• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

tips om tanklocks placering på bilen

J

Jarn

Guest
Sv: tips om tanklocks plasering på bilen

Ja det är en bra liten detalj men det har funnits i ganska många år nu på personbilar.
Mest aktuellt om man har lånebil annars vet man ju normalt vart det sitter.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

För att tydliggöra vad Håkan & Britt menar, en del fordon har en pil i tankmätaren som pekar höger eller vänster för att visa på vilken sida tankpåfyllningen sitter.

Något som jag själv inte hade en aning om tidigare, men kan va bra att ha om man har en lånad bil.

Så här kan det se ut:
På vilken sida sitter tanklocket? - Publiknätverket - P4 Halland | Sveriges Radio

F

F.d. 52943

Guest

Ja det är en bra liten detalj men det har funnits i ganska många år nu på personbilar.
Mest aktuellt om man har lånebil annars vet man ju normalt vart det sitter.

Ibland räcker det inte att veta var det sitter. Man ska helst hitta knappen som låser upp luckan över locket också...
Skulle tanka en hyrd Mustang Cab i Florida för några år sedan. Stod framför pumpen och började leta. Förgäves. Fick ta fram instruktionsboken. Inget där heller. Till slut kom tjejen i kassan ut och undrade vad som stod på. Ett lätt tryck med fingrarna på luckan så öppnades den. Kände mig aningen dum....:oops:
Vet fortfarande inte om det inte fanns något lås, eller om den låstes upp automatiskt när man satte i startnyckeln.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Nästan lika roligt är det att se när bilprovningspersonalen letar efter huvöppningsspaken i en några år gammal Suzuki.

...eller hur man sätter på helljuset i min gamla Corvette ;)
Inte lätt hitta en knapp på golvet med foten när de ofta letar runt ratten :D

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Fotavbländningsknapp har väl "alltid" funnits? Måste vara pojkspolingar som inte hört talas om sådana...

Hade en gång en Willys CJ3A från början av 50-talet. Den hade dessutom en knapp på golvet som aktiverade startmotorn.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Har många liknande erfarenhet med min gamla Mercury, och för den delen brorsans gamla Eldorado, när besiktaren trampat ner parkeringsbromsen och sen inte får ur den, febrilt letandes efter nån spärr, då får man ropa åt dem att prova att lägg i drive'n.
Samma med knappen i golvet :D

Toppen