• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tidsbegränsning, fast gasoltank i husbil?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det kan läsas på olika ställen, men känns mer som ett rykte, att fast gasoltank för husbil (inte framdrivningsbränsle) skall provtryckas eller bytas efter 10 år.

Hur är det egentligen angående detta i Sverige?
Om någon svarar att det skall provtryckas eller bytas ut efter 10 år, önskar jag hänvisning/länk till den lagen/bestämmelsen.
(för tank ej avsedd för fordonsbränsle)

Min tank, som jag installerade när jag köpte bilen, närmar sig 10 år.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Jag tror att man få gå utanför Sverige för att hitta relevanta regelverk. Jag är inte särskilt insatt i dessa regelverk som härrör från EU och FN, (förutom ADR) och är definitivt inte kunnig i frågor om gasol.

Vad jag dock förstår och har letat fram finns ett regelverk i :

Föreskrifter nr 122 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE) —Enhetliga tekniska bestämmelser om godkännande av fordon i kategorierna M, N och O med avseende på uppvärmningssystem.

Här anges bland mycket annat:

2. LPG-DRIVNA UPPVÄRMNINGSSYSTEM FÖR ANVÄNDNING I MOTORFORDON OCH SLÄPVAGNAR TILL DESSA FORDON ENDAST I STILLASTÅENDE LÄGE
2.1.2 LPG-förbränningsvärmaren ska uppfylla kraven i punkt 1.1.1 .
2.1.3 LPG-uppvärmningssystemets gasfasanordningar ska uppfylla kraven i punkt 1.1.3 .

1.1.1 LPG-förbränningsvärmaren ska uppfylla kraven i den harmoniserade standarden EN 624:2000 (Specifikation för LPG-anordningar – Gasolbrännare i fordon och båtar).
1.1.3 Gasfasanordningarna i ett LPG-drivet uppvärmningssystem i ett fordon ska uppfylla kraven i den harmoniserade standarden EN 1949:2002 ( 1 ) (Gasolanläggningar i husvagnar och i andra vägfordon avsedda för boende –Installationsanvisningar).

Denna standard tycks vara uppdaterad senare och om omfattas istället av SS (Svensk standard) -EN 624:2011 Gasutrustning - Specifikation för LPG-utrustning - Gasolbrännare i och fordon. Standarden avser Denna europeiska standard anger egenskaperna hos säkerhet, konstruktion, prestanda och effektivitet, provningsmetoder och märkning,...

Läser man vidare kommer fram till ytterligare en standard SS-EN 1949:2021 Specifikationer för installation av gasolanläggningar i fritidsfordon och andra vägfordon avsedda för boende

I detta dokument anges kraven för installation av flytande petroleumgassystem för bostadsändamål i fritidsanläggningar och för inkvarteringsändamål i andra fordon.
Den beskriver hälso- och säkerhetskraven på:
— val av material,
— komponenter och apparater,
— konstruktionsöverväganden,
— täthetsprovning av anläggningar.
- innehållet i användarens handbok.
Detta dokument omfattar endast installationer som levereras med tredje familjegaser (LPG).
Den täcker inte:
— vattenanslutningar eller elförsörjning till apparaten(er).
— bärbara apparater, med egen utrustning för gasol,
— installation av motorgas apparater som ska användas för kommersiella ändamål,
— LPG-anläggningar på båtar,
— Utrustning för leverans av gasol och motorgasapparater som är separerade från och utanför fordonets kropp.
Detta dokument omfattar LPG-tankar som uppfyller kraven i direktivet om tryckbärande anordningar (2014/68/EU).
Uppmärksamheten dras till direktivet om tryckbärande anordningar (2014/68/EU) för alla delar av anläggningen som är verksam över 0,5 bar.

Med reservation om att jag har fått allt om bakfoten och grottat in mig i ett system som jag inte behärskar, så är min slutsats att för att få klara besked om vad som gäller för Michael S frågeställning om provtryckning av gasoltank monterad på motorfordon, så måste man åtminstone ha tillgång till dokumentet i Svensk Standard SS-EN 1949:2021 vilket medför en kostnad på 1487 kr.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Frågan kanske skall ställas till någon leverantör av tankar/flaskor som uppger och märker sina flaskor/tankar med uppgiften 10 år, exempelvis Alugas? De borde kunna uppge vad märkningen grundas på.

1000000516.png

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så här skriver Wynen Gas GmbH:
Översatt med Google:
Viktig OBS!

Enligt de nya reglerna krävs inte längre det 10-åriga trycktestet för "stationära 67 R 01" gastankar, stående och liggande versioner (detta inkluderar även den gröna 11kg Wynen tankflaskan).
Vidare:
För bärbara PI-märkta campingflaskor, oavsett om det är stål, aluminium eller plast, kvarstår 10-års trycktestet. Vår 5 kg tankflaska är också
CE-testad och kvarstår i 10-års trycktest.

