• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillbehör dyrt som guld

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Letade efter nya gummiproppar till kastrullhållarna på spishällen, hittade på en svensk tillbehörssajt en förpackning med 8 st små gummiproppar som förmodligen tillverkas i Kina för några ören/st för 365 kr (!!) inkl. frakt.
Behövde även 2 st nya gummipoppar över skruvarna i dishon, hittade på en tysk sajt, 6 st kostade 344 kr inkl. frakt.....
 

Bilagor

  • 4499000122_1.jpg
    4499000122_1.jpg
    26,1 KB · Visningar: 96
  • 160585841-origpic-2c1e44.jpg
    160585841-origpic-2c1e44.jpg
    3,9 KB · Visningar: 92

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
tror att de finns att få tag på i sverige har för mig att jag köpte hos bossings i linköping för några år sedan men nu är det ju forsbergs som har det ! men säker på att du kan hitta det här hemma billigare ?
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Tror jag läste någonstans att dessa passade till kastrullhållaren på spisen:
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Jag hade letat och letat men svårt att hitta grejerna jag behövde men bevisligen billigare att fråga er i klubben när man behöver något tillbehör framöver, men likväl är tillbehören väldigt dyra...för att inte tala om frakterna. Tror att det var över 100kr i frakt för något man kunde skickat i ett kuvert med enkelporto.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Finns i olika storlekar, om jag minns rätt 9 resp 11 mm diameter, 9 mm var för små för vår spis, ramlade rakt igenom.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag hade letat och letat men svårt att hitta grejerna jag behövde men bevisligen billigare att fråga er i klubben när man behöver något tillbehör framöver, men likväl är tillbehören väldigt dyra...för att inte tala om frakterna. Tror att det var över 100kr i frakt för något man kunde skickat i ett kuvert med enkelporto.

Om du skickar något i kuvert eller brevpåse med vanligt brevporto är det oförsäkrat, du får alltså ingen ersättning om det försvinner, därför är man som företagare ganska tveksam till att använda det sättet att leverera varor om inte mottagaren uttryckligen är villig att ta den risken.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Problemet med vanligt brev stavas postnord, man vill gärna har ett kolli-id om innehållet kostar mer än någon enstaka hundralapp.

Om du skickar något i kuvert eller brevpåse med vanligt brevporto är det oförsäkrat, du får alltså ingen ersättning om det försvinner, därför är man som företagare ganska tveksam till att använda det sättet att leverera varor om inte mottagaren uttryckligen är villig att ta den risken.

Post Nordlotteriet.jpg
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Tror jag läste någonstans att dessa passade till kastrullhållaren på spisen:

Dessa tål nog inte värmen, troligen Nitril max 145C, mer värmetåligt material i original. /GB
 

Jonas J

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
29752
Medlemskap
2024
De som säljer campingtillbehör via webhandel i Sverige, verkar det som de har någon form av kartellbildning.:spinny: Både vad det gäller priser, leveransavgifter samt leveranstider. Jag håller även på med kappsegling och beställer till båten från två förtag i Sthlm, beställde från den ena i måndags lunch o fick levererat hos min ICA i Helsingborg tisdag 16.00, Ingen levavgift vid köp över 499:- Beställde från det andra företaget just nu, med lev på tisdag, ingen levavgift o leverans till dörren:)
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Tror jag läste någonstans att dessa passade till kastrullhållaren på spisen:
Genomföring va inte så dumt istället för tryckiplopparna...
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
När vi behövde fler ”pluppar” så ringde vi Dometic och dom skickade ett gäng i ett kuvert (gratis). Bra service!
Killen sa att har man för breda kokkärl så reflekteras mer värme neråt mot plupparna och dom torkar ut snabbare.
Okey, tyckte bara det verkade så käckt att dom satt kvar när man drar upp gallret...
Får väl ha kvar plupparna då :(
 

kerand

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
Två förslag till "sniklösning":

- Köp en silikonslang med ca 3 mm innerdiameter. Kräng slangen, kapad till rätt längd, över stålpinnarna till stoppet på pinnarna och klart

- Köp Fischer UX 6, skruvplugg. Kapa av lämplig längd närmast öppningen, ca 5 mm, och tryck ned i hålet och klart

I båda förslagen ska man vara lite försiktig när man lyfter gallret så att styrningarna inte tappar sin position. Lycka till!
 
Toppen