• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tidsgräns för Tyskregistreradad husbil

Vidaliv

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Hej vi funderar på att köpa Husbil i Tyskland och fortsätta direkt söderut ca 2månader innan vi far hem och registrerar den i Sverige. Vet någon om detta är möjligt? Hur länge får man köra så? Har Sverige och Tyskland (EU) samma regler? Det blev många frågor på en gång från nya medlemmar som just hittat detta fantastiska forum och klubb förstås.
Eva och Beppe / Vidaliv

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tidsgräns för Tyskregistreradad husbil

Tyvärr, tror ej att det upplägget är möjligt. (såvida man inte kan skriva något slags leasing- eller hyresavtal med säljaren för tiden.)
I bästa fall får man en 15-dagars försäkring på exportfordon, och då är det endast trafikförsäkring.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

30-dagars exportförsäkring går att välja vid registreringen i tyskland. ( har själv gjorty det). Men det är som sagt var bara trafik. Tillfällig helförsäkring kan du teckna med svenskt försäkringsbolag på chassinummer, men det är dyrt, så rekommenderar reg i sverige innan långresan.

J

Jarn

Guest

Finns tyska exportskyltar som man kan välja antalet månader, har sett även 6 månaders skyltar.
Men som sagts i tidigare inlägg, så gäller det bara trafikförsäkring och det känns kanske inte så kul om man nyss köpt bilen.
Köper man husbilen av någon privatperson, så kanske man kan göra någon form av överenskommelse, men det kan medföra problem om olyckan är framme.
Är det av en bilfirma, så är det ju mycket enklare, då är det ett vanligt hyresavtal som gäller och så kan man avräkna hyran vid köpet. Du måste ju då tillbaka till firman för att fullborda köpet.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Välj tyska exportplåtar med trafikförsäkring för det antal månader du behöver.
Ring sedan ditt försäkringsbolag och försäkra bilen på chassinummret.
I Länsförsäkringar var det inga problem att försäkra på chassinummret och det var samma pris som ordinarie försäkring.

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Hej

Var nyligen nere och hämtade en husbil och när jag stod i kön till att lösa exportskyltar ville mannen framför (fransos tror jag) mig ha skyltar/försäkring som gällde i 2 månader men det fick han inte. Det var max 30 dagar som gällde.

Mvh Per

Vidaliv

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024

Tack alla, kanske uttryckte jag mig luddigt men, vad jag menar är, Kan jag köra vidare med de tyska registreringsskyltarna i södra Europa tills det är dags för hemfärd till Sverige och då starta export- importprocessen i Tyskland och Sverige? Eva och Beppe

F

F.d. 25438

Guest

Hejsan

Angående exportplåtar och försäkring kunde jag den 14 feb. endast få tyska exportskyltar och trafikförs. gällande 15 eller 30dagar. Länsförsäkrigar Gbg o. Bohuslän kan endast teckna endags trafikförs. för körning till och från besiktning. Ej kaskoförs. på chassinummer. Detta gäller ny bil beg. är jag osäker på.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Tack alla, kanske uttryckte jag mig luddigt men, vad jag menar är, Kan jag köra vidare med de tyska registreringsskyltarna i södra Europa tills det är dags för hemfärd till Sverige och då starta export- importprocessen i Tyskland och Sverige? Eva och Beppe

Kan du inte kolla med säljaren om ni kan hyra bilen den tiden ni är ute i europa och kör? Då får ni ju dessutom en bra koll på om den är ok och så. Sen gör ni upp köpet på hemvägen?

/Ludde

Toppen