran familj är det ingen som gör som jag säger!!!!!
Den enda som lyder, det är jag:wink:
Vi går just nu på valpkurs nr3, vi går om steg 1 alltså.
Alla deltagarna på kursen tittar med förfäran när vi och våran
vildbasse till hund kommer.
Fast jycken är snäll och nyfiken så vi har förtröstan.
Molly(goldenflickan) är som ett litet barn när vi kommer till
en ny plats (t.ex camping). Allt skall upptäckas och hälsas på:eek:

Ja, en får ju tröste sej mä att en får mye motion!

F

F.d. 50069

Guest

Tackar och bockar:yes:

Fast i ärlighetens namn så tror jag att det är kvinnan som styr i minst 95%
av våra svenska hem!!!!!
Har man varit gift/sammanboende i ett antal år så märker man att man som man blir ibland invaggad i tron att man är delbeslutande:wink:
Nä, dessa små vardagsbeslut eller vad det nu kan vara föregås av TAKTIK, som inte går av för hackor!
Jag tror att den smarte mannen lär sig och accepterar sin roll och spelar med.
Visst lägga upp en surmulen min och grymta lite kan man väl kosta på sig för ordningens skull:cool:.
Tänk er då att jag har 3 döttrar (som lindar mig runt fingret), samt en Goldenflicka med mycket vilja.
Hur mycket har man då i mandat:rolleyes:

Fast vi har en son också som delar mina intressen och då kan man rymma ut i den manliga sk. friheten en stund:)
Igår t.ex så tillbringade vi hela dagen på Motorbanan Sviestad i Linköping där det var avfrostning med racebilen.

Anders som gnäller lite men trivs jäkligt fint !

Ha det skönt allihop i vårsolen:msn_thumbup:

F

F.d. 9614

Guest

Bilen i annonsen har enl uppgift rullat endast 4500 mil så varför är bromsar bytta? Borde rimligtvis hålla längre än så...

F

F.d. 50069

Guest

Bilen i annonsen har enl uppgift rullat endast 4500 mil så varför är bromsar bytta? Borde rimligtvis hålla längre än så...

Hej.
Jag försvarar inte annonsen men en bil från 1990 borde om ägaren är det minsta insatt ha haft bromsarna nere minst 4ggr på nästan 20år:wink:

För att undvika onödiga kostnader på mina bilar så river jag bromsarna minst en gång om året. De flesta bilar har nu förtiden sk. enkolvsok som är flytande.(iom det så är de också känsliga)
Detta innebär att rörelsen på ena sidan bromskivan sas överförs till den andra sidan på skivan. Här blir det problem med kärvande bromsar om detta inte rengörs och smörjs upp med våran käre Bosse Bildoktorns Kopparpasta.
Sedan står verkstäderna och gnider händerna!
Nu tycker nog många att jag är en liten besservisser men detta är den bistra verkligheten.

Anders

F

F.d. 15832

Guest

Tackar och bockar:yes:

Fast i ärlighetens namn så tror jag att det är kvinnan som styr i minst 95%
av våra svenska hem!!!!!
Har man varit gift/sammanboende i ett antal år så märker man att man som man blir ibland invaggad i tron att man är delbeslutande:wink:
Nä, dessa små vardagsbeslut eller vad det nu kan vara föregås av TAKTIK, som inte går av för hackor!
Jag tror att den smarte mannen lär sig och accepterar sin roll och spelar med.
Visst lägga upp en surmulen min och grymta lite kan man väl kosta på sig för ordningens skull:cool:.
Tänk er då att jag har 3 döttrar (som lindar mig runt fingret), samt en Goldenflicka med mycket vilja.
Hur mycket har man då i mandat:rolleyes:

Fast vi har en son också som delar mina intressen och då kan man rymma ut i den manliga sk. friheten en stund:)
Igår t.ex så tillbringade vi hela dagen på Motorbanan Sviestad i Linköping där det var avfrostning med racebilen.

Anders som gnäller lite men trivs jäkligt fint !

Ha det skönt allihop i vårsolen:msn_thumbup:

I hear you!!!

Mvh
Rolle

PS: Är det den vackra rally Mantan som ska luftas, när manlig aktivitet står på dagordningen? DS.

F

F.d. 15832

Guest

Själv ska jag skruva med bromsarna på husbilen, en -85'a som gått 6900mil och det behövs kan jag säga!!!

Mvh
Rolle

F

F.d. 50069

Guest

I hear you!!!

Mvh
Rolle

PS: Är det den vackra rally Mantan som ska luftas, när manlig aktivitet står på dagordningen? DS.
Ja, fast inte på bana, det fattas för mycket i väghållning ännu:wink:. Motorn räcker gott till (2,4 liters på ca 170-180 hk) fast som sagt den är inte utsorterad för bankörning ännu och kommer kanske aldrig att bli det heller.
Ett par varv funkar men sedan ser man problemen med kylning, väghållning samt bromsar (trots att de är modifierade). Det kostar mera pengar än vad bilen är värd1
Nä, det blev grabben Miata som testades mera och även där så blev inte resultatet bra! Gick varm i motorn och laddtrycket sjönk så att det blir att lägga pannan i dubbla veck:eek:
Förhoppningsvis så blir min Cooper S 1071cc 64a klar till säsongen drar igång för fullt. Så för min del så blir det att åka koja:D
Fast jag åker inte tävling utan kör på Östgöta Sportvagnsklubb´s bandagar,
men även där så krävs det att allt är i bra skick och utsorterat.
Är man en sådan toknörd som jag och använder mina gammelbilar både till bus och finåka så blir det en kompromiss som ibland är svår att hitta!
Helst skall det ju funka att åka till några av Sveriges många nostalgiska motoräventyr som vi motornördar har fått uppleva på senare år.
Några exempel:D=
Alla historiska race, hela historiska rallycupen samt alla nostalgikvällar som växer fram.....ja, listan är lång:
Kolla här:
Klassiker - Bilar och motorcyklar 1945 - 1989
Kalendern: Evenemangskalendern:
Nostalgia Magazine

VISST ÄR VI MOTORNÖRDAR LYCKLIGT LOTTADE:yes:

(bara ingen kommer på att det borde vara förbjudet att ha så här skoj)

Anders

Toppen