• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips på däck till Opel Blitz?

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Har lovat en granne att försöka leta upp däck till hans husbil som är baserad på Opel Blitz/bedford 70:a.
Bakdäcken är spruckna så han måste byta de innan de kan åka iväg. Problemet är att däckstorleken är udda och ingen däckverkstad som kontaktats kan ordna fram de så undrar om det är någon som haft samma problem och hittat en lösning?

Det är dubbelmontage med däckstorlek 6.50 -17. Han är öppen för byte till andra fälgar om någon har tips på modeller som kan passa. Har provat Mercedes 16" fälgar, men de tar emot bromstrummorna.
Någon som känner till någon däckhandlare som kan ordna fram den storleken eller har någon annan lösning på problemet?

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026
Sv: Tips på däck till Opel Blitz?

Jag förstår mig inte alls på däck men det är ju inget som hindrar att jag spekulerar, kan han inte mäta höjd och bredd och översätta det till moderna mått?
En däcksfirma fixar nog det.

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025

Hej.
Den däckdimensionen har slutats tillverka för 20 år sen.
Att hitta något som passa på denna bil utan tillverka nya fälgar blir nog svårt.
Har denna fråga varje vecka från dom som byggt båtsläp på axlar av denna bil.
Har jobbat med däck i snart 50 år så jag säger bara lycka till.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, det måste vara enklast att tillverka spacers som ändrar bultmönstret till någon lämplig tvillingfälg som passar över bromstrummorna, kanske 18'' eller det kanske räcker att få ut 16'' fälgar lite extra.
Om det inte finns egna kontakter inom svarv och maskin så finns det flera firmor som tillverkar på beställning, här är adressen till en.

Manton Racing

Lycka till. JANKRO.

F

F.d. 16087

Guest

Rätta mig om jag har fel.
Men måtten 6,50x17.
Där 17tum är fälgens diameter. 6.50 är fälgens bredd i tum (165,1 mm).
Att få däck som passar på bredden i angivna mått borde vara ganska lätt.
Problemen kan vara om det ska vara diagonal eller radial. Belastning osv.
MVH. Gunnar S

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Om Mercedes 16" fälgar passar i bultmönstret, så har Mercedes också en 17,5" fälg, som sitter på bl.a. o309 och en del 508. Jag har den fälgen på min Benz (dom är inte till salu) men det borde inte vara omöjligt att hitta dom på någon skrot. Sen finns det däck bl.a. på dackonline.se - Lastbilsdäck för c:a 2000:-/st.
Calle

Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Rätta mig om jag har fel.
Men måtten 6,50x17.
Där 17tum är fälgens diameter. 6.50 är fälgens bredd i tum (165,1 mm).
Att få däck som passar på bredden i angivna mått borde vara ganska lätt.
Problemen kan vara om det ska vara diagonal eller radial. Belastning osv.
MVH. Gunnar S

Om jag fattat rätt så ska det vara diagonal minst 10lagrade . är dock inte 100

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Mener å huske fra 40 år tilbake at vi hadde på verkstedet en tabell for bytte fra diagonaldekk til radial. Det produseres nesten ikke diagnoaldekk lengre.

Ut i fra tillatt aksellast kan en regne ut hvilken lastindeks LI som en trenger - og 17" felg med en høy profil 75 til 85 - tror et radialdekk blir noe bredere enn diagnoaldekket for å få samme omkrets (rullelengde). Om min hoderegning stemmer (store muligheter for feil :rolleyes: ) skulle jeg starte med å kontrollere om det stemmer med 225R75-17 muligens et C dekk og en LI på 115 eller mer.

I Tyskland er det eget forum for disse bilene - Index

Fant og et firma som selger hjul til disse bilene MOR - Münchner Oldtimer Reifen Portal: Newsdetails[tt_news]=11&tx_ttnews[backPid]=9&cHash=b11cf1758c

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har nå sett at det ikke trengs mer enn ca. 105 i LI for disse bilene.

F

F.d. 16087

Guest

Däck finns för olika belastningar.
Besiktningspappren talar om, om det behövs däck som tål högre belastning.
Om jag minns rätt så var det tvilling montering bak. Däcken måste gå med mellanrum, går de med sidorna mot varandra så får du punktering.
Ta med ett hjul till en däcksfirma så tror jag att de kan hjälpa dig.
MVH. Gunnar S

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Har varit på 3 däckfirmor som gått bet.
Han kommer att kontakta Bribos imorrn som har däcket på sin hemsida Bribos - Däck till veteranbilar, vet så hoppas på lösning där .
Däcken är smala (165mm enl faktabladet) och bredare går inte att montera pga dubbelmontaget.
Högre fälgar inte aktuellt då 78hästaren inte lär orka med högre utväxling.

Toppen