• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips: byta ut belysning till LED-lister

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå
Hej!

Vill slå ett slag för LED-lister som har uppenbara fördelar jämfört med konventionella lampor.
- Dom drar en bråkdel så mycket ström.
- Dom håller tusentals timmar.
- Priserna är låga.
- Dom blir inte varma.
- Man får hålla på och dra och fixa själv då det är 12V.

Jag störde mig på att det satt 4 st vanliga 10W lampor i armaturen på toa (alltså 40W) och det lyste rätt taskigt.
Jag tog en 50cm LED-stripe med 36 LED av typen 5630 Warm White och borrade fast den rätt i reflektorn.
För att göra en enkel anslutning så tog jag en trasig lampa och lödde på anslutningstrådarna direkt på trådarna från lampan. OBS! Då det är dioder så måste man först testa att det blir rätt polaritet.
LED Stripen köpte jag på ebay. Den kostar ca 35,- inkl frakt. Sök på "50CM 12V 36 LED 5050/5630 SMD Hard Strip Light". Dessa lyser utav h-e! Har samma typer i köket hemma och där är dom även dimmade - med fjärr.
Det går även att köra LED "på rulle" men se till att du får rätt färg (warm white brukar funka) och det finns olika dioder som ger mer eller mindre ljusflöde. 5630 är det riktigt bra kräm i!
Hela denna stripe drar ca 18W, alltså 0,5W per LED.
Se resultatet:

a3pg5i.jpg

a1ic9k.jpg

Det ser givetvis annorlunda ut när plastskyddet är tillbakamonterat.

Dom säljs alltså även på 5-metersrullar med självhäftade baksida (delbara) och såna tänker jag sätta uppe vid taket ovanpå skåpen som "uplights". En hel sån rulle kostar mellan 35-70,- inkl frakt på ebay.
Sök t ex på "5M 5630 SMD 300 Leds DC 12V LED Bulb Car Auto Strip String Light Lamp Warm/Cool"

svabo

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2025
Sv: Tips: byta ut belysning till LED-lister

Dom säljs alltså även på 5-metersrullar med självhäftade baksida (delbara) och såna tänker jag sätta uppe vid taket ovanpå skåpen som "uplights". En hel sån rulle kostar mellan 35-70,- inkl frakt på ebay.
Sök t ex på "5M 5630 SMD 300 Leds DC 12V LED Bulb Car Auto Strip String Light Lamp Warm/Cool"

Billigaste jag hittat. Köpte 20 meter, kom efter knappt två veckor. :yes:
Ska "fylla" både husbil, -vagn och vardagsbilen...

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå

Vem är det?
Och vad kan vara enklare än att klicka i några rutor på ebay och sen få hem det man beställt direkt i lådan? Garanterat billigare än vad nån i Sverige, ja troligen Europa kan matcha.
Jag har slutat att köpa småprylar i landet om det inte är nåt jag behöver akut.
Bildelar och oljor från Tyskland eller England.
Elektronik från Hongkong eller Kina. Med mera. :cool:

Observera att dom lister jag har använt inte på något sätt kan jämföras med de LED-lister som t ex IKEA och Jula säljer, dessa lyser så att man rent av blir bländad.

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå

Toppade idag med att sätta upp en LED-list (på "rulle") på ovansidan av ena skåpväggen, alltså på kanten upp mot taket. Är väl ca 2m sammanlagt. Självhäftande.

Det är alltså en sån här:
5M 3528 5050 5630 5M SMD RGB 300 LED White Flexible Strips Light Waterproof Xmas | eBay
5630, non waterproof, warm white, 5m.

Som styrning köpte jag in en liten modul som man styr med en medföljande platt fjärrkontroll. Den kostade 17 spänn och klarar 12A! Sen har den en massa fåniga funktioner som ställbar blinkfrekvens om man vill blinka med LED-arna mm...
12V RF Wireless Remote Switch Controller Dimmer for Mini LED Strip Light New KK | eBay

Blev mycket bra! Och detta för sammanlagt ca 60 spänn! :D
Ska nog även sätta på andra sidan.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Det är väldigt billigt om man skippar allt vad garantier heter och köper direkt från Asien.

