• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips vid scooterförsäljning ?

J

Jarn

Guest
Jag tänker försöka sälja min scooter Piaggio Beverly 250 på bl.a. Blocket.
En sak jag funderat på är hur man skall agera om det kommer någon spekulant och vill provköra den?
Låter jag honom provköra och han inte kommer tillbaks, gäller ju ingen försäkring.
Även om jag tar hans id eller liknande, så kanske jag inte kan få ut några pengar.

Jag är ju inte heller direkt sugen på att åka baktill under provkörningen med en människa man inte alls vet vilka kunskaper han har i att köra en mc scooter.

Samtidigt förstår jag att man vill provköra den inför köpet.

Någon som har bra tips ?

F

F.d. 29911

Guest
Sv: Tips vid scooterförsäljning ?

Hej !
Det viktigaste är att du kollar med ditt försäkringsbolag vad som gäller för utlåning
Sedan skall du begära körkorter i pant samt att lånaren har A behörighet.
Körkortet skall inte vara tveksamt som ID och A ,et skall inte vara kryssat.
Säg sedan hur länge provkörningen får ske.
Informera om att om lånaren inte återkommer inom lånetiden så sker en polisanmälan

Hoppas allt går bra
Hälsningar från HBK 5081
:bye:

F

F.d. 2591

Guest

Det spelar väl ingen roll villket förs bolag man har, du har ju lånat ut den, det är grejen, det är en ulåning

Stig.B.

F

F.d. 29911

Guest

Försäkringsbolagen har olika krav när det gäller utlåning !
Något kan kräva att man inte lånar ut till någon under 40 år !
Det är nog säkrast att kolla
HBK 5081

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Det går nog bra att sälja utan provkörning det räcker säkert att han får lyssna på motorn.

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Det går nog bra att sälja utan provkörning det räcker säkert att han får lyssna på motorn.

Öh??? Jag är bara nyfiken, men skulle du verkligen köpa en beg. scooter utan att få testa den först. Det finns ju ett antal saker utöver motorn som "bör" fungera.

Ha en fin kväll och lycka till med försäljningen.

// Fredrik

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Kanske att tanka den med endast 0,5 dl. soppa kan vara ett alternativ;)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Den/de som är intresserade kommer väl troligen i bil. Be att få bilnycklarna som pant.

M.v.h. JANKRO.

I

Ice-Man

Guest

Provkörning efter att full betalning erlagts kan kanske vara ett alternativ? Går ju att skriva in på kvittot t.ex. att köparen har full returrätt inom 15-30 minuter (man får ange tid utöver datum på kvittot) förutsatt att fordonet är i exakt samma skick (ej krockat) som när den nya ägaren tar över.
Tänker jag fel? Jag tycker det verkar vara idiotsäkert...

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Det är väl bara husbilsköpare som kan tänka sig att köpa ett fordon utan att provköra.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

F'låt är detta verkligen ett problem? Litar man inte längre på folk och sin egen känsla om det är ok eller inte?

Visserligen har jag bott utomlands halva mitt liv, men jag nekar att tro att det skulle vara så illa i Sverige idag, som det beskrivs här.

Hur säljer man en scooter om man inte får provköra den? Gubbar nu får vi nog tagga ner lite.....

I

Ice-Man

Guest

Tipsen här är väl mest avsedda för den som är extra försiktig.
Jag har för vana att lita på folk tills de visar annat, kanske naivt, men jag tror att man blir lite gladare av att tro gott om sina medmänniskor.
Jag kan förstå de som är försiktiga, kanske har de gått på mer än en mina i sina dagar.
Samtidigt är det som sagt ganska bedrövligt att man ens ska behöva fundera på saken...

Toppen