• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tillsyningsnämnden fotar husbilar i Aneby

M

Matts Torebring

Guest
Jag talade med en god vän, som har sin husbil parkerad intill sin villatomt. Kanske är det kommunens mark, jag vet inte, men den stör eller skymmer absolut ingen. Jo, den stör någon! En dag fick min gode vän se, att någon höll på att fotografera hans husbil. Vad håller ni på med, sa min gode vän. (Bilderna är från vår egen parkering)

Vi är från Tillsyningsnämnden i Aneby Kommun och det finns klagomål på parkeringen av din husbil. Jag blev mållås och kunde inte tala på en lång stund. Är det möjligt? Är det sant? Jag var tvungen att gå tillbaka, till min gode vän och fråga en gång till. Jo det är sant!

Jag tycker inte att min egen ställplats, till husbilen är helt optimal. Jag ville bygga ett garage till husbilen norr om vårt hus, på den nyinköpta ödetomten. Men det blev stopp från Tillsyningsnämnden! Är det min tur nästa gång att bli fotograferad och anmäld? Jag skulle vilja rösta på, att Aneby Kommun, är den mest Husbilsfientliga kommunen i Sverige. www.mattstorebring.se

Bilagor

• IMG_9746.jpg
    IMG_9746.jpg
    964,6 KB · Visningar: 47
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Tillsyningsnämnden fotar husbilar i Aneby

Även sådana här fall söks det efter praxis. Stora husbilar är ett påtagligt inslag på många villatomter. Jag skulle tro att det blir "livat direkt" på områden i Stockholm. Folk är inte så noga med gransämjan där. Men i Aneby? Om man söker predjudikat i sådana här saker så tror jag att man skall titta vad som gäller att ha en större båt på sin tomt....
Men helt klart är att Husbilar är nytt påtaglig inslag överallt, och det tar några år innan praxis hinner fatt.....

S

Staffan W

Guest

Nu vet jag ju inte hur det ser ut på andra sidan husbilen, om det gula huset har fönster åt det hållet, hur deras tomt ser ut för övrigt, men den där parkeringen skulle kunna vara rätt störande om den är annat än tillfällig. Du skulle ju inte få bygga t.ex. ett förråd eller garage just där.
Samtidigt förstår jag att du måste ha den någonstans, men den där platsen förutsätter att dina grannar är väldigt förstående...

Staffan

M

Matts Torebring

Guest

Bilden är bara en illustration på en parkering på en villa tomt. Den har inget med inslagets klagomål att göra. Bakom husbilen finns höga avgränsande växter.

D

Deleted member 11118

Guest

Det finns alltid i hela Sverige grannar som har sett som sin uppgift här i världen att klaga på allt, denna gång var det en husbil. Förmodligen har dessa klagande människor för lite att göra dvs för mycket fritid.

Själv har jag min husbil på uppfarten och ingen klagar men så bjuder jag på en kaka lite då och då :spinny:

F

F.d. 29954

Guest

Bjuder på kaka? Här betraktas sådant som "lite lurt". Enligt en gammal sed är man ingen riktigt Skaraborgare om man inte har minst en process mot sina grannar. Det är för mig därför märkligt att folk bosätter sig som de gör. Omgivningen är därför den viktigaste faktorn när man väljer bostad. Man kan nämnligen inte ändra den. Grannar kan vara Ok när man flyttar in, men vem bor där om ett år? En glad änka med fyra halvvuxna söner alla i moppeåldern? Eller något annat, värre, här onämbart.
Man skall helt tenkelt bo med lite space omkring sig, bra om ser grannen, men man skall inte kunna höra varandra.....

F

F.d. 29911

Guest

Rätt av Tillsynsmyndigheten skulle varit :Att de först informerar området genom utskick eller kontakt med Samfälligheten om sådan finnes . Samfälligheten skall själva fatta beslut om området och vad som tillåtes stå på respektive uppfart. Husbilen är ett fordon för trafik och ej att jämföra med en uppställd båt .
Hälsningar fd HBK 5081

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

"Han hade parkerat sin husbil intill sin villa tomt." Innebär det att husbilen INTE stod på hans tomt? Då förstår jag i så fall att ngn klagar.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Mitt inne i stadsplanerat/tättbebyggt villaområde som bild 1 utvisar har man som granne givetvis rätt i att anse att en husbil blir dominerande och störande! Enligt bilden ser tomterna dessutom ut att vara väldigt små kanske 500/600m2 och mot bakgrund av den ytterst kompakta bebyggelsen direkt olämplig för annat än tillfällig/kortvarig uppställning av t.ex husbil.

Även om man råkar äga en husbil måste man inse att andra t.ex husägande grannar också har behov av att värna sin miljö och sitt husintresse där de kanske investerat mångfalt mot vad vi kanske gör i en husbil. Hänsyn bör vara ett ledord för alla i diskussioner typ denna, annars slår det tillbaka i form av olika husbilsbegränsningar(?) som kan tyckas onödiga!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det viktigaste i ett tätbebyggt område måste väl ändå vara grannsämjan. Känner man sig störd av en grannes agerande så tar man väl upp detta med vederbörande i stf att ringa till kommunen & gny. Men det är klart att det finns folk som inte har något behov av goda relationer med andra. Det var ju TV-programmet Grannsämjan ett tydligt bevis på.

Bennie

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

En särskild plats utanför villan kan i vissa kommuner betraktas som byggnadslovspliktig om husbilen är parkerad där långa perioder, t.ex över vintern.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja och då krävs ändå ett minimiavstånd på ca 4m från grannes tomtgräns, om närmre än 4m krävs dessutom ett skriftligt godkännande från granne/grannar.

F

F.d. 53197

Guest

Tja, har han husbilen parkerad UTANFÖR tomten får han nog finna sig i att andra har åsikter... Han får väl hoppas att den anses följa parkeringsreglerna (vad de nu är på den gata han står) så han får stå kvar! :) Annars får han väl göra som alla andra fastighetsägare - ansvara för att tillgodose sitt behov av parkeringsplats på sin egen mark.

/Jessika

Toppen