• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till och med de egna myndigheterna kritiserar regeringen

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu börjar det röra på sig när det det gäller den så orättvisa och kontraproduktiva bonus-malusmodellen och WLTP’s beräkningsformell, som framförallt drabbar våra husbilar. Remissvaren kring förändringar av det nuvarande bonus-malus-systemet för fordonsskatt håller på att ställas samman på finansdepartementet.

Husbilsklubben har tidigare uttryckt sina protester i remissvaret till Finansdepartementet, HRF driver Husbilskampen som söker öppna ögonen på beslutsfattarna har nu fått draghjälp av flera aktörer och även från oväntat håll.

Nu kommer även hård kritik mot regeringens nya förslag till förstärkt bonus-malussystem från de egna myndigheterna som kritiserar regeringen.

Av särskilt intresse är expertmyndigheten Transportstyrelsens svar – i sitt svar kräver de en helt ny konsekvensutredning beträffande beskattningen av husbilar och vissa andra typer av lätta transportbilar. Deras konstaterande väger väldigt tungt för HRF:s och Husbilskampens del. Tidigare har de beskrivit hanteringen av husbilen som ”olycklig”, men något krav på nya konsekvensutredningar har de aldrig uttryckt så pass öppet tidigare. Vårt gemensamma arbete bär frukt!


- Transportstyrelsen ifrågasätter höjningen av skatten på transportbilar och husbilar till 25 000 – 30 000 kr per år, då kraven i övriga EU är lägre på dessa bilar.
- Transportstyrelsen anser att man i konsekvensutredningen i större utsträckning behöver utreda hur företag och ägare av lätta lastbilar och husbilar påverkas av förslaget, då förändringar i bonus-malus-systemet tenderar att få stora och oförutsedda konsekvenser för ägare av sådana fordon,skriver generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.

Även Energimyndigheten har invändningar, och godkänner inte förslaget fullt ut, de tycker att en helhetsanalys saknas och önskar att situationen för husbilar och hantverkarbilar måste belyses, då det i stor utsträckning saknas bonusalternativ.

– Energimyndigheten önskar ett helhetsgrepp i den fortsatta styrningen av nyförsäljningen av lätta fordon. Detta förslag omfattar endast en del av den totala styrningen av nyförsäljning vilket gör att det blir svårt att bedöma konsekvenserna av förslaget.

Att branschens egna tunga aktörer som MRF, Bil Sweden och Volvo Cars protesterat var väntat, men även Svenskt Näringsliv är starkt kritiska och vill stoppa förslaget i papperskorgen.

Bara ett fåtal remissinstanser godkänner förslaget utan invändningar. Till dem hör Konsumentverket, Skatteverket, Trafikverket och Sveriges kommuner och Regioner.

Här kan du läsa Transportstyrelsens remissvar: https://www.regeringen.se/4ad47b/co...d849498de99b53bdba9a0f/transportstyrelsen.pdf

Artikel: CarUp avslöjar: Stenhård kritik mot chockhöjd bonus-malus - CarUp.se
 
Senast ändrad:

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
bra jobbat men hjälper det när lyssnade de på sunt förnuft och landsortens folk så länge det inte finns miljöbränsle över hela landet går det som
de vill ha det utan att se till mellan klass medborgarna det finns säkert de somm klarar att betala högre trafik skatt men inte alla
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Nuvarande regering driver aktivistpolitik som kräver massiva skattehöjningar på alla kända områden samt att nya hittills okända skall konstrueras.
Jag skulle snarare kalla det plakatpolitik, och det värsta är att de fått med sig massmedia. Ingen, eller mycket lite kritik släpps fram.
Ingen grävande journalistik.
Det börjar mer och mer likna en demokratur här.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En extremt stor andel av jounalister bor i Stockholmsområdet, jag har glömt siffran tyvärr. Så det är inte förvånande att vi som bor i spenaten glöms bort.
Större delen av dom bor inte bara i Stockholm dom bor i en liten del av Stockholm, nämligen Södemalm. :)
Delvis naturligtvis beroende på att så många tidningar ute i landet har lagts ner. Hade dom kunna överleva så hade ju fler journalister också bott ute i landet.

MVH
Hans
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Man tar sig för pannan när man läser om konsekvenserna som uppstår av illa genomtänkta skatteförslag, som kan klassificeras som ren plakatpolitik, ett övertydligt politiskt budskap utan effekt, tvärtom.

Som exemplet med monstertrucken jag just läste om, som har en årlig skatt 2400 kr/år, som skall jämföras med den nya husbilen med modern bränslesnål dieselmotor, som kostar över 26 000 kr/år
”Bensinbilar som kan köras på etanol får fortsatt en stor skattelättnad, trots att etanol enligt Energimyndigheten släpper ut fem gånger mer CO2 än HVO100. En effekt är att den stora V8-pickupen Dodge Ram Laramie med en 5,7-liters HEMI-V8 på 400 hk kommer undan med 2400 kr i årsskatt. Körs V8-pickupen på bensin släpper den ut 352 gram CO2 per km, den har en tjänstevikt på 2655 kg. Bränsleförbrukningen är 1,49 liter per mil vid blandad körning. På etanol drar bilen omkring två liter milen vid blandad körning. När bilen väl är såld görs ingen kontroll eller uppföljning om ägaren kör på bensin eller etanol.”


