• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på formsydd matta?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Min begagnade Concorde Compact kom med en i mitt tycke mycket ful formskuren matta.
Jag vill byta den mot något snyggare.
Jag tänker fortfarande formskuren, men langetterade kanter.
Jag var på Mattjätten här i Linköping och bad om pris och tyckte det blev dyrt.
Det skulle landa på ca 3500 kr för det lilla utrymmet på ca 2x2m brutto (det mesta går ju bort till soffor och köksmöbel).
Är det någon som vet en firma som kan göra det billigare?
 
Lösning
Funkar ju :) Hur bred var rullen?
2 meter tror jag det var.
Spillet har vi på golvet inne i skoskåpet, som dörrmatta på trappsteget, mm.

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Kolla runt och ta priser....stor skillnad.

Vi bytte matta i en del av vår husbil ca: 5 kvm langeterat plus 2 kvm spill och landade på 2.800 kr hos Håhells Mattor , stor mattaffär i Karlstad.
Den inkluderade langeteringen kostade 100 kr per kantmeter. Gamla mattan användes som mall.

Innan denna beställning så kollade vi runt om priser i Värmland och och hamnade på vissa ställen på mer än det dubbla.
För någon av dessa fick vi beskriva hur inredning ter sig i en husbil.
Håells mattor har stor erfarenhet av mattinläggning i husbilar och husvagnar vilket sannolikt är avgörande.

Kvaliten på mattan är givetvis avgörande för priset men jobbet påverkar mest med dessa relativt små och krångliga ytor.
Vi valde en mellankvalitet med kort lugg och lättstädad med tanke på att det är ett fordon/bostad.
Vi har delat mattan på ett lämpligt ställe med en AL-list så att inte hela behöver bytas om en olycka med spill sker.
Aldrig rödvin i glas med hög fot. ;)
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tyvärr, vi som inte bor i Linköping vi handlar våra mattor på "Mattlandet i Sisjön", lite söder om Göteborg. Ett tips är att titta på mattor för båtfolket, dessa har små ploppar på undersidan så man slipper fuktbildbning (uppstår normalt mellan varmt och kallt), där personalen hjälper oss att skära ut en lämplig mattbit som passar var husbil. Jag har gjort en egen mall som jag sen lägger över den utskurna mattbiten och sker sedan ut resten med vass mattkniv (måste göras på en masonit-skiva). Du kan använda din gamla matta som mall... Det enda som kostar är en mattkniv och eventuellt masonit-skiva eller liknande...
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Jag har mattor till förarkabinen därifrån till bo delen har jag gjort egna. Han gör en matta utifrån mall som man skapar på den egna bilen
om det inte redan finns en mall som passar. Jag fick reda på detta när jag redan gjort min matta.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag har mattor till förarkabinen därifrån till bo delen har jag gjort egna. Han gör en matta utifrån mall som man skapar på den egna bilen
om det inte redan finns en mall som passar. Jag fick reda på detta när jag redan gjort min matta.
Men vilka mattor/färger har han?
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Funkar ju :) Hur bred var rullen?
2 meter tror jag det var.
Spillet har vi på golvet inne i skoskåpet, som dörrmatta på trappsteget, mm.

 
Lösning

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
2 meter tror jag det var.
Spillet har vi på golvet inne i skoskåpet, som dörrmatta på trappsteget, mm.

Vi köpte denna hallmatta för någon vecka sedan för att lägga i entrén till bostaden.
Den fanns på både en och två meter breda rullar och kapades till önskad längd.
Mattan kostade då 119:- kr per kvadratmeter.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Vi köpte denna hallmatta för någon vecka sedan för att lägga i entrén till bostaden.
Den fanns på både en och två meter breda rullar och kapades till önskad längd.
Mattan kostade då 119:- kr per kvadratmeter.
Toppen! Det blir ju riktigt billigt i mitt fall (4x119=476 kr).
 
Senast ändrad:
Toppen