• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Normandie efterlyses

F

F.d. 7621

Guest
Vi har för avsikt att åka till Normadie och Belgien till sommaren. Om det är någon som vill delge oss sina smultronställen och "missa-inte-detta-platser", historiska platser m.m. så blir vi väldigt glada. Det går bra att mejla direkt till oss också på resund@telia.com

Hälsningar Rolf & Elsy

F

F.d. 18232

Guest
Sv: Tips Normandie efterlyses

Hej. Vi har massor av bilder från Belgien och Normandie om ni vill ha.

Men det är rätt längesen vi var där. Jag skickar dom på eran mailadress.

Mvh Viggen.:yes:

F

F.d. 6238

Guest

Hej Rolf o Co. Normandie är ett otroligt vackert och bra ställe att åka till. Du skall naturligtvis inte missa alla ställen där invasionen ägde rum.

När man ser alla dessa vita kors på alla amerikaner och co som offrade sina liv för att vi skall ha det så bra som vi har det idag, ja då blir man blöt i ögat. Tänk på alla dessa föräldrar till dessa unga soldater, tänk på alla "fästmör" till dessa soldater.

Dom fick betala det högsta priset en människa kan betala för att andra skall överleva.
Vi skall vara mycket glada och tacksamma mot dessa människor. Ja, vad kan lilla jag göra då. Jo, visa respekt och åk till Normandie och begrunda, vi har mycket att lära.

Nåväl, det blev kanske lite väl mycket av varan.

Nu vidare i texten. När du ändå är åt det hållet skall du inte glömmaihåg att det finns några öar i närheten som heter Channel Island, men det kan vi ta en annan gång, hälsar Kurt.
:D:D:D:D

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027

Hej!

Vi var i Normandie i somras och kan rekommendera samhället Arromanche som ligger mitt i smeten där "dagen D" och landstigningen utspelade sig den 6 juni 1944.

Härifrån har man bara några mil på vardera hållet så kan man uppleva flera museer, invasionsstränder, krigskyrkogårdar mm. Vi använde cyklar från vår ställplats och det var bra att kombinera motion med sevärdheter.

Ställplatsen (gratis) finns mitt i byn och vi hittade den efter en stunds letande, finns alldeles intill en campingplats. Platserna är ganska trånga men det fungerade ändå. Finns avloppstömning och färskvatten mot en mindre avgift. Finns bara 14 platser så det gäller att inte komma dit för sent på dagen, men det finns en vanlig parkering intill som flera husbilar stod uppställda på och när en ställplats blev ledig flyttade man över bilen dit.

Byn Arromanche var centrum på den flytbara hamnen som byggdes upp under några dagar och där allt krigsmaterial fördes in för att slutföra kriget. Många rester finns kvar i havet som visar sig mer eller mindre vid ebb och flod.

Vi tyckte att besöket där var en av höjdpunkterna i årets semester och kan även tänka oss att åka dit igen om några år.

Klostret eller halvön "Mont Saint Michel" är inte heller dumt att besöka när man är i Normandie. Det ligger några mil längre västerut.

Ha det bra

Hälsar Anita o Dan
;) ;)

Senast ändrad:
Toppen