• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips på övernattningsställe Malmö/Köpenhamn inför husbilsköp...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vi ska hämta vår "nya" husbil i Tyskland om ett par veckor. har någon ett bra tips om prisvärt övernattningsalternativ i Malmö?
Tänkte ta tåg från Kungsbacka kvällen innan. På morgonen tar vi tåg ner till Tyskland för att hämta bilen.
Vore bra om det fanns ett boendealternativ inte allt för långt från Malmö C.
Ett ytterligare alternativ är någon prisvärd övernattning i Köpenhamn, nära järnvägsstationen. Vi lär ju ha en hel del packning (basutrustning till nya husbilen plus bilstolar till barnen), så vi har ingen lust att släpa på väskor o bilstolar alltför långa sträckor...
Hur har ni andra med småbarn gjort när ni hämtat husbilen i Tyskland?
Tips emottages tacksamt!
/Annette

F

F.d. 13449

Guest
Sv: Tips på övernattningsställe Malmö/Köpenhamn inför husbilsköp...

Offtopic: Inte för att verka negativ, men tycker det låter ganska krångligt att ta med hela familjen för ett köp. Men det är ju upp till var och en. Personligen hade jag flugit ner själv eller med en vän/sambo. Detta för att vid alla såna köp kan det bli förändringar och därför känns det besvärligt att ta med barnen.
Men det var inte det som var frågan, ett billigt hotell i malmö är formula 1 som ligger några kilometer från stationen, med minitaxi i malmö så kostar resan inte många kronor från centralen.
Lycka till!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej tyvärr har vi inte någon nära anhörig som vi kan lämna bort barnen i några dagar till.Visst har vi lite vänner som har sagt att de kan ta hand om dom, men de tillfällena vill vi spara på så vi har dom när det inte finns någon annan utväg. Dessutom, om det strular nere i Tyskland och det tar någon dag extra, så är det lättare om barnen är med, än att man ska behöva be barnvakten att ha dom ännu längre tid. Vi har också min förståndshandikappade bror som normalt sett bor hos oss att se till att han är i en stödfamilj när vi ska åka iväg, så det blir enklare trots allt att ta med barn och prylar på tåget!
Är rätt luttrad vid det här laget när det gäller att packa o organisera för alla familjemedlemmar...:cool:
/Annette

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Vi ska hämta vår "nya" husbil i Tyskland om ett par veckor. har någon ett bra tips om prisvärt övernattningsalternativ i Malmö?
Tänkte ta tåg från Kungsbacka kvällen innan. På morgonen tar vi tåg ner till Tyskland för att hämta bilen.
Vore bra om det fanns ett boendealternativ inte allt för långt från Malmö C.
Ett ytterligare alternativ är någon prisvärd övernattning i Köpenhamn, nära järnvägsstationen. Vi lär ju ha en hel del packning (basutrustning till nya husbilen plus bilstolar till barnen), så vi har ingen lust att släpa på väskor o bilstolar alltför långa sträckor...
Hur har ni andra med småbarn gjort när ni hämtat husbilen i Tyskland?
Tips emottages tacksamt!
/Annette
Hej Ludde m fam.
I vintras hämtade jag hem en husbil ifrån Tyskland.

Eftersom vi bor i samma kommun så berättar jag om min lösning. Jag bokade en enkel resa med hytt på Kiel-färjan. I Kiel blev jag sedan hämtad av säljaren. Företaget fanns i Stein 15 km från Kiel.
Ni kan ju fortsätta med tåg ifrån Kiel.

Lycka till med den nya bilen..... /Roy

F

F.d. 29925

Guest

Även om det skulle vara lite längre ner i Tyskland så är det nog ett bra alternativ, troligen även prismässigt. (och säkert roligare för barn)
Man kan även hyra bil från Kiel till slutdestinationen, ex. SIXT, och den går väl att lämna på hemvägen när ni tydligen ändå är två.

