• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips om olika kort vid utlandsresor

F

F.d. 13449

Guest
Eftersom detta forum har många människor som använder sig av sina husbilar, men även vanliga resor till utlandet satt jag och tittade på kostnader för olika kort. Då jag själv har jobbat på bank i några år har jag inte tänkt så mycket på det utan man har varit trogen sin arbetsgivare, dock ska jag gå vidare i min karriär och då blev det naturligt att gå ut och titta runt vad det finns för olika erbjudanden och speciellt då jag ska åka till asien 4 v i November.

Jag har utgått ifrån mina egna behov där jag har ett vanligt bankkort(utan kredit) och ett kreditkort. Jag har alltid ett VISA och ett Mastercard med mig. Anledningen till att jag har med mig ett av varje är för att när jag tar ut kontanter använder jag mig av mitt vanliga bankkort och när jag betalar i affärer med kort använder jag mig av kreditkortet. Detta för att om kortet då skulle bli skimmat är det banken som får ligga ute med pengarna och inte jag personligen. Finns naturligtvis en risk för detta vid bankomater oxå men de få gånger jag tar ut kontanter rycker o sliter jag i bankomaten så folk nog undrar vad det är för fel på mig, men då är jag säker på att det inte är nån utrustning monterad... :wub:

Nå till själva utvärderingen som är den viktigaste.

Bland bankomatkort finns det en uppsjö av dessa dock de som utmärker sig tillhör ingen någon svensk storbank utan det är ICA-Banken och GE-Money bank.
Båda dessa har ingen uttagsavgift när du tar ut pengar utomlands och ingen av dem har något valutapåslag när du handlar eller tar ut pengar med kortet. Vinnaren här tycker jag ändå är GE-money bank som inte kostar någon årsavgift, medans ICA-bankens kostar 20 kr/månad. Observera att jag ej tar hänsyn till om man är med i något kundprogram o handlar för x antal kr/år utan om man bara använder kortet nån gång då och då.

Bland kreditkorten så finns det en uppsjö av olika kort och olika erbjudanden och mycket handlar om olika bonusprogram. Dessa bonusprogram är bara de en labyrint om vad man får och hur många poäng olika saker kostar. Jag kommer ej gå in på dessa utan håller mig enbart till kostnader och därför utesluter jag Diners och American Express med en gång då dessa är förhållandevis dyra men har bra bonusprogram och speciellt om man reser en del med flyg. Men återigen är det två kort som utmärker sig och det är ICA-banken och det är GE-money bank som båda två inte har något valutapåslag när man handlar utomlands. Återigen är GE gratis och ICA-kortet kostar 320 kr/år.

Efter att ha kollat på detta kommer min plånbok innehålla följande kort på resan till Thailand i november:
Bankkort: GE och ett från den bank jag är kund hos.
Kreditkort: SAS Eurobonus(eftersom jag reser en del i jobbet) och GE

Visst det blir en del kort att hålla reda på men för min del är det samma som jag har i dagsläget förutom ett företagskort.
Hoppas någon får nytta av min information och nedan finner ni länkar till de olika korten ovan.

www.icabanken.se
Kreditkort – Betal- och kreditkort utan avgifter - GE Money Bank

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Tips om olika kort vid utlandsresor

Jag har gjort i stort sett sammaledes.
GEMB kreditkort för inköp.
GEMB betalkort för uttag i bankomat. 12 gratis uttag/år.
Sedan ett Volvo VISA i reserv.
//W (Född smålänning)

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

En annan aspekt på val av kort är defacto vilken valutakurs du får inkl. kortets växlingspåslag, det kan skilja eh hel del och jag upplevde att ICA bankkortet gav sämre kurs än mitt SHB bankkort vid en jämförelse (köp vid ungefär samma tidpunkt samma dag). Kan göra mycket på kostnaden om man använder kortet mycket utomlands, eller köper över internet på utländska siter.

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Hej,
ICA kortet är bra i Thailand och vi har använt det för bankomater, utan kredit på det så är det kostnadsfritt. Lätt att fylla på via Internet.
Betala allt kontant i Thailand efter prutning.
I Thailand tar de 150 Baht (ca. 30kr) i avgift vid varje kontant uttag, det går att ta ut max 20tusen (ca. 4000kr) på bankomater åt gången där.

Länsförsäkringars Bank med Visa kort är också kostnadsfritt för helkunder.

Hälsningar,
Nisse o Nana

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Vi använder Ica-banken, det fungerar bra överallt.

