• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips från kunnig!Knaus 800.

F

F.d. 52986

Guest
Kollade en Knaus 800 och något mer Leg kanske? Sky?Boggihjul och en inponerande längd på bortemot 8,5 m?Tycke uppstod!Nu bäste husbilsvän berätta varför jag skall slå till på denna 2007 med knappt 2000 mil körda.Priset kan nog hamna på ca.800´.
Du som har haft en liknande bil och inte var nöjd är lika välkommen med Dina synpunkter.Bland medlemmarna i Husbilsklubben kan man verkligen få både negativa som positiva synpunkter vilket är bra.Jag ser med spänd förväntan fram mot många tips och förslag.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Tips från kunnig!Knaus 800.

Hej
Jag har idag en Knaus Sunliner 800LEG 2010 som jag köpte ny i februari i år. Jag har tidigare också haft en 2006a så jag har erfarenhet av båda modelerna. Det skiljer sig litet på längd och litet i planlösning. Jag är själv mycket nöjd med nuvarande bil och har mycket extrautrustning.
Bilarna kommer med ett antal paket som är prisvärda. Jag kommer inte att använda bilen under vintern men gjorde det direkt när den var ny i februari. Du behöver inte vara rädd för att frysa, aldevärmen fungerar mycket bra även om det går åt endel gas om det är riktigt kallt. Det blir mycket jämn värme om du använder de isolerade mörkläggnings gardinerna. I min nya bil har jag också en webastovärmare vilket sparar gas vid fricamping. Ett råd är att byta ut alla innerlampor mot LED då det stora antalet hakogenlampor annars tar mycket ström från batterierna vid fricamping. Själv har jag dubbla stora solceller och ihop med LED tv och belysning så har jag alltid ström nog. Var försiktig med överlast. Du har ca 900 kg i lastvikt på pappret minus monterad extrautrustning. Det är en stor bil med gigantiskt garage, stort dubbelgolv, många skåp och sänglådor. Det är mycket lätt att lasta mer än vad man får. Jag har vägt några gånger så jag vet.
Om bilen är äldre än 2010 behöver du kraftigare framfjädrar om det inte är bytt redan. Kostnad ca 10 tusen inkl arbete. ACn för bodelen är ett mycket trevligt tillbehör som ingår i comfortpacketet.
Bilen är 875cm men du vänjer dig snabbt och det är bekvämt att alltid ha plats för det nödvändiga. Jag är mycket nöjd både med bilen och handlaren (husbilslandet). Det finns givetvis större och finare bilar (Concorde Morello N-B) men Sunlinern är klart prisvärd enligt min mening:)
Just nu finns det minst 6-7 st till salu hos olika handlare så prutläge gäller. Det finns två nya för 900 till 1000 på nätet och det är ett skarpt pris för en bil som för ett år sedan kostade 1450.:)

F

F.d. 52986

Guest

Tack Bestliner,svar av denna kaliber är mycket värda.

Topsy12

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
131
Medlemskap
2025

Jag kan bara instämma med bestliner. Vi är mycker nöjda med bilen, bekväm gott om utrymme
/Lass

quist

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
6924
Medlemskap
2025

Bekväm och trevlig stabil på sommar väg Men ingen bil för riktig vinter
Har haft en 2008 års modell
8 månadersbil passer den jätte bra som
Mvh
Ingemar

F

F.d. 52986

Guest

Hej quist !
Tänkte nog använda bilen året runt.Kör mer än gärna i den svenska fjällvärlden vintertid.Kan Du utveckla din syn på varför bilen är mindre lämpad för vinterväglag?

quist

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
6924
Medlemskap
2025

Framhjulsdrift stor vikt bak är ingen bra kombination
Isoleringen ifram änden är fördålig
Kolla eriba jumbo jet hos husbilslandet Verkar vara en vettig vinterbil och en firma som har en fantastisk service

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag håller nog inte riktigt med. Jag hämtade hem både nuvarande bil och 2006an i snöstorm. Bilarna har högt tryck på framhjulen vilket leder till behovet av förstärkta framfädrar. Det är givetvis ytterligare ett plus med bakhjulsdrift men 90% av alla husbilar har idag drivning fram och med rätt däck och lastfördelning kommar man mycket långt.
Att säga att isoleringen fram är dålig är ju mest en fråga om vad man jämför med. Har själv också åkt hymer (samma som Eriba) och den var kallare fram än min Knaus. Nyare bilar har radiatorer framme vid framrutan, bosterfläkt mm samt utmärkta isoleringsjalusier. Det räcker bra upp till minst minus 25 ( min erfarenhet). Som jag skrev finns det givetvis bättre bilar också för vinterbruk
men då gäller mycket mera pengar. Morello och Concordes större modeller har egena konstruktioner av torpedväggen vilket oftast är boven på integrerade husbilar men smakar det så kostar det och då minst en mille till. Om du skall använda bilen mycket vintertid så satsa på en Webastovärmare som ger både luft och vattenvärme. Om den kopplas som på min bil så tas strömen från bobatterierna. Du får nu ett extra värmesystem som går på diesel. Du kommer inte att frysa alls. :)Köper du också vinterhjul och snökedjor för extremlägen så kommer du nog dit du skall också.

quist

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
6924
Medlemskap
2025

Hej
Ang lastfördelning lastar du fram i kupen istället för garaget:)
Eriban har vattenburen golvvärme viss skilnad
På väg är framhjulsdrift utmärkt men när det blir backigt och krokigt kommer den stora skillnaden
Hoppas ni blir nöjda oavsett val

F

F.d. 53013

Guest

Vi har en 800 Leg Sunliner 2005. Vi är mycket nöjda med vår Wilma, vi har all utrustning man kan tänka sig. Vi reser 4 månader om året, 2 mån på våren och 2 mån på hösten, det är kallt lite då och då när man är ute i Europa samtidigt som det kan vara jättevarmt där nere, men vi har en AC som fungerar perfekt. Det är en superbt bra bil för 2 vuxna och en hund, tycker vi.

