• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Uppvägning till 4 ton

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026
Hej Idag har jag vägt upp våran husbil 3500 till 4000 kg (Burstner I 685 05 )
efter många samtal till bilbrovningen å bustner har jag fått många olika svar
Så här gjorde jag tog kontakt med Al-Ko,( 031- 57 08 50) beställde ett nytt intyg med klistermärke tog två veckor och kostade 1000kr ringde till bilprovningen i Mölndal pratade med en trevlig och hjälpsam kille ( Kjell ) fick tid direkt han kollade mitt intyg och så var det klart 1100kr kostade detta fick även en extra passagerare efter som jag bara hade 2 innan pga av vikten( Fick bara lasta 200 kg innan men nu 700 kg) bustner sa att jag måste ha ett intyg från dom med som kostade 3500kr + moms ??? tur jag inte hörde på dom inga roliga pengar för ett intyg som jag inte behövde
Har förstått att det kan skilja på olika bilprovningar vad dom vill ha för intyg
Hoppas detta kan hjälpa någon
Ha det gott:)

F

F.d. 13449

Guest
Sv: Tips Uppvägning till 4 ton

M a o ska man ta kontakt med de som har byggt chassit och strunta i de som byggt bodelen. Låter smart. Tack för ett användbart tips.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Vad har du för dimension på hjulen? Har en Knaus med 15 tums hjul och jag tror att det ej går att väga upp den men söker tips om det går!?
Bengt

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Följer man forumet så verkar AL-KO vara mycket bra att ha och göra med. Det är en mycket bra axelbyggare. De verkar även ha stor erfarenhet av vad deras axlar tål. Så lyckliga ni som har dessa axlar på era bilar. Bodelstillverkarna verkar mycket svårare att ha att göra med.

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

M a o ska man ta kontakt med de som har byggt chassit och strunta i de som byggt bodelen. Låter smart. Tack för ett användbart tips.

Även om bilen är byggd på ett ALKO-chassi, så är det bodelstillverkaren som måste utfärda ett intyg om bilen är Helbilstypgodkänd (tror det heter så), men man kan alltid kolla med ALKO först. Dom är som sagt trevliga och tillmötesgående. /Jeanette

PJohan

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2025

Ett råd som vi fick från Al-Ko var att ta reda på någon riktigt vikt- och husbilskunnig kunnig på Bilprovningen (finns inte på alla stationer). Låt honom kika på däck, bromsar,chassie och papper. Häng på denne som en igel - vilka papper och intyg behöver han (hon) för att lotsa er bil igenom stationens nålsöga, häng kvar vid samma person. Det har visat sig att kraven skiljer sig mellan stationer! och lycka till på "vågen". // PJohan.

Toppen