Sv: Tips från kunnig!Knaus 800.
Hej
Jag har idag en Knaus Sunliner 800LEG 2010 som jag köpte ny i februari i år. Jag har tidigare också haft en 2006a så jag har erfarenhet av båda modelerna. Det skiljer sig litet på längd och litet i planlösning. Jag är själv mycket nöjd med nuvarande bil och har mycket extrautrustning.
Bilarna kommer med ett antal paket som är prisvärda. Jag kommer inte att använda bilen under vintern men gjorde det direkt när den var ny i februari. Du behöver inte vara rädd för att frysa, aldevärmen fungerar mycket bra även om det går åt endel gas om det är riktigt kallt. Det blir mycket jämn värme om du använder de isolerade mörkläggnings gardinerna. I min nya bil har jag också en webastovärmare vilket sparar gas vid fricamping. Ett råd är att byta ut alla innerlampor mot LED då det stora antalet hakogenlampor annars tar mycket ström från batterierna vid fricamping. Själv har jag dubbla stora solceller och ihop med LED tv och belysning så har jag alltid ström nog. Var försiktig med överlast. Du har ca 900 kg i lastvikt på pappret minus monterad extrautrustning. Det är en stor bil med gigantiskt garage, stort dubbelgolv, många skåp och sänglådor. Det är mycket lätt att lasta mer än vad man får. Jag har vägt några gånger så jag vet.
Om bilen är äldre än 2010 behöver du kraftigare framfjädrar om det inte är bytt redan. Kostnad ca 10 tusen inkl arbete. ACn för bodelen är ett mycket trevligt tillbehör som ingår i comfortpacketet.
Bilen är 875cm men du vänjer dig snabbt och det är bekvämt att alltid ha plats för det nödvändiga. Jag är mycket nöjd både med bilen och handlaren (husbilslandet). Det finns givetvis större och finare bilar (Concorde Morello N-B) men Sunlinern är klart prisvärd enligt min mening

Just nu finns det minst 6-7 st till salu hos olika handlare så prutläge gäller. Det finns två nya för 900 till 1000 på nätet och det är ett skarpt pris för en bil som för ett år sedan kostade 1450.