F

F.d. 52986

Guest

Wilmaanle,tack för dina synpunkter.
En 2005:a torde Du ha servat motorn på flera gånger.Olja filter o.dyl.Dyrt?Bromsar skivor och klossar hur håller de?Gnissel i hjullager?Motorstyrka i din bil?Det krävs väl en stark motor i en stor bil?Har det varit stora utgifter för att det krånglat?M.a.o. är jag intresserad av att veta så mycket som möjligt om det "tekniska",före ett ev. köp.
Ni andra som kan svara är givetvis välkomna utifrån era kunskaper på nyare modeller.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej igen.
Service på 3,0 liters modellen är inte så dyrt. Det kostar ca 2 tusen med fuktkontroll av bodelen.
På den äldre modellen tillkommer kamrem vart femte år. Kostar ca 5 tusen. Har själv inte upplevt några problem. Värt att veta är dock att handbromsarna inte är överdimentionerade på 5 tons
fiat byggen. Det gäller att använda handbromsen samt ha den justerad till besiktning. Jag skall besiktiga för första gången på fredag och hoppas det går bra:) Jag var tvungen att renovera handbromsarna på 2006an och det kostade 7 tusen om jag mins rätt. Jag använde då inte handbromsen utan ställde bilen med ettan i och det var dumt.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej åter igen.
Har nu beskitigat pärlan och det gick bra med sk blankt papper men en sak kom dock upp.
För några veckor sedan fick jag mina sidorutor fram utbytta på fabrikens bekostnad då de tydligen var för mörka trots godkännade och CoC intyg från fabriken i tyskland. Detta faktum att vissa bilar har litet för mörka rutor var något SBP tydligen kände till och hävdade därför att mina rutor var för mörka. Jag berättade då att detta var åtgärdat och det köpte man med komentaren att man ändå tyckte de var mörka och att polisen kunde ha åsikter i frågan. Det är nog bra att kolla om färgningen av framrutorna är på godkänd nivå innan man köper en Sunliner. Att själv bekosta bytet är nog inte så kul för det tog en hel dag i arbete och rutorna var nog inte så billiga heller.
Tack vare min förträffliga husbilshandlare (husbilslandet) så klarade jag mig men jag gissar att alla kanske inte har samma tur. Framförallt vid direktimport kan frågor som denna bli litet bökigare att lösa.

F

F.d. 52986

Guest

Tack för fina tips ! Trevligt att besiktningen gick bra,trots vissa synpunkter på det färgade glaset.Hade en fundering på det Du sade tidigare om fjäderbladen fram.Hur får man reda på om de är bytta?Står det i besiktnigspapperen eller får man fråga sig fram?
Orginalfjädrar är alltså för klena?

F

F.d. 53013

Guest

tjena moss
Vi har en Sunliner 800 leg från 2005
Bilen är intagen av Larsen Bil i Göteborg Reggad som special 5000 kg
med all utrustning som finns. Luftfjärdring samt förstärkta fjädrar fram.
Utrustningnivån är väldigt hög= AC spec solceller dubbla inverter på 1500w samt 1000 w.Ac Trumamatic i garaget med mera fina prylar.Se våra bilder på klubbens min bil .

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej Igen
Fjädrarna fram är om de inte är utbytta för klena fram till 2010 då förstärkta är standard. Du kan se om de är bytta på om bilen står på genomslagsgummina eller inte. Det märks också tydligt vid provkörnings då bilen i princip saknar fjädringsväg fram om fjädrarna inte är bytta. Det är inget att avstå affären för utan en extra utgift att ta in i beräkningen. Det är mycket vanligt på bilar byggda på fiat men lätt att fixa. Om man byter hos Bossings så väger de bilen med din last och monterar fjädrar som passar perfekt. Jobbet går på en dag och kostar ca 10 tusen.:)

F

F.d. 53520

Guest

Vi har precis köpt oss en S-line 800 -08
Vi har än så länge inte fått den utan den skall levereras slutet V15.,

Men det låter som om vi har gjort ett bra val av bil

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vi har precis köpt oss en S-line 800 -08
Vi har än så länge inte fått den utan den skall levereras slutet V15.,

Men det låter som om vi har gjort ett bra val av bil

Grattis, till ett bra bilval. Vi hade årets första tur i helgen och allt fungerade som det skulle. Jag hade litet strul med avgasreningen i höstas men det löste husbilslandet. Partickelfilter gör det till en känslig pryl. Det gäller att inte sega för mycket på låga varv utan gasa på litet.
Det skall tydligen litet värme till för att filtret skall regenereras som det skall. Med en 08 tror jag ni slipper det problemet samt de onödigt täta oljebyterna efter ca 800 mil.
Lycka till och njut av den nya fina sunlinern.:)

Toppen