F
F.d. 55383
Guest
Hej alla bilbytesspekulanter
Jag vill inte vara tjatig med mina tips men till dem som inte har läst mitt inlägg om vårt lyckade husbilsköp (Hej alla trevliga husbilsanvändare) kan jag ge dessa tips. Jag känner bara den nya FIATBILEN men idéerna kan även användas vid andra märken.
Börja med chassit. Det nya DUCATO chassit är helgalvaniserat, den är lägre och bredare än föregångaren. Bakre hjulen är jäms med husbilsväggen. Köper man bilen med förstärkt chassi med stora (225/75-16) hjul, går bilen mycket stadigt även vid omkörning av långtradare. Den rullar lättare, sjunker inte ner i gräset lika mycket, det tar smågroparna lättare, låter mindre, det är inte lika stöttig med 5,5 kg lufttryck. Köp till stänkskydd, den dämpar däckljud och sprut, lättare att hålla rent i hjulhuset. Vi har även monterat fotsteg som underlättar upp/nerstigning. (Vi kommer att utrusta vår bil med GOLDSMITT luftfjädring. Med två knappar kan man höja, sänka bilen vid uppkörning på färja eller ramp. Vid övernattning trycker man på giro knappen och då ställer bilen sig i våg. Vauuu!)
Motorn. Det finns motorer med olika storlekar men köp helst den nya 3 liters IVECO 157 Hk JTD MJT multijet motorn med 400 Nm vridmoment (den har kamkedja, inte kamrem). Det är vridmomentet som är det viktiga, där ligger kraften. Räcker inte kraften? Då kan du skrämma upp motorn med en enkel liten box (dieselopptimering ca 5000: -) då blir det 185 Hk och 475 Nm. Den gör att - hör och häpna – bilen drar mindre soppa vid samma effektuttag och har mer resurser vid uppförsbacke. Vår bil drar 0,8 liter vid 80 km/t. [FONT='Calibri','sans-serif']. och motorvarvet ligger på 1800 varv. På kuperad terräng varierar mellan 1400 – 2600 varv. Fartkontrollen håller koll på motorbromsen och det är sällan man behöver hjälpa till med bromsen. Man kan låsa en växel om så önskas. På motorväg när man vill komma hem snabbt och trycker ner pedalen till 120 Km/t då blir det 1,3 liter/mil.[/FONT]
Automat växel. Kombinerar du motorn med en Multitronik robotväxlad manuell 6 växlad växellåda, då kan du välja mellan manuell eller automat läge med växelspak-joysticken. Välj en behaglig hastighet, tryck in farthållaren, luta dig bak i den sköna stolen, ställ in armstödet, så att du når ratten med fingrarna och N J U T !!!!!! Bilen är väldigt lättkörd och har en förvånansvärd liten vändradie. De fina backspeglarna kan du komplettera med backkamera. Det gör att bakåtsikten blir fenomenal, gör din körning säkrare och behagligare. Sätt gärna upp 2 st. Med den ena kan du se rakt ner bakom bilen och med den andra har du koll långt bakom bilen som en extra backspegel. En 7” monitor med 3 ingångar kostar ca 1000 lappen lika så med en bra kamera. Dra en skärmad 8 ledare (data kabel) från förarplatsen bak till bilen (inne eller under bilen). Sätt en mikroströmbrytare nära dig, koppla den efter en säkring, då kan du enkelt starta och stänga av kamerorna.
Planlösningen väljer du efter antal medresenärer, men tänk på att garaget skall ha stora öppningar på båda sidorna för att lätt kunna komma åt grejorna.
Vikten. Det blir inte lätt att välja. Väger bilen 3500 kg från början och du vill inte riskera övervikt kan du välja att ”väga” upp den. Men då kan du hamna under helt andra förutsättningar. Typ 80 km max fart dyrare vägavgifter, etc. etc.…
Plånboksfilosofi. Har du råd att skaffa en husbil med de ovan nämnda egenskaperna? Köp en! Du kommer inte att bli yngre, så vänta inte. Du kan inte ta med dig nån´ting varken skuld eller tillgångar när du har tagit ditt sista andetag. Unna dig det bästa nu. Vid varje bilbyte förlorar du en massa pengar typ 15 – 20 %. Om du väljer rätt från början, kan du bara njuta, slipper du leta och behöver inte vara rädd att bli stående mitt i semestern när verkstäder har stängt eller har mycket att göra.
Vi önskar er riktigt långa och fantastiska säsonger.
Uppfinnaren Stefan med hustru Erika.
