Sv: Tillbehör Pieper Freizeit, Tyskland
Jag skulle vilja utfärda en kraftig varning för Pieper Freizeit i Gladbeck.
Köp inte från dem! Åtminstonne inte via internet.
Jag har beställt tre produkter från dem: UniQuick vattenrörskopplingar, infällda eluttag med lock och en tryckutjämnare. Om vi räknar in min adress blir det fyra variabler. Firman har lyckats göra fel på tre av dessa fyra. 75% fel är mycket!
Det började med att det tog lång tid för paketet att komma. Jag tog kontakt en vecka efter betalning och fick reda på att paketet skulle skickas samma dag för de hade då sett betalningen dagen innan. Efter ytterligare tio dagar kontaktade jag dem igen eftersom paketet ännu inte kommit. De hade minsann skickat paketet och det fanns nu hos
>>Hemkämp Nälnlycke
>> Ekdalav Ägen 3
>> 43530 Nälnlycke
något som jag tydde till Hemköp i Mölnlycke. Jag har ungefär 35mil dit! Något var alltså fel. Nya mail till Pieper och till slut fick jag ett paketnummer. Efter att ha ringt Hemköp och Schenker som distribuerade så hittade jag paketet hos en privatperson i Mölnlycke som inte visste vad han skulle göra med detta paket. Han hade visserligen köpt från Pieper för några år sedan men då fått sina varor.
Mölndalsbon vidaresände paketet och Pieper lovade att skicka kostnaden för portot.
När paketet väl kom till mig kunde jag först konstatera att kontakterna var i fel färg. Jag skulle ha silvergärgade och i paketet låg bruna. På Piepers hemsida skrivs inget om färger men de visar bilder och samtliga visar silverfärgade kontakter. Nytt mail till Tyskland.
I morse skar jag av en vattenslang i bilen för att koppla in tryckutjämnaren. Slangen ramlade sedan in i UniQuick-kopplingen och låg sedan där och skramlade. Fel dimension så klart! På Piepers hemsida finns bara en storleksangivelse och det är 12mm. Lika så på Reichs hemsida som tillverkar dessa kopplingar. Men Pieper har lyckats skicka 14mm kopplingar!
Hur kan det då gå så här? Är det snålheten som bedragit visheten? Inte riktigt för jag kunde bara hitta en enda handlare på internet som hade dessa tre varuslag samtidigt. Det föreföll bekvämast att köpa från ett ställe. Jag har dessutom köpt saker från Tyskland tidigare, mest då fotoutrustning, och där har frakttiden hållit sig till ca tre till fyra dagar. Men att en firma skulle kunna skicka fel varor till fel adress hade jag inte räknat med. Lite av felet ligger antagligen i tyskens oförmåga att använda förnamn. De har fått en beställning från Michael Johansson som snabbt blir Herr Johansson i Tyskland. När betalningen från Michael Johansson kommit så görs denna om till en betalning från Herr Johansson. När paketet skickas blir det till en Herr Johansson, denna gång till en Herr Johansson i Mölnlycke som råkat köpa från dem för några år sedan.
Köp alltså inte från Pieper Freizeit via internet. Möjligen kan man handla i deras butik i Gladbeck. De har ett stort sortiment men ack så rörigt i butiken. Tydligen är det lika rörigt i deras internetavdelning också.