• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips önskas ang. inköp av kikare

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Tänkte kosta på mig en fin kikare, har aldrig ägt nån....:p:
Jag vill ha en som är ljusstark och med rejäl förstorning fast inte mer än att man klarar att handhålla den utan allt för mycket skak. Låg vikt är högprioriterat.
Eftersom jag ändå bara ser med ett öga så tänkte jag satsa på en monokikare. Dels för att spara vikt och dels för att jag ändå inte har nytta av två okular. :rolleyes:
Prisklass kan jag tänka mig max ca 3500.-

Vilken förstoringsgrad bör man välja, och vad säger siffrorna 8x25 t.ex?

/Ludde

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Tips önskas ang. inköp av kikare

Den första siffran (8) är förstoringsgraden.
Den andra är linsdiametern. Ju större lins ju bättre ljusstyrka.

Jag har bl.a. en kikare med zoom. Enl. min erfarenhet så går det bra att se i den med förstoring upp till 10 ggr. Med högre förstoring är det bra att stödja sig mot ett träd eller dyl.

Lasse

Senast ändrad:

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025

Gokväll

Kolla in eller besök Getterön eller Naturbokhandeln. Där får du bra hjälp. Själv har jag en Kowa 10*45 DQF. Köpte den för ca 7-8 år sedan, då kostade den 5000:-

SOF
Getteröbutiken

ha de.............:tux2:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

På sjön gällde 7 x 50! Var man extremt ickedarrig så kunde man klara 10 x 50! Jag har provat båda och jag klarade mig bättre med 7 x 50 liksom de flesta!

Det beror naturligtvis vad du ska ha kikaren till!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tror det er enklere å finne en rimelig og bra med to rør enn en monorør. En Zenith til under 1000 kan for de fleste være like bra som en Leica til rundt 5000 eller en Nikon til 15000.

Selv har jeg et par kikare, den jeg bruker mest er en billig noname 8x20, den kan bli litt lyssvak i skumringen - men jeg kan ha den med i jakkelommen! I bilen har vi oftest med en eldre 8x55 av tvilsomt opphav - russisk. Denne er heller ikke tung, men tar mye plass da den ikke benytter så mange prismer som den lille.

Et godt kompromi kunne være en kompakt 8x40, selv om den ikke går ned i noen lomme. På land kan en 10 eller 12x fungere og den blir ikke mye større enn en 8x med samm åpning.

Åpningen blir som blendertall på kameraoptikk, stor åpning er som lav blender. Skulle tro 20 blir som en blender 4.

Toppen