• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tillslagsautomatik

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: Tillslagsautomatik

Jag har byggt skälv en sådan och det kostade nästan lika mycken p.g.a att jag köpte delarna från lokal el firma...så att jag behöver inte köpa. Letade andra grejer på Blocket och fick syn på det.

F

F.d. 29925

Guest

www.ivt-hirschau.de finns en omkopplare som heter US 12-N med samma specifikationer för ett pris av € 49.90. (Där finns även mycket annat som kan vara intressant för husbilar)

Hej Tummen
Har bytt en punkt mot ett bidestreck mellan IVT och Hirschau i länken.

Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Med andra ord samma apparat, men till ett något lägre pris (frakt tillkommer vid köp från Tyskland).

Värt att lägga märke till är, att man måste slå ifrån invertern innan man ansluter till "landström". Helt automatisk är den alltså inte.

F

F.d. 29925

Guest

Finessen med mojängen har man nytta eller glädje av om man råkar ha en växelriktare i bilen. Den har den funktionen att man inte skall kunna köra växelriktarens spänning ut i bilens el-system samtidigt som man är ansluten till en stolpe. Den ombesörjer helt enkelt att växelriktarens anslutning till bilens el-system bryts. (Kan bli alvarliga följder om dessa båda system kopplas ihop)
(Men man måste fortfarande bryta batterispänningen till växelriktaren för att ej bli utan kräm i bodelsbatterierna)

F

F.d. 18017

Guest

Jag antar att man slår av växelriktaren EFTER att man gått över till landström?
Men finns det inga likriktare som har denna funktion inbyggt i sig och som då även har inbyggd funktion för överfasning så att man byter källa utan avbrott och spikar?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Jag antar att man slår av växelriktaren EFTER att man gått över till landström?
Men finns det inga likriktare som har denna funktion inbyggt i sig och som då även har inbyggd funktion för överfasning så att man byter källa utan avbrott och spikar?

Enligt texten på "burken" skall invertern göras strömlös INNAN anslutning till elnätet.

Växelriktare med denna funktion inbyggd tillverkas av bl.a. Mastervolt (Products | Mastervolt), som även har separata automatomkopplare.

Bra, men dyra...

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Någon som har installerat denna produkt (US-12N)? Hur fungerar det i så fall? Vad jag nu kunde läsa mig till så växla den automatiskt mellan strömkällorna.

24 volt

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jag har den och den fungerar bra. Tål bara 12A så en extra säkring eller personskydd på 10A bör sitta före eftersom de flesta har 16A in i husbilen. Tänk på att inte få med laddare o kyl i den del som kopplas om.

F

F.d. 25463

Guest

Jag har nyligen installerat IVT us 12N.
Köpte den på Conrad.se och den fungerar utmärkt och helt automatiskt.
Jag har kopplat den så att mitt enda 230 uttag samt ac:n alltid har ström oavsett om det är från land eller min inverter.
Invertern startar jag manuellt med fjärrkontroll.
//Pelle

Toppen