Jag köpte nästan samma grejor för belysning till markisen. Jag köpte IP65 klassade (silikontäckta) lister, föredrar 5050 dioder (runda 5x5mm). Tre sektioner, två till framkant av markisen och en till raftern, alla sektioner runt 2 meter långa. Tar ca 5 minuter att sätta upp/koppla in. Kopplas in med cigg kontakt i serie med ovan nämnda dimmer.
Mycket jämt ljus under hela markisen :) Kostnad ca 300:- inklusive cigg kontakt från Biltema. En Multiplex 6pin kontakt som delas mitt i för de yttre två sektionerna inhandlas hos närmaste modellflygsaffär.

Peter :)

Bilagor

• LEDMARKIS1.JPG
    LEDMARKIS1.JPG
    162,7 KB · Visningar: 34
  • LEDMARKIS2.JPG
    LEDMARKIS2.JPG
    133,2 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå

Ja det är billigt och det är knappt nåt som kan gå sönder....köper man det i Sverige så får man ge minst det 4-dubbla. För samma prylar. Och det är 12V.

Jo, jag köpte också IP65-klassade strips först där man hade gjutit in hela LED-arrangemanget i epoxy. Problemet var att den värme som LED'arna trots allt utvecklar blev instängd och efter bara någon månad så började intensiteten på ca 1/3 av alla LED att mattas av och efter ytterligare en månad så hade det hänt på 3/4. Några var i princip helt släckta. Därför skippar jag denna typ.

svabo

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2025

Som styrning köpte jag in en liten modul som man styr med en medföljande platt fjärrkontroll. Den kostade 17 spänn och klarar 12A! Sen har den en massa fåniga funktioner som ställbar blinkfrekvens om man vill blinka med LED-arna mm...
12V RF Wireless Remote Switch Controller Dimmer for Mini LED Strip Light New KK | eBay

Kan man ha mer än en styrning eller styrs alla samtidigt och "stör" varandra??

Jag har såna här men de är lite pilliga...
Mini White 12V12A LED Dimmer Controller for Single Color 5050 3528 LED Strips IG | eBay

bkv22

HBK Intresserad
Kommun
Umeå

Dom är "parade" så en fjärr betjänar bara sin unika mottagare. Man måste alltså ha en fjärr per slinga.
Man bör inte tappa bort fjärren för då är det kört. ;)

Hemma i köket har jag en annan version som också har fjärr men där är det IR och dom fungerar universellt, man kan alltså styra flera "mottagare" med samma fjärr genom att rikta strålen mot den. Så här ser den ut:
LED Light Dimmer 12 Key Adjustable Brightness Control Screw DC 12V 8A IR Remote | eBay

svabo

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2025

Jo, jag köpte också IP65-klassade strips först där man hade gjutit in hela LED-arrangemanget i epoxy. Problemet var att den värme som LED'arna trots allt utvecklar blev instängd och efter bara någon månad så började intensiteten på ca 1/3 av alla LED att mattas av och efter ytterligare en månad så hade det hänt på 3/4. Några var i princip helt släckta. Därför skippar jag denna typ.

Kan du länka "rätt" typ???

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Dom är "parade" så en fjärr betjänar bara sin unika mottagare. Man måste alltså ha en fjärr per slinga.

Hemma i köket har jag en annan version som också har fjärr men där är det IR och dom fungerar universellt, man kan alltså styra flera "mottagare" med samma fjärr genom att rikta strålen mot den. Så här ser den ut:
LED Light Dimmer 12 Key Adjustable Brightness Control Screw DC 12V 8A IR Remote | eBay

Så länge man vill ha samma ljusstyrka kan du koppla flera slingor till samma dimmer. Jag har tre slingor (2+2+2.5m) kopplade till samma, bara att löda/koppla vidare.

Peter :)

svabo

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2025

Köpte fyra såna här
och de funkar INTE separat...

Samma fjärr kör allihop på en gång, de är inte kodade separat. :mad:

Var det en annan modell du menade, eller????

Kan du länka till den i så fall? :confused::wink:

Toppen