Då kör jag vidare med gasol.
Hade en tanke att gå över helt till el och diesel i stället för att byta gasoltank.

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Jag köpte en flaska hos Wynen gas 2006, den har sedan 2017 stått i garaget eftersom jag inte vetat hur jag skulle kunna revidera den. Men så hösten 2023 åkte jag till Italien då tog jag med mej min gröna flaska och åkte till Wynen gas för att köpa en ny och eventuellt få något för den gamla i byte, men jag fick inte köpa någon ny utan han skrev av ett nummer på flaskan och kom ut med ett intyg på att någon revidering behövdes inte. Han fyllde flaskan, utan betalning och önskade trevlig resa.
Jag har fyllt flaskan en gång efter detta i Sverige utan problem trots att det står år 2006 på flaskan.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag gjorde ett byte på våra flaskor hos alugas.se Karlshamn i oktober. De utbytta flaskorna var märkta 2024.DSC_1486~3.JPGPå sista sidan av installationsanvisningarna finns denna texten.DSC_1531~3.JPGUppgifterna är tryckta 20220901.
Det är kanske olika med besiktningen av flaskorna beroende på fabrikat och tillverknings- material?

Krister

Senast ändrad:

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Jag gjorde ett byte på våra flaskor hos alugas.se Karlshamn i oktober. De utbytta flaskorna var märkta 2024.Visa bilaga 237155På sista sidan av installationsanvisningarna finns denna texten.Visa bilaga 237156Uppgifterna är tryckta 20220901.
Det är kanske olika med besiktningen av flaskorna beroende på fabrikat och tillverknings- material?

Krister

Hej
Vad kostade den operationen ?

Mvh Per

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När jag köpte mina från Gasol Malmö, fick jag besked att det finns ingen som testar i Sverige utan de ger 50% rabatt vid byte. Får se om de står till detta när det är dags
Nu blandas det vilt här, frågan var hur det är med fast gasoltank, sådan som sitter under bilen, inte lösa flaskor av någon typ.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Nu blandas det vilt här, frågan var hur det är med fast gasoltank, sådan som sitter under bilen, inte lösa flaskor av någon typ.
Varför inte reda ut skillnaderna och likheterna.
Vi med tankflaskor lever lite i ett gränsland.
Alugas tank ser ut som en gasflaska, men för att användas och tankas måste den vara fast monterad och med utvändig påfyllning.
Den är inte avsedd för att användas som en lös gasflaska.

Krister

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om vi åter igen tittar på vad Wynen gas skriver:
Översatt med Google:
Viktig OBS!

Enligt de nya reglerna krävs inte längre det 10-åriga trycktestet för "stationära 67 R 01" gastankar, stående och liggande versioner (detta inkluderar även den gröna 11kg Wynen tankflaskan).
Vidare:
För bärbara PI-märkta campingflaskor, oavsett om det är stål, aluminium eller plast, kvarstår 10-års trycktestet. Vår 5 kg tankflaska är också
CE-testad och kvarstår i 10-års trycktest.
Jag har svärtat texten ovan.
Där har i alla fall Wynen gas tolkat bestämmelserna som att tex en fast monterad Alugasflaska inte har någon tidsbegränsning.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför inte reda ut skillnaderna.
Vi med tankflaskor lever lite i ett gränsland.
Alugas tank ser ut som en gasflaska, men för att användas och tankas måste den vara fast monterad och med utvändig påfyllning.
Den är inte avsedd för att användas som en lös gasflaska.

Krister
Jag betraktar de ändå som en variant på lösa flaskor, en gasoltank är något helt annat.

Se information om relaterad bild. Tanks - WYNEN Gas GmbH

Bilagor

• 1733303297445.png
    1733303297445.png
    442,3 KB · Visningar: 4

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så tolkar inte Wynen gas det hela.
Översatt med Google:
Viktig OBS!

1733304047702.png

Bilagor

• 1733303807333.png
    1733303807333.png
    75,7 KB · Visningar: 15

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet inte hur länge du har följt detta med tankflaskor i Tyskland, men säljarna har genom åren valt att hänvisa till olika regler
om gasbehållare för att kunna fortsätta försäljningen, ibland har dom kallat det lös flaska, ibland fast tank beroende på vad som för stunden
kändes som det lämpligaste. Och t.o.m. här kallar dom ju den för bottle= flaska.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
T

Tja, det var någon som rekomenderade att kolla med leverantörer.
Där fick vi se vad det rådet var värt.
Rekommendationen gällde naturligtvis att fråga om och isåfall vilket vilket regelverk det finns för revisionsintervall vid användning av tank/flaska för gas som "ej framdrivningsbränsle". Om rådet följts vet vi vad det var värt, annars inte.

Toppen