Tommy
 
Senast ändrad:

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Ja man får hoppas att det blir stora förändringar på skatten på husbilarna.
Så som det är nu att nya husbilar får betala ocker skatt.Det är ju kriminellt så som det är nu. Särskilt när Transportstyrelsen/skatteverket gjorde bort dig när de gick ut med fel information om skatten.
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Om mp åker ut så om oturen är framme och rikssvetsaren skulle vara kvar i förarsätet, inte skulle han sänka husbils skatten och riskera minskade möjligheter till generösa bidragsutbetalningar till hela världens all behövande,.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man ska nog inte vara säker på att opinions siffrorna är de som utgör politiken. Jag är ganska säker på att opinionen vill ha bort en orättvis husbilsskatt en felaktig beskattning av suvar med finansministerns goda minne, det hade något med volvo att göra.
Men trots det har vi den politik som vi har så siffrorna i undersökningarna kan visa ungefär vad som helst beroende på hur och var man ställer frågan.
Olika institut visar alltid upp en liknande skillnad att sen blanda ihop undersökningar som görs med novus som är ett börsnoterat aktiebolag och svt som är en sk. oberoende stiftelse kan ju ge myror i huvudet på vanligt folk och en undran om de stämmer.
Om skatter inte är rättvisa och grundade på lösa antaganden minskar tilltron till de som är ansvariga och en undran vilken agenda som ligger bakom egentligen eller om det bara är dumt oförstånd.
Vi hade en gång en kilometerskatt den skulle ge väsentligt mycket mindre skatt eftersom de flesta husbilar inte kör så många mil t.o.m. en tripp till spanien och tillbaka ger inte mer än kanske 700mil jämför med lastbilar och bussar så blir det verkliga utsläppet en bråkdel per år och om det sker utomlands till största delen bidrar det inte med utsläpp i sverige. För det är väl inte så att svenska företags fabriker i utlandet bokför sina utsläpp i sverige?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Debattinlägg som kritiserar skatten ur hantverkarnas synpunkt.

 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Debattinlägg som kritiserar skatten ur hantverkarnas synpunkt.


Får mig att tänka på Marx och Engels avslutning i Kommunistiska Partiets manifest.
Lånar avslutningen, men modifierar texten en aning för att fungera 2020.
”Hantverkare och Husbilsägare i alla Sveriges län, förenen eder?”

Kanske en bra idé, vi har båda drabbats?

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Fick just ett mail från HRF/Husbilskampen, som jag vill dela med er, visa att kampen går vidare. Just nu sker en uppföljning på vad den här tråden startade med.


——————————————
Hej Tommy,

En liten uppdatering.

Det skatteseminarium och det senare mötet med den moderata riksdagsgruppen i trafikutskottet har varit framgångsrika, d v s vi har ett bra gehör och förståelse för orättvisan och problembeskrivningen.

Efter utvärderingar av den respons som vi fått från politikerna har vi beslutat att driva frågan vidare med en inriktning på att i första hand få till stånd en konsekvensutredning. En utredning som både Transportstyrelsen och Energimyndigheten efterfrågat i sina remissvar på lagförslaget om förstärkt bonus inom bonus-malus-systemet.

Operativt innebär detta att vi åter bearbetar riksdagsledamöterna i närings-, trafik- och skatteutskotten med brev – riksdagsdebatt om bonus-malus är inplanerad till 25 februari. Vidare har vi ringat in centerpartisten Rickard Nordin som en viktig/möjlig dörröppnare till regeringsunderlaget – Centern är det parti som hittills varit passivast i frågan. Nordin har fått en personlig inbjudan om att besöka Kabe i Tenhult.

Det var en liten nulägesbild samtidigt som vi tackar för ert stöd i frågan.

———————————————

Hoppas i första hand på en konsekvensutredning, eftersom det skulle på ett mycket konkret sätt visa på de negativa konsekvenserna för både skatteintäkterna till staten och miljön. Precis som det fick 85% av det Brittiska Parlamentets ledamöter att rösta för att omedelbart ta bort det liggande förslaget, när de fick se konsekvenserna.

Tommy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag kan bara säga en sak och det är att jag saknar all förtroende för TS. Har läst argumentation från deras ”expert” angående skatteberäkning vid ombyggnad och omregistrering från lätt lastbil till husbil (samma vikt) och kan omöjligen acceptera deras ”konstiga” och föråldrade argument, troligen flera sekel gamla... T.o.m. skattemyndigheterna tyckte att TS rekommendationer var lite märkliga då större husbilar betraktades som miljöbilar medan vår ”lilla”, moderna Euro6, med klara siffror från MB och Hedin bil, m.m. hamnade bland hårdast beskattande... Nej TS, här har ni satt spik i kistan för mitt förtroende som husbilsåkare...

PS. Vi avställer aldrig vår husbil, trots att den kan stå oanvänd i flera månader. Klart det är retsamt att behöva betala högsta trafikskatt trots den miniförbrukning/mil och år (vi har inte lyckats komma upp i en liter/mil ännu). Jag skulle vilja påstå att ”där TS börjar, där slutar logiken”. Undrar hur mycket skatt som förfallit till statskassan eller varför ingen utomstående expert vågat ifrågasätta TS konstiga rekommendationer & beräkningar. DS.
 
Toppen