S

steve.swe

Guest

Vi åker imorgon till Oldenburg för att hämta husbil.
Åker buss från gbg med 2byten 600kr per pers med eurolines.

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Dere har jo også muligheten med natt tog. Sove seg ned til Tyskland, ikke noe hotell underveis.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Nattåg är ju ett alternativ, men vart hittar jag info om det? Alltså vi åker från Göteborg eller Kungsbacka och ska till Hamburg, det går inte att kolla på SJ:s sida i vart fall, för dom har inte med Hamburg där...

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Snabbkoll på Sj.s hemsida ger 2 vuxna +2barn 0-6år med sittplats ca 890kr från Kungsbacka till Köpenhamn.
//Lars

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vi fick säljaren att möta upp i Kiel, så gjorde vi klar affären där, han åkte hem till Hannover och vi åkte vidare i husbilen!

:)

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Jag har åkt ner själv båda gångerna. Barn o sambo på hemmaplan.

Husbil 1: Flyg Ryan air 49kr:cool:, Växjö-Düsseldorf
Husbil 2: Tåg till Kastrup, sen flyg vidare till Nürnberg (tyvärr nästan 50 gånger dyrare än första trippen :mad:)

Båda gångerna tillbaka hemma inom 24 timmar. Visserligen trött, men med hel fin husbil på uppfarten:).

Räkna med att det kan bli en del väntan när bilen ska registreras på er. Även besök på olika ställen. Tänkte först skriva att ni borde ha en hyrbil eller liknande att förvara sakerna under tiden ni far runt, men ni har ju husbilen till hjälp då.

Min första import kan ni läsa om här Importera husbil så kan det gå till - Husvagnsforum

Lycka till

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vi har nog kommit fram till att följande alternativ blir mest prisvärt och enklast:
Kompis kör oss ner till Malmö tidigt (05:00), kostnad ca 600kr (50 mil t.o.r för honom)
Tåg från Malmö till Köpenhamn pris 189kr (Duo/Familj)
Byte i Köpenhamn
Tåg från Köpenhamn till Celle (söder om Hamburg), pris 1033DKK = 1500SEK (hemskickade biljetter)
Taxi från stationen i Celle till husbilshandlaren ca 100kr
Ankomst Celle 15:30

Totalpris ca 2400kr, hyfsat prisvärt.
Vi kommer att stanna några dagar i Tyskland och ta det lugnt, kolla så allt fungerar i nya bilen.
/Annette

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har åkt ner själv båda gångerna. Barn o sambo på hemmaplan.

Husbil 1: Flyg Ryan air 49kr:cool:, Växjö-Düsseldorf
Husbil 2: Tåg till Kastrup, sen flyg vidare till Nürnberg (tyvärr nästan 50 gånger dyrare än första trippen :mad:)

Båda gångerna tillbaka hemma inom 24 timmar. Visserligen trött, men med hel fin husbil på uppfarten:).

Räkna med att det kan bli en del väntan när bilen ska registreras på er. Även besök på olika ställen. Tänkte först skriva att ni borde ha en hyrbil eller liknande att förvara sakerna under tiden ni far runt, men ni har ju husbilen till hjälp då.

Min första import kan ni läsa om här Importera husbil så kan det gå till - Husvagnsforum

Lycka till

49 kr?? Har du glömt en nolla?

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Nej. 49kr stämmer:yes:. Som jag skrev i den länkade texten lyckades jag få tag i riktigt billig biljett med Ryan air.
Incheckning hemifrån, inget incheckat bagage resulterade i totalpriset 255kr inkl flygskatter.
Ibland kan även en smålänning ha flyt:music-icon: :twitcy:.

Senast ändrad:
J

Jarn

Guest

Annette, inga problem.

Bilregistret har där öppet mellan 8 -12, men genom fullmakt, så är registreringen klar när ni kommer.

Toppen