Jag tror att man få gå utanför Sverige för att hitta relevanta regelverk. Jag är inte särskilt insatt i dessa regelverk som härrör från EU och FN, (förutom ADR) och är definitivt inte kunnig i frågor om gasol.
Vad jag dock förstår och har letat fram finns ett regelverk i :
Föreskrifter nr 122 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE) —Enhetliga tekniska bestämmelser om godkännande av fordon i kategorierna M, N och O med avseende på uppvärmningssystem.
Här anges bland mycket annat:
2. LPG-DRIVNA UPPVÄRMNINGSSYSTEM FÖR ANVÄNDNING I MOTORFORDON OCH SLÄPVAGNAR TILL DESSA FORDON ENDAST I STILLASTÅENDE LÄGE
2.1.2 LPG-förbränningsvärmaren ska uppfylla kraven i punkt 1.1.1 .
2.1.3 LPG-uppvärmningssystemets gasfasanordningar ska uppfylla kraven i punkt 1.1.3 .
1.1.1 LPG-förbränningsvärmaren ska uppfylla kraven i den harmoniserade standarden EN 624:2000 (Specifikation för LPG-anordningar – Gasolbrännare i fordon och båtar).
1.1.3 Gasfasanordningarna i ett LPG-drivet uppvärmningssystem i ett fordon ska uppfylla kraven i den harmoniserade standarden EN 1949:2002 ( 1 ) (Gasolanläggningar i husvagnar och i andra vägfordon avsedda för boende –Installationsanvisningar).
Denna standard tycks vara uppdaterad senare och om omfattas istället av SS (Svensk standard) -EN 624:2011 Gasutrustning - Specifikation för LPG-utrustning - Gasolbrännare i och fordon. Standarden avser Denna europeiska standard anger egenskaperna hos säkerhet, konstruktion, prestanda och effektivitet, provningsmetoder och märkning,...
Läser man vidare kommer fram till ytterligare en standard SS-EN 1949:2021 Specifikationer för installation av gasolanläggningar i fritidsfordon och andra vägfordon avsedda för boende
I detta dokument anges kraven för installation av flytande petroleumgassystem för bostadsändamål i fritidsanläggningar och för inkvarteringsändamål i andra fordon.
Den beskriver hälso- och säkerhetskraven på:
— val av material,
— komponenter och apparater,
— konstruktionsöverväganden,
— täthetsprovning av anläggningar.
- innehållet i användarens handbok.
Detta dokument omfattar endast installationer som levereras med tredje familjegaser (LPG).
Den täcker inte:
— vattenanslutningar eller elförsörjning till apparaten(er).
— bärbara apparater, med egen utrustning för gasol,
— installation av motorgas apparater som ska användas för kommersiella ändamål,
— LPG-anläggningar på båtar,
— Utrustning för leverans av gasol och motorgasapparater som är separerade från och utanför fordonets kropp.
Detta dokument omfattar LPG-tankar som uppfyller kraven i direktivet om tryckbärande anordningar (2014/68/EU).
Uppmärksamheten dras till direktivet om tryckbärande anordningar (2014/68/EU) för alla delar av anläggningen som är verksam över 0,5 bar.
Med reservation om att jag har fått allt om bakfoten och grottat in mig i ett system som jag inte behärskar, så är min slutsats att för att få klara besked om vad som gäller för Michael S frågeställning om provtryckning av gasoltank monterad på motorfordon, så måste man åtminstone ha tillgång till dokumentet i Svensk Standard SS-EN 1949:2021 vilket medför en kostnad på 1487 kr.