• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tid för husbilsbyte?

B

Byggare Bob

Guest
Har en känsla av att det är ganska många som har eller håller på att byta husbil vid denna tid på året. Oftast får man vänta på den nya fram till våren men man kommer kanske överens med husbilsföretaget att lämna ifrån sig den gamla bilen per omgående för att företaget skall kunna marknadsföra och kanske sälja denna så snart som möjligt. Detta verkar väl, när man ser det sådär hastigt, vara ett ganska naturligt och bra sätt att underlätta affären.
Frågan är vilken dokumentation som behövs för att man som köpare skall kunna känna sig säker. Tänker närmast på ett ”värsta fall scenario”.
  • Gör man ett ägarbyte i samband med bilen lämnas till säljföretaget, affären är ju gjord på pappret?
  • Vem försäkrar inbytesbilen?
  • Vad händer vid skadegörelse på bilen?
  • Vad händer vid stöld, brand eller annan skada?
  • Vad hände om säljföretaget går i konkurs?
  • Detta är saker som man oftast inte tänker på förrän det är försent.
Skulle vara intressant om någon juridiskt kunning persom bland medlemmarna kunde hjälpa till och skingra dimmorna kring detta lilla problem.
Lasse i Skåne

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Tid för husbilsbyte?

Hej Lasse i Skåne

Någon juridisk person kommer inte att ge sig tillkänna i HBK, så glöm det, trots 5000 medlemmar.

Jag kan ge dig svar på några av dina frågor som jag har kunskap om.

· Vem försäkrar inbytesbilen?
Bara den registrerade ägaren kan försäkra bilen. ( Dvs man kan inte försäkra grannens bil.)

· Vad händer vid skadegörelse på bilen?
Bilens försäkring tar vid med självrisk som påföljd.

· Vad händer vid stöld, brand eller annan skada?

Samma här, bilens försäkring.

· Vad hände om säljföretaget går i konkurs?
Här har det kommit nya regler, konkursförvaltaren kan inte ta över bilen som utmätt gods längre. Den som besitter registreringspapperna har rätten till bilen. Denna text står numera överst på de nya blå registreringsbeviset.
” Registreringsbevisets innehavare är ägare till fordonet ”

Någon annan får svara på din första fråga ?

Mvh
T i Skåne

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Spara den gula delen av besiktningsintrumentet, utan detta går det inte att sälja bilen.
Skriv på ägarbytet när Du har Dina pengar på Ditt konto.

sören.h

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025

Hej skulle aldrig lämna min bil till försäljning hos en bilhandlare
du nära vänner till mig gjorde detta och blev blåsta
dom fick hålla på länge innan dom hittade bilen igen
och fick betala en del för att få tillbaka den igen.
/Sören

M

Matts Torebring

Guest

Har en känsla av att det är ganska många som har eller håller på att byta husbil vid denna tid på året. Oftast får man vänta på den nya fram till våren men man kommer kanske överens med husbilsföretaget att lämna ifrån sig den gamla bilen per omgående för att företaget skall kunna marknadsföra och kanske sälja denna så snart som möjligt. Detta verkar väl, när man ser det sådär hastigt, vara ett ganska naturligt och bra sätt att underlätta affären.
Frågan är vilken dokumentation som behövs för att man som köpare skall kunna känna sig säker. Tänker närmast på ett ”värsta fall scenario”.
  • Gör man ett ägarbyte i samband med bilen lämnas till säljföretaget, affären är ju gjord på pappret?
  • Vem försäkrar inbytesbilen?
  • Vad händer vid skadegörelse på bilen?
  • Vad händer vid stöld, brand eller annan skada?
  • Vad hände om säljföretaget går i konkurs?
  • Detta är saker som man oftast inte tänker på förrän det är försent.
Skulle vara intressant om någon juridiskt kunning persom bland medlemmarna kunde hjälpa till och skingra dimmorna kring detta lilla problem.
Lasse i Skåne

Vi har lämnat bilen två gånger på hösten och väntat 6-8 månader på den nya bilen. Vid båda tillfällena begärde vi och fick bankgaranti på inbytesbilens värde. Då kan man känna sig trygg. Vår sista bil såldes efter 3 dagar i hallen. Matts Torebring

Senast redigerad av en moderator:
B

Byggare Bob

Guest

Vi har lämnat bilen två gånger på hösten och väntat 6-8 månader på den nya bilen. Vid båda tillfällena begärde vi och fick bankgaranti på inbytesbilens värde. Då kan man känna sig trygg. Vår sista bil såldes efter 3 dagar i hallen. Matts Torebring
Hej Matts
Det var precis det som jag funderade över om man kunde göra och tydligen går det också eftersom du lyckades.
Har precis idag tecknat en order på en ny Kabe 880 som vi får vänta på till april. Fantastisk bil!

Toppen