• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

tips inför köp av husbil

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025
hejsan!

jag planerar att köpa en husbil nästa sommar och har en hel del funderingar som man kanske kan få svar på här :).

I örebro där jag bor finns det ett par firmor som verkar importera husbilar från tyskland, är det något speciellt man bör veta om tysk importerad husbil? tex är det något man måste ändra på husbilen för att anpassa den till svenska regler?

Gasoltuber, hur länge räcker en normal gasoltub för en husbil som man använder på sommarn och t.ex använder den bara för matlagning och kylskåp men inte värmare.

Vad får man räkna att lägga ut på en fyllning av en tub eller byter man tuber när de är tomma?

Toaletttömningen hur funker det? spola rent med vattenslang eller gör man det på någon tömmningstation?

Försäkring på en husbil runt 6m lång år 92-99 vad kan den ligga på?

vad ligger normalpriset för en plats på en camping för 1 vecka?

jag såg i en tråd här om miljöklasser 1-4 men hur påverkar det mitt husbilsägande?

tacksam för svar till en troligen husbilsägare 2011

/peter

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: tips inför köp av husbil

Ojoj - inte lite frågor. :)
Jag gjorde som du/ni och gick med här i HBK drygt 1 år innan jag köpte min första HB.
Svaren på dina frågor finns under Husbilsköp o Import ute till höger på webbplatsen.
Eftersom det dyker upp många fler frågor - under resans gång - så föreslår jag att du blir medlem - så kommer du åt ALL information.
Oj va spännande - kommer ihåg tiden jag satt å studera Blocket och mobile.de mfl platser - ja och denna webbplats med en STOR mängd information.
Lycka till! :)

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

tack för ditt svar men du hänvisar till tråden jag använder för att få svar på mina frågor.

:mcride:

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Gasförbrukningen för kylskåp och matlagning, det räcker minst en månad fast du har kylskåpet på hela tiden
Ha de Paffw

Senast ändrad:

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

tack paffw, det var sådanhär info man är ute efter.

Senast ändrad:
F

F.d. 4253

Guest

Om gasol: Det finns numera genomskinliga kompositgasolflaskor som är lite dyrare, men jag har valt att komplettera med ytterligare en stålflaska P11, köpte billigt på blocket, och har alltså två st så kör jag en flaska helt TOM utan att bekymra mig. Fyllning kostar runt 200-400 kr för 11kg och det räcker "en sommar" lite grovt.

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

vad är fördelen med composite flaskor, är det vikten?

F

F.d. 4927

Guest

vad är fördelen med composite flaskor, är det vikten?
Fördelen, tycker jag, är genomskinligheten, vilket innebär att man kan se hur mycket gas det är i flaskan. Full flaska rymmer 10 kg, mot stål- och aluminiumflaskornas 11kg.
En nackdel - om man vintercampar - är att man har svårt "krama ur" all gasolen om det är riktigt kallt.

Lasse

F

F.d. 2944

Guest

Hej
Om du tänkt dig en äldre bil finns det massor med saker som är viktigare än gasol och campingpriser att håla reda på.
En billig bil kan bli ett rejält bakslag.
Jag skrev så här i en tidigare tråd i ämnet.

Vad skall ni tänka på?
Tänk på att all utrustning i bilen som inte är bytt, servad eller lagad har 15-20 år på nacken. Risken att något pajar är överhängande.

Vettiga frågor till säljaren.
1. Finns servicebok?
2. När byttes kamremmen senast?
3. Vilka delar är utbytta?
4. Kolla senaste besiktningsprotokoll. Hur många mil?
5. Hur många ägare?
6. När byttes förbrukninsbatterierna?
7. Hur har bilen vinterförvarats? Ute utan tak = Avstå!
8. Status på däck, nya runt om kan bli dyrt

När ni åker och tittar på bil, bli inte hänförda över puts och lullul. Ta med en kompis (Om du inte är duktig mek själv) som kan bilar och en montörsvagn så ni kan åka runt under bilen
Att kolla
Bakvagnen, infästningar, stötdämpare och bladfjädrar, ofta rostangrepp. Dyrt att laga!
Avgassystem, status
Rostangrepp på balkar och liknande
Oljeläckage
Läckage ovanifrån, mögel. Är det en alkovbil är övergången mellan låga och höga delen en känd plats för läckor.
Starta upp alla system som kylskåp, värmare och vamrvattenberedare. Kolla så kyl och värme fungerar i alla lägen, gasol och 220 volt.
Kolla så det inte är stopp i gråvattentank.
Kolla toaletten så inget läcker, att den går att spola. Ofta sitter det Thethford kassettoa i och då kan det vara si och så med spolningen.
Spola i alla kranar och kolla så det inte läcker någonstans samt att det rinner ur gråvattentanken.
Dämpare och spindelleder fram.
Rostangrepp på framflyglar och dörrarnas nedersidor samt sparklådor.
Kryp runt på taket och kolla eventuella lagningar och läckor, tänk på att taket ovanför alkoven INTE går att gå på.
Kolla takventiler så dom fungerar och är täta.
Har bilen rullgardiner och myggfönster, testa alla.

Lycka till med husbilsköpet.
Gomer

A

Amatören

Guest

Hej

Gomer har fått med mycket vettigt och det finns många här som kan mer än jag om husbilar så jag lägger inte till något i den listan.
Däremot på frågan hur mycket det kostar en vecka på en camping så kan jag inte hålla mig. Det snälla svaret är väl att det kostar 200-400 per natt under sommaren på svenska campingar och man får oftast vad man betalar för. Med undantag för campingar i anslutning till lekland, nöjesfält och andra turistgrejer dom är alltid dyrare.

Men det bråkiga svaret är varför skall du stanna en vecka på samma plats? Det är ju inte en husvagn med bökigt förtält som tar en dag att sätta upp och en halv dag att ta ner du skall köpa? Åk runt och ta en natt här och en natt där och njut av att du har allt du behöver med dig. Även om du vill vara i ett område så finns det ofta flera olika campingar som man kan prova på. Har man en husvagn ställer man ju den på campingen och gör antagligen dagsturer med bilen till olika ställen i närheten, när du gör dagsturer med husbilen har du ju allt med dig så man måste ju inte återvända till samma ställe för att sova.

Det är ju bara min åsikt / Mikael

peppar

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2025

kanontips. tack för alla råd å tips som postas här.. men vad är gråvattentank? är det avloppsvatttentank?

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Vi husbilsåkare skiljer på gråvatten och svartvatten. Gråvatten är det som kommer från disk, dusch och tvättning medan svartvattnet är det som kommer från toan.

Toppen