Jag vill inte vara tjatig med mina tips men till dem som inte har läst mitt inlägg om vårt lyckade husbilsköp (Hej alla trevliga husbilsanvändare) kan jag ge dessa tips. Jag känner bara den nya FIATBILEN men idéerna kan även användas vid andra märken.
Börja med chassit. Det nya DUCATO chassit är helgalvaniserat, den är lägre och bredare än föregångaren. Bakre hjulen är jäms med husbilsväggen. Köper man bilen med förstärkt chassi med stora (225/75-16) hjul, går bilen mycket stadigt även vid omkörning av långtradare. Den rullar lättare, sjunker inte ner i gräset lika mycket, det tar smågroparna lättare, låter mindre, det är inte lika stöttig med 5,5 kg lufttryck. Köp till stänkskydd, den dämpar däckljud och sprut, lättare att hålla rent i hjulhuset. Vi har även monterat fotsteg som underlättar upp/nerstigning. (Vi kommer att utrusta vår bil med GOLDSMITT luftfjädring. Med två knappar kan man höja, sänka bilen vid uppkörning på färja eller ramp. Vid övernattning trycker man på giro knappen och då ställer bilen sig i våg. Vauuu!)
Motorn. Det finns motorer med olika storlekar men köp helst den nya 3 liters IVECO 157 Hk JTD MJT multijet motorn med 400 Nm vridmoment (den har kamkedja, inte kamrem). Det är vridmomentet som är det viktiga, där ligger kraften. Räcker inte kraften? Då kan du skrämma upp motorn med en enkel liten box (dieselopptimering ca 5000: -) då blir det 185 Hk och 475 Nm. Den gör att - hör och häpna – bilen drar mindre soppa vid samma effektuttag och har mer resurser vid uppförsbacke. Vår bil drar 0,8 liter vid 80 km/t. [FONT='Calibri','sans-serif']. och motorvarvet ligger på 1800 varv. På kuperad terräng varierar mellan 1400 – 2600 varv. Fartkontrollen håller koll på motorbromsen och det är sällan man behöver hjälpa till med bromsen. Man kan låsa en växel om så önskas. På motorväg när man vill komma hem snabbt och trycker ner pedalen till 120 Km/t då blir det 1,3 liter/mil.[/FONT]
Automat växel. Kombinerar du motorn med en Multitronik robotväxlad manuell 6 växlad växellåda, då kan du välja mellan manuell eller automat läge med växelspak-joysticken. Välj en behaglig hastighet, tryck in farthållaren, luta dig bak i den sköna stolen, ställ in armstödet, så att du når ratten med fingrarna och N J U T !!!!!! Bilen är väldigt lättkörd och har en förvånansvärd liten vändradie. De fina backspeglarna kan du komplettera med backkamera. Det gör att bakåtsikten blir fenomenal, gör din körning säkrare och behagligare. Sätt gärna upp 2 st. Med den ena kan du se rakt ner bakom bilen och med den andra har du koll långt bakom bilen som en extra backspegel. En 7” monitor med 3 ingångar kostar ca 1000 lappen lika så med en bra kamera. Dra en skärmad 8 ledare (data kabel) från förarplatsen bak till bilen (inne eller under bilen). Sätt en mikroströmbrytare nära dig, koppla den efter en säkring, då kan du enkelt starta och stänga av kamerorna.
Planlösningen väljer du efter antal medresenärer, men tänk på att garaget skall ha stora öppningar på båda sidorna för att lätt kunna komma åt grejorna.
Vikten. Det blir inte lätt att välja. Väger bilen 3500 kg från början och du vill inte riskera övervikt kan du välja att ”väga” upp den. Men då kan du hamna under helt andra förutsättningar. Typ 80 km max fart dyrare vägavgifter, etc. etc.…
Plånboksfilosofi. Har du råd att skaffa en husbil med de ovan nämnda egenskaperna? Köp en! Du kommer inte att bli yngre, så vänta inte. Du kan inte ta med dig nån´ting varken skuld eller tillgångar när du har tagit ditt sista andetag. Unna dig det bästa nu. Vid varje bilbyte förlorar du en massa pengar typ 15 – 20 %. Om du väljer rätt från början, kan du bara njuta, slipper du leta och behöver inte vara rädd att bli stående mitt i semestern när verkstäder har stängt eller har mycket att göra.
Vi önskar er riktigt långa och fantastiska säsonger.
Uppfinnaren Stefan med hustru Erika.
Senast redigerad av en moderator: