• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på installera smidiga extrahögtalare i liten plåtis

T68

HBK Medlem
Inlägg
896
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Funderat på att förbättra ljudet i vår 6m Fiat Pössl (x250).
Just nu har vi bara Fiats originalhögtalare i dörrarna och ljudet är väl sisådär.
Så ett par till längre bak i bilen skulle nog göra nytta.
Frågan är vilken typ av högtalare och var man bäst monterar dem i en lite plåtis där varenda skrymsle är upptaget...?
Tar tacksamt emot tips och erfarenheter!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag kör musik på iPad till en Bluetooth-högtalare. Fungerar utmärkt och då kan man ha så bra högtalare man har råd med.

MVH
Hans
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det beror ju en hel del på hur plåtisen är byggd men det är nog svårt att få till någonting bra i bak om man inte bygger om ordentligt.
På vår plåtis (Knaus 2013) bytte jag ut dom små 10cm originalhögtalarna som satt i bakre stolparna mot ett par i bättre kvalitet. Skillnad blev det men inget revolutionerande. Dom gav mer ett renare ljud och rymdkänsla men huvuddelen av ljudet kom ändå framifrån.
I fram bytte jag ut dörrhögtalarna mot bättre med separata diskanter uppe på A-stolparna. Det gjorde större skillnad.
Byta originalhögtalarna i dörrarna bör ligga högt på listan. Det är enkelt att göra, ger stor skillnad och är inte dyrt.
För ca 1000-1500:- får man ett bra par sen ett par hundringar till för adapterringar. En baslåda under passagerarsätet funkar också bra om platsen är ledig.
Med bra ljud i fram kan man klara sig med enklare grejer i bak.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Har ett par såna här, passar i burkhållare. Kan kopplas ihop eller vara separata. Hänger upp dom i snöret med en krok i taket (parkerad).
Driver dom bara från mobilen tillsvidare. /G

 

T68

HBK Medlem
Inlägg
896
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för alla svar!
Har funderat lite mer och jag tror det lutar åt att först byta ut i dörrarna och sedan lösa något längre bak i bussen. Men det får nog bli trådbundna högtalare kopplade till bilstereon så att allt synkar. Menblåtandaren hemma i köket får nog åka med framöver så att vi har ett smidigt mobilt alternativ också.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Var det?
TS inlägg:
"Hej!
Funderat på att förbättra ljudet i vår 6m Fiat Pössl (x250)."

Och nu har TS förstått att ljud bygger på flera enheter i ett system!

Jag läste ytterligare 4 rader i det inledande inlägget, och på rad 2 av dessa stod det: "Så ett par till längre bak i bilen skulle nog göra nytta."

På raden därunder stod det: "...i en lite plåtis där varenda skrymsle är upptaget...".

Detta sammantaget tolkade jag som bodelen. Beklagar om jag tolkade fel.

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen