• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på solpanelspaket

Maggtomp

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
28254
Medlemskap
2024
Tänkte skaffa solceller så man gör sig oberoende av elplatser o kan fricampa mer.
Tips på vad o var man ska köpa!
Hur mkt kapacitet behövs?
Hur komplicerad är monteringen?
Måste man anlita en firma?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej. Jula har bra paket som är prisvärda.
Kanske skall du köpa två paneler och koppla direkt på batteribanken. Vår o höst laddar de mindre och då kan det vara gott med lite mer solcellsyta.

Där ingår en enklare regulator, pwm. Bättre laddning får du av en MPPT regulator, som kan klara bägge panelerna men det funkar med de andra också. Monteringen klarar du själv. Inkopplingen på husbilens system kan du få hjälp med i detta forum. Enklast är att koppla panelerna, via regulatorn, direkt på batterierna. Du kommer bli jättenöjd.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Hej, jag köpte mitt paket på Sunlux, är väl lite praktisk men kunde inget om detta men Sunlux var fantastiskt hjälpsamma både på mail å telefon, jag nästan skämdes över mina frågor men dom svarade lugn och fint.
Varför ska man inte gå via ebl med laddningen då underhåller man ju startbatteriet med när bilen står still lite längre tid
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
......Varför ska man inte gå via ebl med laddningen då underhåller man ju startbatteriet med när bilen står still lite längre tid
Elektroblocken kräver ofta 2 ingångar från solcellerna för att ladda både start- och bodelsbatteriet. De flesta solcellsregulatorna har endast 1 utgång.
Man tappar lite effekt när man kopplar via elektroblocket
 

Puzzel

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
32701
Medlemskap
2024
Hej, jag köpte mitt paket på Sunlux, är väl lite praktisk men kunde inget om detta men Sunlux var fantastiskt hjälpsamma både på mail å telefon, jag nästan skämdes över mina frågor men dom svarade lugn och fint.
Varför ska man inte gå via ebl med laddningen då underhåller man ju startbatteriet med när bilen står still lite längre tid
Kan bara hålla med, suverän support från Sunlux.
 
Toppen