• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips till en nybörjare

F

F.d. 14816

Guest
Hej,

Vi har för första gången bestämt oss för att hyra en husbil och åka söderut. Vi är en familj med två barn på 4 och 6 år som ska ta färjan från Ystad till świnoujście om två veckor. Sen ska vi åka runt i Polen i två veckor.

Nu är ju jag alldeles färsk på det här med husbilande och tänkte därför höra om ni proffs här i forumet har några tips.

Vad ska jag inte glömma att packa?
Tips väl på campingplatsen?
Några särskilda campingplatser i Polen som är bra?
Några sevärdheter i Polen som kan passa en barnfamilj?

/Markus

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tips till en nybörjare

Hmm Inga svar än så jag får väl börja lite lätt ;)

Packa förbandslåda, silvertejp, bonnasvets (ståltråd), lite verktyg, spel mm till barnen,
Packa tunga grejer lågt och lätta högst i bilen.
Kolla innan du åker att toa spillvatten är tömt, kolla så spis,kyl mm funkar.
Gör tillsyn på bilen lampor, däck, bromsar, olja mm. Listan kan bli lång
Försök att ta med lätta grejor inga gjutjärnsstekpannor o dylikt.

Ställplatser, campingar o resmål är ja dålig på någon annan som vet:confused:
Lycka till på resan:music-icon:

Gurra

F

F.d. 3581

Guest

Skriv en checklista, om vad ni skall kolla innan ni kör iväg.

Tex:
- är antennen neddragen
- ev stödben uppfällda
- elen urkopplad o sladden inrullad
- är skåpen reglade
- tvålflaskor, etc på toa säkrade i handfatet eller på annan plats
- fönstren stängda o låsta
- takluckorna
- om kylskåpet inte automatiskt väljer energislag så slå över till 12 volt
- mmmm

ds

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest

Vi fortsätter

Bordet i dinetten skall vara borta under färd, blir som en giljotin om man krockr:swoon:
Hurdan bil skall ni ha?? Alkov där kan bordet ligga under färd och ungarna får ett eget krypin

gurra
Tillägg: hyr du privat kolla hur försäkringen gäller i så fall:cool:

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Hej!
Polen är väldigt trevligt. Vi var där förra året - dock utan barn.

Glöm inte den roliga halvön Hel längst upp. En enda lång badstrand där vindsurfarna finner sina häftigaste vågor. Mitt på finns ett befästningsmuseum med en del spännande gångar etc som en del ungar nog gillar. Där valde en del husbilar att skaffa gratis ställplats på p-platsen utanför. Annars rekommenderar de flesta att man ska ligga på camping i Polen. Dels av säkerhetsskäl, dela är det ganska billigt på campingarna. Själva tyckte i om den enkla men välskötta campingen allra längst ut på Hel.

Gamla stan i Gdansk är mysig. Bra avgiftsbelagd p-plats strax SO om stadskärnan.

Annars valde vi att åka mestadels i norra Polen och vid kusten finns ett flertal mysiga städer med fina bad och färsk fisk!

I Swinoujcie (säkert felstavat) finns en lååång marknadsgata där det säljs allt mellan falska märkesplagg och gamla Trabanter. Därtill en del vacker och billig keramik.

Ha det trevligt i Polen

F

F.d. 14816

Guest

Tack för alla tipsen så långt. Vi har hyrt privat, en Ford Rimor från ca 2003. Nu blir jag ju nästan lite orolig när jag läser om giljotiner och långa checklistor ;)

F

F.d. 3088

Guest

Lugn o fin :D

Sug åt dig och diskutera igenom alltihopa, fråga gärna mera;)

Gurra

F

F.d. 3088

Guest

Kom på en viktig grej, reservnycklar och nyckelkortet, det går aldrig att få nya nycklar utan att ha Nyckelkortet eller vad det heter med sig. Någon rätta mig om jag har fel:rolleyes:

Gurra

F

F.d. 24290

Guest

Hej Gurra,

Du har nog rätt men jag tror att det kan bli svårt att få nyckel kortet med sig till en hyrd bil. Likaså reservnycklarna. Å andra sidan så kan ju då uthyraren buda nycklarna med dhl om något händer!

F

F.d. 3088

Guest

hej Nlundberg

Om uthyraren är seriös borde han ju skicka med åtmintone reservnyckeln
Det tycker jag man kan kräva finns ju många andra som hyr ut annars.
Taskigt å bli stående med två ungar 4 o 6 år utelåsta o vänta på DHL med vad det innebär, tanken o bara ha en nyckel blir ju nervöst.:swoon:
Kom på en grej till telefonnummer så man kan spärra kontokort med mera (man kan ju tappa korten):cool:

Gurra

F

F.d. 24290

Guest

Hmm, ja kanske fast var förvarar man reservnyckeln? Inne i bilen så man bara behöver ta dit en låssmed?

Nyckelkortet förstår jag dock om ingen lämnar ut, hur många nycklar kan det inte finnas i omlopp då efter några års uthyrning! :wub:

Nummret till spärr tjänst är riktigt bra, jag blev av med plånboken i tyskland och hade inte de med mig. Där var jag riktigt nervös ett tag.

Om man ska utomlands så måste man även komma ihåg att få med sig registreringsbeviset till bilen plus ett hyresavtal där namnet på uthyraren måste stämma med registreringsbeviset.

det är ju lag i de flesta länder att reg bevis måste finnas med i bilen!

F

F.d. 3581

Guest

Reservnyckeln bär alltid multiverktyget på sig, om man har någon sådan med sig förståss.

ds

F

F.d. 2549

Guest

Markus!

Vår kunnige och många gånger helrolige Hundvakt nämnde ordet ”Multiverktyg”. Måhända är du inte medveten om detta ords betydelse och den ljuva känsla och trygghet detta innehav innebär för en stackars man.
Ordet ”multiverktyget” kan du söka efter på vår sida och därmed få koll på att det är närmast en omöjlighet att färdas utan detta väldoftande verktyg, vilket ofta bjuder på glada överraskningar även om dess motsats även ställer till det på resan. (Man kan ju förstås även ha en katt med sig i passagerarsätet).

Hälsningar och lycka till från farbror Claes.

Toppen