• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips till nybörjare

MikaelSoto

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
20945
Medlemskap
2023
Hej!
Har bott i husvagn ngr ggr, men aldrig ägt varken husvagn lr HB. Men nu är det kanske dags! Har läst många av era goda råd i forumet, bla om vikter. Är intresserad av en mindre HB för runt 200.000:- & har bla kikat på Dethleffs A 5420. Just nu de här: Dethleffs A 5420 - Byt Bil!
och här: Tumbo Husvagnar & Husbilar > Bytbil > Fordonsdetaljer
Med orutin blir det många frågor såklart... Är det ett bra märke? Just de här har gått ungefär lika mkt, men är steget upp i årsmodell en poäng? Förutom fukt, gasol & vikt, vad är viktigt att kolla vid köp? Är det smart att vänta tills framåt april då bytarsäsongen tagit fart? Ngt annat jag bör tänka på?? Alla tips tas tacksamt emot :yes:
/micke

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips till nybörjare

Vi började med en Dethleffs A 5421 2001, vi var väldigt nöjda med den, den hade rullat 5000 mil och vi gav 160.000 kr för den, tyvärr gjorde vi misstaget att låna ut den och de kvaddade husbilen, vår semester blev att bråka med försäkringsbolag och leta efter ny HB.
Säsongen är redan igång! Så det behöver du inte tänka på.
Vi hade fiat och det de flesta varnade för vara 5 växeln, finns mycket att läsa här på forumet om den. 5 kuggen är monterad i efter hand och om jag förstog rätt så når inte smörjoljan den så bra och att den ofta går sönder.
Men annars så är dethleffs en bra HB!

F

F.d. 55256

Guest

Inte svårt att välja om motoreffekten är korrekt. 90 hästar är för lite för att det ska vara trevligt att köra. Har i.o.för sig kört över Grossglockner med en sådan bil, det gick men var inte roligt.
Ove.G

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är en bra bil att börja med. Att byta 5:ans växel är förstås tråkigt, men inte så många pengar, som det låter.
Efter ett par år blir du kanske sugen på en annan bil och då har du lärt dig massor och vet vad du vill ha.
Ha det trevligt med husbilslivet!

KOKKAKI

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025

Det vanliga tipset. VÄG BILEN före köp för att se hur stor den verkliga lastvikten är. Max vikten - vägd vikt = Lastvikten. Överlass vid vägning kostar väldigt mycket i böter samt att du kan vara tvungen att lasta ur en del för att få åka vidare. Passagerare räknas in i lastvikten.

F

F.d. 53814

Guest

Det är en bra bil att börja med. Att byta 5:ans växel är förstås tråkigt, men inte så många pengar, som det låter.
Efter ett par år blir du kanske sugen på en annan bil och då har du lärt dig massor och vet vad du vill ha.
Ha det trevligt med husbilslivet!

En modifiering av femte växeln i förebyggande syfte kostade för något år sedan ca 10KKr. Väl investerade pengar.
Jag frågade hos Bossings bil på ett komplett service och växelfixarpaket då vi tänkte köpa en bil privat och var osäkra på t ex kamremsbyten och övrig service.
Då skulle det kosta ca 20KKr totalt. En rimlig försäkring för en lyckad första HB-säsong.

Toppen