• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips vid beg köp av husbil?

F

F.d. 7254

Guest
Hej!
Går just nu i tankarna på att köpa en husbil och undrar vilka tester/undersökningar som bör göras på en beg husbil ca 11 år och körd 7000 mil-innan man köper den... Frågan är också var man bäst gör detta, tex i Stockholmsområdet/Mälardalen?

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tips vid beg köp av husbil?

Fukttesta den hos någon opartisk firma, kolla om det sitter originaldäck på, isåfall kräv ett byte i priset

Gurra

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Här gäller att kolla noga. Punkt ett är vad Gurra redan skrivit fukttest måste göras.
Punkt två kolla efter rost. Husbilar är sällan behandlade från fabrik och om detta inte görs och om bilen körs i saltsörja så rostar dom rejält. Punkt tre är gasolsystemet. Provtryck och se till att inga gummislangar är äldre än 5 år. Kolla också att kylskåp och panna samt spis verkligen fungerar. Punkt fyra läckor invändigt. Vatten avlopp samt toatank är alla saker som kan ha läckt. Kolla under dessa efter missfärgning och fukt mm.
Kolla kranar samt vattenledningar i avlopp och under köcksbänkar och handfat.
Duschgolv och väggar är inte sällan i tunn plast och kan spricka. Kolla noga efter sprickor och läckage. Det är svårt att hitta nya prylar så ett sprucket golv är inte helt lätt att fixa.
Fönster och luckor bör också kollas avseende funktion och läckor.
Var sedan klar över att det är en bil vi pratar om så drivlina, bromsar laddning, belysning
fjädring samt stötdämpare är platser för kontroll.
Ett tips kan vara att låta M hantera besiktningen av det tilltänkta objektet. Dom vet vad dom gör, är opartiska och väl värda sitt pris. Att köpa husbil är en stor investering så var försiktig. Sist men inte minst tänk på var du köper bilen. Är firman trovärdig? Vad har den för rykte. Du kommer att behöva service framöver så se köpet som en början till en lång
rellation. Jag kan rekomendera två firmor jag handlat med samt blivit nöjd. Husbilslandet och Bengt i Örkelljunga har visat sig vara att lita på. Lycka till med köpet:D

F

F.d. 3088

Guest

Slår man ut 7000 mil på 11 år blir det drygt 600 mil per år. Kolla äldre besiktningspapper så mätarställningen stämmer. Testa växellådan noga. är den helintergrerad kolla vindrutan sprickor, sandsliten mm stora rutor är dyra att byta

Gurra

F

F.d. 7254

Guest

Tjenare, tack för tipsen, Gurra. Mycket goda råd för en nybörjare! M testet har jag tittat på lite, men testar de verkligen täthet och funktioner i bodelen eller tittar de bara på bilens mekanik..Inte illa det visserligen, men fukt och allt det andra som du nämner upplever jag också som väldigt viktigt. Ha det gött! PS: Ryktet för en handlare är nog också viktigt tror jag, men hur tusan kollar man upp det ? DS

F

F.d. 3088

Guest

Se till så du får ett protokoll på fukttesten. Köper du privat och påpekar att du vill fukttesta den på en firma (kostar givetvis en slant) och säljaren börjar prata rappalkaja och till och med prutar, bör du nog gå därifrån:rolleyes:
Tyskimporterade skall vara billigare än Svensksålda;)
Kolla även lastvikten och om den är reggad som personbil 2 eller lastbil

Gurra

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

hej igen. Jag håller med Gurra om det mesta men att säga att tyskimporterade skall vara billigare är i min mening fel. Det är utrustning och skicket som avgör priset inte var den förra ägaren har för hemmahamn. Givetvis skall prisbilden påverkas av lägre priser i länder där det är lätt att handla men det gäller också svensksålda bilar. Bilen är inte sämre för att ägaren varit bosatt i tyskland.
Ryktet som en handlare har kan du lätt kolla på detta forum. Ställ fråga så får du säkert
ett svar.:D Ett annat tips kan vara att kolla antalet personer de har i verkstaden resp på säljsidan. Liten verkstad och många säljare tyder i min mening på att man optimerar på volym och inte på eftermarknad och service. De två hanlare jag rekomenderat har betydligt mera folk på verkstadsidan än i säljsidan vilket gjorde att jag fick bra service när jag behövde det.:)

