• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tidningen Der Spiegel skriver

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Tidningen Der Spiegel skriver

Efter att ha kört 1000-tals och åter 1000-tals mil i Tyskland under många år och ofta då i högfarts tempo på Autobahn, så kan vi lugnt påstå att tyska förare är världens duktigaste bilister - svenskar kör, enligt vårt sätt att se det, mycket illa - åtminstone hemma i Sverige !
Använder sällan blinkers vid filbyte och håller sällan behövligt avstånd till framförvarande.

Tyskarna har verkligen lärt sig att:
- använda blinkers vid filbyte på Autobahn,
- lämna företräde till trafik på Autobahn när man kommer upp på påfarterna till Autobahn,
- hålla lämpligt avstånd till framförvarande när farterna trissas upp,

I Tyskland håller sig svenskarna kanske i schack och ofta då beroende på att man tycker att tempot är väl högt !

Bosses och Gerds husbilsresor

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Inledningsvis vill jag oförbehållsamt hålla med Bosse och Gerd i deras analys. Klockrent!

Jag brukar (halvt skämtsamt) säga att köra 500 mil i Europa är klart vilsammare än transporten till och från hamnen i Trelleborg (25 mil i var riktning). Aldrig någonsin, utom inom Sveriges gränser, blir jag så påtagligt uppmärksammad om att min plats på vägen som husbilstrafikant är ute på vägrenen - så att "riktiga" bilister kan komma fram. Och detta oberoende av om jag håller den högsta tillåtna hastigheten eller inte. Jag är säkert inte ensam om att ha upplevt minst sagt idiotiska omkörningar, bara för att vederbörande ska komma förbi - för att sedan lägga sig framför i en hastighet som understiger den jag tidigare hade.

Staffan

Gabbe

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025

Efter att ha kört 1000-tals och åter 1000-tals mil i Tyskland under många år och ofta då i högfarts tempo på Autobahn, så kan vi lugnt påstå att tyska förare är världens duktigaste bilister - svenskar kör, enligt vårt sätt att se det, mycket illa - åtminstone hemma i Sverige !
Använder sällan blinkers vid filbyte och håller sällan behövligt avstånd till framförvarande.

Tyskarna har verkligen lärt sig att:
- använda blinkers vid filbyte på Autobahn,
- lämna företräde till trafik på Autobahn när man kommer upp på påfarterna till Autobahn,
- hålla lämpligt avstånd till framförvarande när farterna trissas upp,

I Tyskland håller sig svenskarna kanske i schack och ofta då beroende på att man tycker att tempot är väl högt !

Bosses och Gerds husbilsresor

Hej, kan bara hålla med, tyskarna kan det där med bilkörning...
Gabbe//

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

De som skriver att Svenskarna är Europas bästa förare, kan ju aldrig kört bil i Malmö.
Där är det djungelns lag som råder.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Det kan nog ligga något i det. Jag har visserligen till övervägade del kört motorcykel i Tyskland men när det gäller motorcyklar har jag vid vid ett flertal tillfällen i Tyskland fått höra att just Svenska MC-förare anses vara ett föredöme eftersom de i regel är lugna i motsats till hetsiga sydlänningar. (vilket i nordtyskland ofta även inkluderar sydtyskar)

I övrigt kan jag hålla med övriga skribenter om att trafiken i Tyskland fungerar bra trots att den på sina håll är i tätaste laget. För min del tycker jag att det fungerar bra även med husbilen.

Toppen