• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips vid tvätt, använd lera

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Efter en tur till alperna och tillbaka i riktigt skitväder såg bilen ut därefter. Sidor och front går hyfsat lätt att få rent och snyggt. Dock är bakväggen inte lika rolig. Alsfaltsprickar över hela baken som sitter som attan (trots nyvaxad innan avfärd). Tidigare har jag polerat bort dessa på våren men denna gång köpte jag en claybar på biltema. Det fungerade fantastiskt bra.

Började med att tvätta av bakpartiet som vanligt med Globex. Sedan nytt varmt vatten och Globex i hinken. Leran behöver värme för att bli mjuk och att fungera. Så jag bröt av en bit och maserade upp i det varma vattnet. Därefter är det bara att börja dra i raka linjer på bakpartiet. Man får se till att det är blött så friktionen hålls nere. Byt mot ny lera när den inte längre är ren. Körde hela bakpartiet med leran och tvättade sedan en gång till (behövdes nog egentligen inte). Vilken skillnad mot hur jag nött tidigare.

Ska tydligen bli minimala tvättrepor som behöver poleras bort efter man kört med leran. Men jag såg inget trots solsken.

Så tips till er som vill bli av med flygrost och asfaltsprickar utan avfettning, kör med lera.

Senast ändrad:

mgbping

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2025
Bra tips , finns även "lerdukar" har sett på Articlean och Gör det med RW

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag använder först högtryckstvätten, 60gr spridning på munstycket, för att ta bort det lösa. Sedan ABNET som jag täcker bakstammen med. Låter det verka i 10min. Använder sedan tvättborsten, med långt skaft, och varmvatten. Inga asfaltsrester kvar efter det. Tar resten av bilen på samma sätt...

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Jag använder först högtryckstvätten, 60gr spridning på munstycket, för att ta bort det lösa. Sedan ABNET som jag täcker bakstammen med. Låter det verka i 10min. Använder sedan tvättborsten, med långt skaft, och varmvatten. Inga asfaltsrester kvar efter det. Tar resten av bilen på samma sätt...
Lika här, fast med Vikingtvättt istället för Abnet.

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Såg att jag skrivit "så tips för er som vill bli av med flygrost och tvättrepor" på slutet. Skulle självklart vara flygrost och asfaltsprickar....

Toppen