• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips vid service

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Hej!

I veckan var jag och gjorde service på husbilen. En Fiat Ducato.
Eftersom jag hela tiden var närvarande fick jag en del tips som jag tänker dela med mig av här.
Många har haft bekymmer med kylvattnet. Det sjunker till en nivå strax över lägsta ovh vandrar sedan lite upp och ner. Läckage vid värmepaketet i husdelen kan dock förekomma om sådant finns.
Dom tre skruvar som håller ramen kring strålkastarna bör smörjas. Fastnar dom finns risken att bussningen skruven är gängad i går runt och då får man byta hela strålkastarpaketet.
Byt gärna skruven ovanpå kylvattenbehållaren till en rostfri eller smörja den. Det ser illa ut med rostiga skruvar.
Sedan frågade han: Skall vi titta i luftfiltret? Vi gjorde så. Mycket riktigt där låg en skrumpnad mus och några nötter. Troligen dog den av gift. Tur var väl det. Jag hittade 1.5 kilo nötter i luftfiltret i en bil, berättade han.
Mössen plockar gärna med sig av ljuddämparmattan under huvlocket berättade han. Låt den stå öppen på vinterförvaringen och plocka gärna bort luftfiltret.
Mekanikern hävdade bestämt att enris hjälper mot husmöss .Enris runt hjulen och i en plastsäck i bilen håller mössen borta.
Kanske något mer som jag glömt nu. I så fall återkommer jag.

Mvh

Senast ändrad:
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Tips vid service

Jag har fyra katter som vaktar min på vintern. Inga musproblem här!

Toppen