• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips om stöttålig bilstereo?

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Har råkat ut för att CD-spelaren lagt av efter att vi kört på en mycket ojämn väg. I kombination med hårda däck så blev det väl för mycket. I vart fall kan jag bara tänka att det är den "tvättbrädan" som gjort att CD-spelaren inte fungerar längre. ( Radion går som vanligt men när jag lägger in en CD så visar den PLAY en stund och sedan åker skivan ut igen)
Har någon råkat ut för något liknande? Har ni något tips på bilstereo som är "stöttålig"?

EssoJ

F

F.d. 164

Guest
Sv: Tips om stöttålig bilstereo?

Jag har haft en i garaget som jag har fått (göra ren ) med det menar jag att sätta tryckloften
Rakt in i cd öppningen det kan ju vara värt att testa Ps det går ju även att rengöra lite mer noggrant om man delar på cd och torkar av den
Mvh Jörgen

F

F.d. 11346

Guest

Hej.En mycket bra apparat är den här som finns på teknikmagasinet artikelnr 160042 ,det går att lägga över musik till ett minneskort.Garanterat skaksäkert.Ett minneskort på 1 GB typ SD rymmer över 300 normallånga låtar. Ett litet kort ersätter ganska många CD.Fantastiskt bra ljud ochså.Den spelar även CDskivor.Har haft en sån i ett år och den är den bästa jag haft.Jag rekommenderar den och priset 999kr är inte fy skam heller.

H

hianders

Guest

Hej EssoJ!

Gäller problemet alla skivor eller bara en enda? Du kan ha fått en skada i centrumhålet på din skiva eller så har du smuts/eller en skada på "styrpinnen" som skall centrera skivan i din stereo. Här handlar det om hundradelar av en millimeter.
Tag en liten ficklampa och lys in in CD-facket direkt efter laddning, om Cd´n vobblar och sedan kastas ut gäller ovanstående. (Med stor sannolikhet.)

Hasse A

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Tyvärr gäller det alla skivor. Har försökt med en rengöringsskiva, men ingen förändring.

EssoJ

H

hianders

Guest

Men har du kollat om skivan vobblar innan den knuffas ut. Om den gör det får du ta av locket på apparaten och lista ut vilken av dom små "styrkuddarna" av skumplast som är sliten, oftast är det den längst in i apparaten. Cylindern som styr skivan måste också vara ren. Plocka av locket och kolla, du ser direkt vad som är fel.

Annars rekommenderar jag Pioneer som har massor att välja på. Om dom sen är extra skaktåliga vet jag inte. Alpines apparater är bara dyrare och ger inget extra tycker jag.

Hasse A

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Skiva rör sig inte åt något håll, inte ens runt, runt. Verkar vara något med den motor som spinner CD-skivan. Tips, någon?

EssoJ

Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Tyvärr var det direktdrivning troligen en elektronisk styrning som gör att den håller rätt hastighet. Tack för tipset i alla fall. Det fick mig att ta itu med att plocka isär den och kolla. (satte ihop den också och den funkade på samma sätt som före, dvs som radio.) Det blir nog till att köpa en ny om man skall kunna lyssna på ljusböcker under resan.

Hälsn EssoJ

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

ett tidigare tips om apparater med minneskortläsare/USB-anslutning kan jag komplettera med att BIltema nu säljer en apparat med radio, USB och minneskortläsare men utan cd-spelare till det facila priset av 499kr, man slipper ju rörliga delar och på ett minneskort eller en USB-pinne ryms det många mp3-låtar

Toppen