• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tillfälliga regskylltar och försäkring

F

F.d. 50334

Guest
Har jag rätt eller ? Regskylltar hjälper handlaren med , och dom ska vara röda ? Ingår tillfällig försäkring där eller ?

Mvh Ulf

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tillfälliga regskylltar och försäkring

Röda skyltar (import,exportskylt) även kallad tillfällig registering är nog rätt sällsynta idag, och i husbilssammanhang behövs de knappast.
Om man t.ex. köper en husbil i tyskland och får gula tyska exportskyltar (gäller under 5 dagar i Tyskland) får bilen bara köras fram till gränsen. Rent praktiskt borde man därför ha röda svenska skyltar när man fortsätter färden på svenska vägar.
Därför är det viktigt att man ser till att få tyska "röda" exportskyltar" dessa gäller under 15 dagar och bilen får användas även i Sverige.

S.k. "Saluvagnsskyltar" som förresten är gröna kan en bilsäljare använda på olika fordon för div. transporter av bilen. T.ex. kan man använde en grön skylt på bilen under tiden den är avställd för transport till verkstad eller liknande.

I mitten på 60-talet och c:a 10 år framåt var det rätt vanligt att amerikaner kom till Sverige för att köpa sin Volvo direkt från fabrik. Men den röda skylten på bilen kunde de avverka sin semester här i landet, och frakta bilen med båt till USA för att själva flyga hem på några timmar.
Vet ej, men troligen så var Volvos återförsäljare i USA inte speciellt glada åt denna "illegala konkurensen" så den möjligheten finns nog inte längre.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen