• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tidpunkt att köpa bil

F

F.d. 18017

Guest
Vi har nu stirrat i nybilskatalogerna efter husbil dagligen sedan förra elmiabesöket och har lärt mig en massa om vad jag vill ha och att dessa saker sällan är förenligt med vad jag har råd till.

Vi vill ha en bil med långbäddar för 2personer där vi kan ta med en brorsson på semestern ibland. I övrigt så liten och lättparkerad det går.
Jag vill såklart ha massa lullull men allt verkar dyrt att läga till.

Så nu har jag börjat spana utanför mina nybilskataloger också.
Frågan som jag u har efter allt svammel är
När är det bäst att slå till?
Före elmia finns det ju fler bilar som kommer att säljas runt mässtiderna då fler kommer på att de vill ha en bil.
Efter elmia finns det en hel del som skrivit kontrakt på nya bilar och därmed bytt in sin gamla bil. Men dessa bilar är väl inte tillgängliga förens våren när deras nya kvitteras ut?

Sen en sidofråga.
Jag har insett att en Burstner travel van går loss på 750 000kr med tillbehör.
En adria sport S572 SL runt 610 000kr utan en hel del saker jag vill ha men som inte står på tillbehörslistan.
mot dessa val står då en begagnad 07-08 som gått kanske 4-5000mil och kostar 400 000kr
Visst har en ny bil en längre tid att använda den men vi har inte sparat ihop mer än runt 100 000 vid köptillfället så månadsavgifterna är mördande...
Vilket val skulle ni göra?
en begagnad bil är ju aldrig riktigt vad man precis drömt om i utrustningslistan å man vet inte riktigt varför bilen säljs om den är någorlunda ny...

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Tidpunkt att köpa bil

Du har kommit till punkten som jag kom. Skall jag få en husbil får den bli begagnad! Först kan ju det kännas så där men det possitiva är att det finns massor av välskötta, knappt använda begagnade husbilar. Jag hittade en efter ihärdigt letande på Blocket som var 5 år och i nyskick, i köket satt fortfarande alla leveransklisterlappar kvar. Lärde mig under detta letande att när en pärla dyker upp så måste man vara handlingskraftig, det går inte att vänta till typ helgen för då är den borta. Visst det finns många som står länge på Blocket men pärlorna(fint skick, mycket extra, rätt pris mm) försvinner snabbt.

Hade bilen i fem år, fick sedan möjligheten att köpa en ny. Då betydde allt jag lärt mig under tiden otroligt mycket. Jag viste hur jag för det mesta väljer plats och vilka tillbehör som jag behöver. Tycker det är kul att förbättra bilen med tillbehör och finnesser, vissa blir ju bra och vissa upplevde man som onödiga eller mindre prisvärt. Men den första bilen blev just en pärla med mycket tillbehör så när jag sålde den försvann den på en vecka på Blocket i januari!

Ett tipps från mig till dig blir att spara en del av pengarna till tillbehör o lite service till bilen du hittar, alltid är det något som dyker upp och då är det kämpigt om budgeten är slut. Kolla extra på däcken(inte bara mönster utan också ålder), när skall kamremen bytas och motorn servas(kostar pengar), kolla alla viktiga funktioner (kylskåp vattensystem toalett) och ett dockument på fukttest. Beroende på prisklass så kolla på mobile.de vad en likvärdig bil kostar där, ibland finns det många goa slantar att spara på en resa till Tyskland.

Lycka till från Torbjörn vid morgonkaffet...

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Eller ta dina 400' till Tyskland och få en 2011 med 2000 mil på mätaren (fast du får vänta till Oktober så den hinner bli 6 månader gammal, dom flesta registreras i April) ;)

Peter :)

Senast ändrad:
T

Teddi

Guest

hej tummen,,idag e de din marknad,,har väl knappast funnits bättre förutsättningar,,ock handlar de då om ett renköp så kan ja bara gratulera:)

har du 400",,titta då på tyskland,,ja tror att de gäller 6mån--eller 600mil,,e inte säker,,
men annars kan du också ta hem en helt ny i sverige för dom pengarna,,

hur som helst,,guldläge:) teddi,,

Stellplatz

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2027

hej tummen,,idag e de din marknad,,har väl knappast funnits bättre förutsättningar,,ock handlar de då om ett renköp så kan ja bara gratulera:)

har du 400",,titta då på tyskland,,ja tror att de gäller 6mån--eller 600mil,,e inte säker,,
men annars kan du också ta hem en helt ny i sverige för dom pengarna,,

hur som helst,,guldläge:) teddi,,

Hej

Håller med föreg. talare, gör det själv nu i oktober:D

Stellplatz:cool:

Toppen