• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips på Husbil med garage (för moped/MC)

F

F.d. 24028

Guest
Hej kära forumfolk.
Nu är det så här att jag letar efter en husbil där jag får in en eller 2st mopeder/MC, och jag hoppas på lite hjälp av er som vart med ett tag i denna djungel!

Lite kriterier:
Integrerad
Långbädd
Dubbelgolv
över 3500kg
Något begagnad

De jag tror fungerar är:
Knaus I 700 LEG,
Dethleffs 6871 (7150?),
Hymer B-678, starline 690. (674SL och 675SL?)
Men skulle gärna se lite fler alternativ. Garagedörren måste vara minst 110cm hög och en lastvikt i garagedelen på 300kg

Ser fram emot lite tips

mvh
Danne

Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Tips på Husbil med garage (för moped/MC)

Hej
Att lasta 300 kg i garaget är i många bilar inte möjligt. Du frågar om bla. Knaus 700leg. Jag hade tidigare en 800 leg och där fick man bara lasta 150kg.
Har idag en bil som får lasta 250kg men redan det är ganska ovanligt om man inte börjar titta på bilar med Smart garage. En moped/MC har jag ställ för i min bil men två är ovanligt. Dragkrok och ett lätt släp max 750 kg skulle fixa behovet lätt.

Senast ändrad:
F

F.d. 24028

Guest

250kg duger bra det med. Höftade lite bara..

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

250kg duger bra det med. Höftade lite bara..

Då kan du titta efter Concorde Credo byggda på Iveco chassi. De får lasta 250 kg i garaget. Det finns flera modeller med långbäddar och finns från 2008 och nyare.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Niesman+Bischoff Flair på Iveco er bare begrenset av aksellasten bak. Mest ekstrem var første årgang 7100 med 1900 kg lastevikt og det hele kunne tas i garasjen. Min 2008 modell Flair 8000 iCEB er innveid lastvikt ved omregistrering til svenske skilter 1050 kg og det er plass til en middels stor ATV. Har selv hatt en middels stor scooter MC sammen med sykler og utstyr for overvintring i garasjen.

Toppen