GE moneybank verkar ju bra, men observera att på kreditkortet räknas ränta från första dagen, dvs ett uttag på 5000 kostar upp till ca 120 kronor i ränta, beroende på när i perioden man handlar (upp till 60 dagar).
kortet med sparränta har 12 avgiftsfria uttag därefter 15 kr per uttag, vilket ju är en ganska låg avgift. Vi brukar göra många små uttag för att inte ha för mycket kontanter.

Observera att många automatägare vill lägga på en avgift, tex du får 200 men får betala 205. Vanligt i Tyskland och USA, finns dock vissa banker där det är avgiftsfritt (eller där avgiften är dold i kursen?)

Det är också väldigt vanligt att, både vid automat och vid köp, att de vill debitera i SEK med motivationen att man får en känd valutakurs. Vid automat krävs ofta att man väljer bort SEK i flera steg så om man inte läser noga på skärmen har man ofrivilligt valt SEK. Vid köp i kassa kan expediten säga att det bara går att betala i SEK, men om man avbryter köpet då så brukar det ordna sig.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

GE moneybank verkar ju bra, men observera att på kreditkortet räknas ränta från första dagen, dvs ett uttag på 5000 kostar upp till ca 120 kronor i ränta, beroende på när i perioden man handlar (upp till 60 dagar).
Betalar man hela räkningen när den kommer, eller om man har den på autogiro betalar man ingen ränta.
Jag använder GEMB kreditkort till i stort sett allt och har aldrig betalt en krona i ränta.
//W

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Betalar man hela räkningen när den kommer, eller om man har den på autogiro betalar man ingen ränta.
Jag använder GEMB kreditkort till i stort sett allt och har aldrig betalt en krona i ränta.
//W

Bra, Då är det bättre än vad som framgår av deras hemsida

Med Betal- och kreditkort bestämmer du själv hur du vill använda pengarna. En Reseförsäkring med bland annat avbeställningsskydd och olycksfallsförsäkring ingår.
Du får räntefritt upp till 60 dagar på alla dina köp
Om du gör ett köp med betal- och kreditkortet den första dagen i en månad, börjar alltså inte räntan dras förrän två månader senare. När du använder betal- och kreditkortet för att ta ut pengar i en bankautomat är avgiften 0 kronor. Du betalar dock ränta från dag ett.

Om dag ett är från förfallodagen så är det ju bra

F

F.d. 13449

Guest

Vi använder Ica-banken, det fungerar bra överallt.

kortet med sparränta har 12 avgiftsfria uttag därefter 15 kr per uttag, vilket ju är en ganska låg avgift. Vi brukar göra många små uttag för att inte ha för mycket kontanter.

Observera att många automatägare vill lägga på en avgift, tex du får 200 men får betala 205. Vanligt i Tyskland och USA, finns dock vissa banker där det är avgiftsfritt (eller där avgiften är dold i kursen?)

Det är också väldigt vanligt att, både vid automat och vid köp, att de vill debitera i SEK med motivationen att man får en känd valutakurs. Vid automat krävs ofta att man väljer bort SEK i flera steg så om man inte läser noga på skärmen har man ofrivilligt valt SEK. Vid köp i kassa kan expediten säga att det bara går att betala i SEK, men om man avbryter köpet då så brukar det ordna sig.
Eftersom de använder detta sättet valde jag att bara ta med vanliga bankkort för kontantuttag och kreditkort för de vanliga korten. Ville inte krångla till det i onödan

F

F.d. 52943

Guest

Själv väljer jag att ha ett kreditkort som inte är kopplat till mitt bankkonto när vi reser utomlands. Vill få chansen att godkänna betalningen innan pengarna dras från kontot.
Vår bank Handelsbanken kunde (ville?) inte leverera ett kort som inte är kopplat till något konto så vi tog ett erbjudande från Swedbank om ett fristående kredikort utan avgift första året.
Ska vi behålla det tillkommer avgift nästa år. Ska ompröva kortvalet till nästa utlandsresa.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Bra, Då är det bättre än vad som framgår av deras hemsida

Med Betal- och kreditkort bestämmer du själv hur du vill använda pengarna. En Reseförsäkring med bland annat avbeställningsskydd och olycksfallsförsäkring ingår.
Du får räntefritt upp till 60 dagar på alla dina köp
Om du gör ett köp med betal- och kreditkortet den första dagen i en månad, börjar alltså inte räntan dras förrän två månader senare. När du använder betal- och kreditkortet för att ta ut pengar i en bankautomat är avgiften 0 kronor. Du betalar dock ränta från dag ett.

Om dag ett är från förfallodagen så är det ju bra

Ja det är klart att om du tar ut pengar på kreditkortet så får du betala ränta. Ingen bank lånar ut pengar i 60 dagar gratis.
;)
Därför har jag betalkortet till detta.
//W

Toppen