• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Till slut !

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
I dag är det precis 5 månader sedan vi hade inbrott i vår bil. I förmiddags när jag ringde verkstaden för att kolla vad som var kvar att göra. Då fick jag beskedet att den var klar........... dom höll just på att köra ut bilen!
Att montera ny högerdörr, (första dörren var fel modell, det finns 6 varianter)nytt glas (restnoterat) ny plastpanel framför säkringarna, (nu saknas bara lilla luckan till säkringarna och "trä"panelen som dom missat att beställa)
Samt att kolla elkablage som "tjuven" hade vänligheten att slita ut för att försöka tjuvkoppla, naturligtvis utan resultat!
Detta jobb är ju inte så omfattande kan man tycka men det tog i alla fall 5 månader, misstänker att om det varit en "vanlig" bil så hade det gått betydligt snabbare. Man kan ju bara tacka sin lyckliga stjärna att det hände på hösten, vi gick "bara" miste om några turer före jul som vi planerat. Sedan kom ju snön.
Av allt dett har man lärt att be om leveransbesked innan man lämnar ifrån sig bilen. Kanske kolla med en verkastad till.
Vi passade samtidigt på att åka ner till SB husvagnsservice i Märsta som fixade fler infästningar till kylskåp/frys. Kylen hänger bara på EN skruv!
Allt enligt meddelande från Dometic, det tog 5 minuter att fixa.
Slutet gott allting gott!
Nu kan vi börja plocka in i bilen, känns riktigt bra.
Snart bär det iväg.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Till slut !

Hej, den första tanken är, tur att det inte hände mig,
men ganska snart inser man hur nära banditen vi lever.
Hoppas ni finner ny glädje i husbilslivet.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Peter & Karin,
oj vilken lång väntetid. Felleveranserna på prylarna som behövde bytas signalerar, tycker jag, en amatörmässig hantering på verkstaden. Idag med teknikens hjälp och då allt är registrerat och kodat borde inte felleveranser uppstå.
Det är nog lätt att hamna på en dålig eller sämre verkstad efter ett inbrott i husbilen. Jag skulle nog inte orka hålla på med att kolla upp olika verkstäder i det läget. Tror att man upplever nog med bekymmer av själva inbrottet.
Tack för att ni delar med er av erfarenheterna.
V-backen :wink:

F

F.d. 29925

Guest

Problem med leverans av reservdelar till husbilar är nog mer regel än undantag. Såvida det inte gäller en relativ ny bil.

Det finns nog tyvärr ingen möjlighet för de flesta husbilstillverkare att hålla ett tillräckligt omfattande reservdelslager. Men så länge de ändå håller öppet för leverans även om det inte klaras på en vecka eller två, måste man nog vara nöjd för troligen så skulle bilarna bli ännu dyrare om de skulle belastas med kostnader för omfattande reservdelslager.

Visst kan det vara tur om det händer på hösten, men skulle kanske vara rena katastrofen om det hände på vårkanten.

Men vad har man för möjlighet att få ersättning för stillestånd eller ersättningsbil under tiden som skadan åtgärdas. Finns det inga maxgränser för hur länge man skall behöva vara utan bil utan att försäkringsbolaget behöver lösa in den. Kan ju bli frågan om år om det vill sig.:mad:

Toppen