• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips till en nybörjare

JanÅ

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
32941
Medlemskap
2024
Janne här igen. Skulle vilja få lite hjälp. Som ni säkert märkt är jag en novis på området.
Har en Dethleff Trend Ducato 2.r multi jet. Tänkte få hjälp av er erfarna med några frågor.
1. Motoroptimering. Var gör man det bäst?
2. Fukt test kontra läckage test. Vad är skillnaden och skall man göra det varje år?
3. Gasolvärmaren. Skall den servas?
Känns gött att detta forum finns. Mvh Ågren
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Optimering så kolla under erbjudanden. Jag har aldrig servat en gasolvärmare, diesel brukar behöva lite mer kärlek, det är ju ett betydligt smutsigare bränsle. Brännaren till kylen har jag rensat någon gång även fått rengöra kontaktstyckena från ärg. Det är nog inte fel att göra fukttestad varje år, även om vi inte gör det. Har du fukt så har du oftast en läcka även om det kan bli en hel del kondens.
 

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Optimering gör du på TM Chiptuning på Tjörn, du bor ju nära. 1000 rabatt som medlem, och dom är kanon
att ha att göra med. Har varit hos dom 4 gånger, alltid lika nöjd.

Mvh Fenix
 
Toppen