F

F.d. 3088

Guest

hej igen. Jag håller med Gurra om det mesta men att säga att tyskimporterade skall vara billigare är i min mening fel. Det är utrustning och skicket som avgör priset inte var den förra ägaren har för hemmahamn. Givetvis skall prisbilden påverkas av lägre priser i länder där det är lätt att handla men det gäller också svensksålda bilar. Bilen är inte sämre för att ägaren varit bosatt i tyskland.
Ryktet som en handlare har kan du lätt kolla på detta forum. Ställ fråga så får du säkert
ett svar.:D Ett annat tips kan vara att kolla antalet personer de har i verkstaden resp på säljsidan. Liten verkstad och många säljare tyder i min mening på att man optimerar på volym och inte på eftermarknad och service. De två hanlare jag rekomenderat har betydligt mera folk på verkstadsidan än i säljsidan vilket gjorde att jag fick bra service när jag behövde det.:)

Håller med dig, men nu menade jag två likvärdiga en utländsk och en Svensk, prisbilden bör ju följa bägge den utländske var ju billigare från början, någon importerade och tjänade en hacka.:D

F

F.d. 7254

Guest

Tack för responsen. Vad är skillnaden mellan lastbilsreg och personbil 2? Körkortskrav? Skatt? Service tar man väl på bilmärkesverkstaden eller? Bobilsdelen hos försäljaren? En annan fråga, är det något större skillnad att köpa en husbil av en privatperson eller företag om bilen ändå inte kommer med någon form av garanti?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Gurra, nå skal jeg være litt slem. Er det to like biler - samme merke, modell, år og km - så kan en ikke premiere at den ene orginalt ble tatt inn av en som la på en god slant, mens den andre orginalt ble solgt med fabrikkens basispris til en lokal kjøper. Det er utstyr, alder og tilstand som styrer prisen på eldre biler - ikke hvem som i sin tid importerte bilen.

F

F.d. 3088

Guest

Gurra, nå skal jeg være litt slem. Er det to like biler - samme merke, modell, år og km - så kan en ikke premiere at den ene orginalt ble tatt inn av en som la på en god slant, mens den andre orginalt ble solgt med fabrikkens basispris til en lokal kjøper. Det er utstyr, alder og tilstand som styrer prisen på eldre biler - ikke hvem som i sin tid importerte bilen.

Jo

Så här är det, när vi köper bil frågar dom flesta "är den tyskimporterad" ? Dom flesta vill nog ha en Svensksåld är det en tysk förväntar man sig ett lite lägre pris. Du skriver två likvärdiga, om jag väljer tar jag den Svensksålda, Sedan kan det skilja på bilarna oxå
en del Tyska har ingen förvärmning på vevhusventilationen, mindre värmepaket
Recal kan utebli mm.mm. När det är dax för verkstadsbesök kommer frågan "är den importerad?"
Därför tycker jag den skall ha ett lägre pris, men det är ju upp till köparen:rolleyes:

Gurra

F

F.d. 29925

Guest

Idealet är väl att bilen är i nyskick och det begärda priset är som för en 20 år äldre bil.:rolleyes:

Rätt pris är vad säljare och köpare kommer överens om.
Efteråt kan det däremot vara så att någon anser sig ha gjort en bra affär och någon en dålig affär.
Ärlighet är nog det bästa sättet för att slippa en massa krångel som säljare.:)

F

F.d. 7254

Guest

Hej,
vet någon vad det är för skillnad mellan personbil 2 och lastbil förutom körkortsfrågan? Vad är nackdelarna och fördelarna med att köpa privat och via en handlare om det ändå inte följer med någon garanti?

F

F.d. 25618

Guest

Kan hålla med om att Hubilslandet är mycket seriösa och kundvänliga vi har verkligen fått allt fixat till det bästa det har aldrig varit problem utan dom har löst allt som vi påpekat så vi kan rekommendera den fiman.

Lars N

HBK Intresserad
Kommun
Skurup

Privatköp borde ge ett lägre pris, köper du via handlare borde de lämna någon form av garanti på en bil av 2002 års modell.
Det finns väldigt många bilar till salu på tex blocket, leta rätt på en premiumbil i fint skick
kanske något dyrare till synes ,men jag tror att prutmånen är större.

Lars

F

F.d. 55397

Guest

Kan hålla med om att Hubilslandet är mycket seriösa och kundvänliga vi har verkligen fått allt fixat till det bästa det har aldrig varit problem utan dom har löst allt som vi påpekat så vi kan rekommendera den fiman.

Intygas! *2
(inte för att det varit något större, bara lite "smågnäll" på detaljer från vår sida. Men när det var monterat en TV med Boxer i bilen när vi hämtade den vart vi faktiskt förvånade! Stog inget på utrustningslistan o var tomt när vi köpte bilen)

Toppen