• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tidsbegränsning, fast gasoltank i husbil?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det kan läsas på olika ställen, men känns mer som ett rykte, att fast gasoltank för husbil (inte framdrivningsbränsle) skall provtryckas eller bytas efter 10 år.

Hur är det egentligen angående detta i Sverige?
Om någon svarar att det skall provtryckas eller bytas ut efter 10 år, önskar jag hänvisning/länk till den lagen/bestämmelsen.
(för tank ej avsedd för fordonsbränsle)

Min tank, som jag installerade när jag köpte bilen, närmar sig 10 år.

kallinbritta

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
20080
Medlemskap
2025
Det kan läsas på olika ställen, men känns mer som ett rykte, att fast gasoltank för husbil (inte framdrivningsbränsle) skall provtryckas eller bytas efter 10 år.

Hur är det egentligen angående detta i Sverige?
Om någon svarar att det skall provtryckas eller bytas ut efter 10 år, önskar jag hänvisning/länk till den lagen/bestämmelsen.
(för tank ej avsedd för fordonsbränsle)

Min tank, som jag installerade när jag köpte bilen, närmar sig 10 år.
Hej Jag har lite färska nyheter vad det gäller LPG flaskor, jag klistrar in min Tyska leverantörens EU paragrafer:

Från och med 06.11.2024

Den nya förordningen för installation av Alugas TRAVELMate gastankflaskor, som förväntas under första halvåret 2025, kommer att innehålla de redan kända tekniska kraven (se ovan, artikel från 21.08.2024).

Enligt den nuvarande informationen kommer det inte att finnas någon hävdvunna giltighet för system som redan är installerade och kommer därför att göra det nödvändigt att eftermontera snabbkopplingen på tankflaskan.

Viktig!

Endast med den ursprungliga ALUGAS snabbkopplingen erhålls CE-överensstämmelse och G607. Vid användning av andra komponenter/snabbkopplingar gäller inte tillverkarens godkännande och garanti.

Snabbkopplingen kan förbeställas nu och kommer i framtiden att vara obligatorisk för nya installationer såväl som för befintliga system som en del av G607-gastestet. Varje snabbkoppling är försedd med ett Alugas låselement och en Alugas tätning.

kallinbritta

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
20080
Medlemskap
2025
Mera nyheter:

Nyheter inom ämnet Gastankflaskor - Ny ECE 67R och 67R är inte samma som ECE 67R-01

CAMPKO STEEL-serien har full ECE 67R-01-homologering. Bensintankar eller bensinflaskor är ofta märkta ECE 67R eller 67R-kompatibla, även om de i mycket få fall har en faktisk ECE 67R-01-homologering. I sådana fall görs ett försök att antingen uppfylla ECE 67R-01-standarden i produktion utan att faktiskt ha gått igenom certifieringen, eller så har produkten den utgångna ECE 67R-00-homologeringen, som nu har ersatts av ECE 67R-01.

förordning
Status per den 21.08.2024:

Det blir allt tydligare att den nya förordningen föreskriver en lätt avtagbar tankflaska med gasolflaskhals. Konkret innebär detta:

1. Tankflaskan måste vara lätt att ta bort (gasflaskhållare kan konverteras med en uppsättning stjärnhandtagsskruvar)

2. påfyllningsslangen mellan gasoltankhalsen och tankflaskan måste anslutas via en snabbkoppling med backventil för att snabbt och enkelt kunna kopplas loss i en nödsituation och för att låsa gasen mellan tankhalsen och slangen. Dessutom förhindrar backventilen att gas tankas från utsidan när flaskan tas bort.

3. LPG-tankhalsen (extern tankning) ska monteras utanför gasboxen som är tillgänglig från utsidan.

BenSo 08

HBK Medlem
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2025
Jag gjorde ett byte på våra flaskor hos alugas.se Karlshamn i oktober. De utbytta flaskorna var märkta 2024.Visa bilaga 237155På sista sidan av installationsanvisningarna finns denna texten.Visa bilaga 237156Uppgifterna är tryckta 20220901.
Det är kanske olika med besiktningen av flaskorna beroende på fabrikat och tillverknings- material?

Krister
Står det inte 2034 på flaskan?!

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Mera nyheter:

Nyheter inom ämnet Gastankflaskor - Ny ECE 67R och 67R är inte samma som ECE 67R-01

CAMPKO STEEL-serien har full ECE 67R-01-homologering. Bensintankar eller bensinflaskor är ofta märkta ECE 67R eller 67R-kompatibla, även om de i mycket få fall har en faktisk ECE 67R-01-homologering. I sådana fall görs ett försök att antingen uppfylla ECE 67R-01-standarden i produktion utan att faktiskt ha gått igenom certifieringen, eller så har produkten den utgångna ECE 67R-00-homologeringen, som nu har ersatts av ECE 67R-01.

förordning
Status per den 21.08.2024:

Det blir allt tydligare att den nya förordningen föreskriver en lätt avtagbar tankflaska med gasolflaskhals. Konkret innebär detta:

1. Tankflaskan måste vara lätt att ta bort (gasflaskhållare kan konverteras med en uppsättning stjärnhandtagsskruvar)

2. påfyllningsslangen mellan gasoltankhalsen och tankflaskan måste anslutas via en snabbkoppling med backventil för att snabbt och enkelt kunna kopplas loss i en nödsituation och för att låsa gasen mellan tankhalsen och slangen. Dessutom förhindrar backventilen att gas tankas från utsidan när flaskan tas bort.

3. LPG-tankhalsen (extern tankning) ska monteras utanför gasboxen som är tillgänglig från utsidan.
Frågan är kommer detta att gälla i Sverige också? vem utför kontroller att detta efterlevs?
Om flaskan skall vara lätt att ta bort måste ju även slangen till regulatorn ha snabbkoppling,då skall även den bytas, detta anges inte, gasolboxen får ju inte vara låst heller, är detta genomtänkt?

Toppen