Sv: Tidningsartiklar om husbilsplatser
"Buscampingen i Simrishamn".
Som Ystadbo, granne med Simrishamn, kunde jag inte stillatigande se denna insändare utan gjorde en insändare i lite mer positiv anda:
”Buscampingen i Simrishamn”
Göran Söderberg ondgör sig, med all rätt, över buskörning och buscamping vid Strandbadsvägen i Simrishamn. Tyvärr blandar han äpplen med päron när han beskriver problemet. Han skriver ”långtidsparkering, det vill säga camping med grilll och sällskapsliv med husvagnar och husbilar”.
Långtidsparkering är just vad det heter, parkering under lång tid. Alltså inte camping. Camping blir det när det sätts ut stolar, bord mm, eller när det grillas på P-platsen. Detta är någonting som inte är tillåtet på en P-plats. Det är lätt och lagligt för parkeringsvakter och myndigheter att beivra, några nya bestämmelser eller åtgärder behövs inte för detta. Buskörning är också ett ofog och är likaledes lätt för parkeringsvakter eller polis att göra någonting åt. Här är Göran Söderbergs förslag att lägga ut stenbumlingar en utmärkt lösning. Kommunträdgårdsmästaren Rolf Carlsson kan säkert göra någonting trevligt med stenar och/eller blomsterarrangemang.
Göran Söderbergs förslag att sätta upp en portal är däremot en dålig och dessutom en orättvis lösning. Det är en kollektiv bestraffning, där de laglydiga långtidsparkerarna får klä skott för vad de olagliga ”parkerarna” gör. Dessutom förlorar kommunen besökare om husbilarna inte kan parkera. Då åker de till en husbilsvänligare kommun!
De seriösa husbilsägarna campar inte, de parkerar. Och de utnyttjar stadens faciliteter: restauranger, kiosker, barer, affärer, museer mm. mm, och spenderar en icke oansenlig summa pengar till glädje för både företagare och kommun! Jag högaktar Christer Akej när han säger att ”de har rätt att stå där i ett dygn”. Han har helt rätt i att deras besök är positiva för kommunen och således även för kommuninnevånarna.
Istället för Göran Söderbergs destruktiva förslag, gör hellre någonting konstruktivt! Kommunen och dess invånare borde vara glada för besökare och turister. Håll efter dem som bryter mot lagar och förordningar och straffa inte dem som är laglydiga! Det är ”busarna” som skall straffas, inte tvärtom!
Om det haft någon verkan vet jag inte, men hoppas!
Agne