• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips om genvägar på mobil enhet

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025
Introduktion
I samband med uppdateringen av forumet husbilsklubben.se (HBK) och det andra steget i utvecklingen av HBK Husbilsplatser (HBP) har vi implementerat ett bättre stöd för genvägar till både HBK och HBP för mobila enheter, smarttelefoner och tablets/plattor.

Fördelen med de nya genvägarna är att webbsidorna startas upp utan webbläsarens menyer/kontroller (i fullscreen mode) - det blir helt enkelt mer plats på skärmen för själva webbsidan eller appen om du så vill. Så här ser HBK Husbilsplatser/HBP ut då:

2020-04-23 11.50.44.jpg

Klicka på bilden för att få en större vy. Som du ser visas enbart HBP:s menyer/kontroller, inga Chrome-kontroller (jag kör Chrome Android här).
De två olika genvägarna på startskärmen ser ut så här:

2020-04-23 11.51.11b.jpg

Husbilsklubben.se plus HBK Husbilsplatser/HBP (jag har iofs två st, en för vår testmiljö där vi vidareutvecklar appen, och den skarpa till HBP drift). Följer du stegen här nedanför får du tillfälle att sätta egna namn, kanske så enkelt som Husbilsklubben respektive Husbilsplatser? Det avgör du förstås själv.

Lägga till de nya genvägarna
Implementeringen är enkel:
1. Starta din webbläsare med HBK, respektive för HBP i ett andra steg om du vill ha båda
2. Klicka på de tre punkterna högst uppe till höger och välj "Lägg till på startskärmen"

2020-04-23 11.51.55.jpg

3. Följ sedan dialogen framåt, inklusive att kanske modifiera namnet enligt eget stuk
4. Genvägen brukar hamna på en ny startskärmsida, bläddra fram till den och "dra" ikonen till den sida/plats du vill ha den på
5. Klicka på ikonen - Du är igång med en smartare vy :)

Kommentarer
Du bör vara inloggad på HBK sedan tidigare.
Vidare, bilder och exempel ovan avser en Android-telefon och Chrome som webbläsare.
Andra webbläsare har motsvarande funktioner, var/hur hittar du säkert själv. Om inte, bara fråga.
Motsvarande gäller IOS-världen, dvs om kör du iPhone, iPad och t ex Safari som webbläsare. Prova. Fråga om problem.

F

F.d. 14324

Guest
Webbläsaren Edge tycker jag är ganska trevlig i min Androida mobil.
Att lägga till en genväg i Edge.
I detta exempel använder jag Hbk Husbilsplatser men principen är samma för vilken sida som helst.
  • Gå till sidan du vill ha en genväg på startskärmen, för en sida med en karta som i detta exempel ställer jag in en lämplig vy med zoomnivå och positionering
  • Tryck på nere i mitten på knappen med tre prickar
  • Tryck på Lägg till på skärm
  • Redigera namnet om du vill, frivilligt
  • Tryck på Lägg till
  • Tryck på Lägg till automatiskt
  • Nu kommer en genväg att läggas till på din startskärm.

Visa bilaga 20200425_124826.mp4

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025
Webbläsaren Edge tycker jag är ganska trevlig i min Androida mobil.
Att lägga till en genväg i Edge.
I detta exempel använder jag Hbk Husbilsplatser men principen är samma för vilken sida som helst.
  • Gå till sidan du vill ha en genväg på startskärmen, för en sida med en karta som i detta exempel ställer jag in en lämplig vy med zoomnivå och positionering
  • Tryck på nere i mitten på knappen med tre prickar
  • Tryck på Lägg till på skärm
  • Redigera namnet om du vill, frivilligt
  • Tryck på Lägg till
  • Tryck på Lägg till automatiskt
  • Nu kommer en genväg att läggas till på din startskärm.
Och, ett litet förtydligande, hur är det Jocke - Även Edge stodjer väl "full screen mode" som jag beskrev i inlägget ovan (jag har inte testat själv)?

F

F.d. 14324

Guest
Japp, Edge har också fullskärm för egna genvägar som Chrome, Firefox tycks sakna det. (Eller så är det bara jag som misslyckats med det)
Sidospår:
Vill man gå ett steg längre och maximera ytan för kartan kan man även "svepa upp" toppbannern så att den inte längre syns. Dock tror jag bara att man har nytta av det i en liggande mobil.
Skulle man av någon anledning vilja svepa ner toppbannern igen så är det inte hur enkelt som helst, men det går om man drar nedåt med fingret på Plusknappen.

Visa bilaga 20200425_134928.mp4

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
FireFox har ikke full screen, men funktionen med at swipe op og ned på +-knappen virker, så den blå fane med logo og "tilbageknap" til forum synes eller ikke synes.

Toppen