• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tidningsartiklar om husbilsplatser

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025
Sv: Tidningsartikel om husbilsplatser

Även husvagnsorganisationen Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) har engagerat sig i bristen på husbilsplatser:
"Mer service på fastlandet" - Nyheter - helagotland.se

"Det är rent ut sagt för bedrövligt", säger Lars Erik Paulsson på HRF:s kansli i artikeln och det är väl bara att hålla med!
-------------------------------------

Men kommunen i Simrishamn har inte fattat vad det handlar om, man funderar i stället på att sätta upp låga bommar, "portaler", för att hindra husbilar att komma in på olika ställen, husbilsturister och deras pengar vill man alltså inte ha:
ystadsallehanda.se
-------------------------------------

Bigge

HBK in Memoriam
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4

Bra att allt det här om ställplatser för husbilar kommer fram i tidningarna men det som sätter en liten tagg i mig att GT ringer upp HUSVAGNSBRANCENS riksförbund.

Bigge

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Icke skall du känna så Bigge.
Tänk att husvagnsklubbarna nu också inser vårt problem med kommunernas ovilja att ordna ställplatser till husbilar, det hade jag aldrig vågat hoppats på.

Detta kanske får politikerna att begripa att husvagn och husbil inte är detsamma och har olika behov. Man kan ju inte skylla husvagnsklubbarna att tala i egen sak, eller kan man....

F

F.d. 50005

Guest
Sv: Tidningsartiklar om husbilsplatser

"Buscampingen i Simrishamn".
Som Ystadbo, granne med Simrishamn, kunde jag inte stillatigande se denna insändare utan gjorde en insändare i lite mer positiv anda:
”Buscampingen i Simrishamn”

Göran Söderberg ondgör sig, med all rätt, över buskörning och buscamping vid Strandbadsvägen i Simrishamn. Tyvärr blandar han äpplen med päron när han beskriver problemet. Han skriver ”långtidsparkering, det vill säga camping med grilll och sällskapsliv med husvagnar och husbilar”.
Långtidsparkering är just vad det heter, parkering under lång tid. Alltså inte camping. Camping blir det när det sätts ut stolar, bord mm, eller när det grillas på P-platsen. Detta är någonting som inte är tillåtet på en P-plats. Det är lätt och lagligt för parkeringsvakter och myndigheter att beivra, några nya bestämmelser eller åtgärder behövs inte för detta. Buskörning är också ett ofog och är likaledes lätt för parkeringsvakter eller polis att göra någonting åt. Här är Göran Söderbergs förslag att lägga ut stenbumlingar en utmärkt lösning. Kommunträdgårdsmästaren Rolf Carlsson kan säkert göra någonting trevligt med stenar och/eller blomsterarrangemang.
Göran Söderbergs förslag att sätta upp en portal är däremot en dålig och dessutom en orättvis lösning. Det är en kollektiv bestraffning, där de laglydiga långtidsparkerarna får klä skott för vad de olagliga ”parkerarna” gör. Dessutom förlorar kommunen besökare om husbilarna inte kan parkera. Då åker de till en husbilsvänligare kommun!
De seriösa husbilsägarna campar inte, de parkerar. Och de utnyttjar stadens faciliteter: restauranger, kiosker, barer, affärer, museer mm. mm, och spenderar en icke oansenlig summa pengar till glädje för både företagare och kommun! Jag högaktar Christer Akej när han säger att ”de har rätt att stå där i ett dygn”. Han har helt rätt i att deras besök är positiva för kommunen och således även för kommuninnevånarna.
Istället för Göran Söderbergs destruktiva förslag, gör hellre någonting konstruktivt! Kommunen och dess invånare borde vara glada för besökare och turister. Håll efter dem som bryter mot lagar och förordningar och straffa inte dem som är laglydiga! Det är ”busarna” som skall straffas, inte tvärtom!
Om det haft någon verkan vet jag inte, men hoppas!
Agne

F

F.d. 8506

Guest

Det är tyvärr så att ett fåtal idioter förstör för alla andra. Det förvånar mig inte att husbilsbilister får dåligt rykte när man läser det som stod i Ystad Allehanda

F

F.d. 3753

Guest

Är det inte lite som räven och rönnbären eller jantelagen?
Har man inte initiativkraft själv att skaffa något som verkar så trevligt som en husbil ja då ska banne mej inte några andra heller få ha så kul.
:confused::mad:

Toppen