• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thule Veduta markistält – erfarenheter efter tre resor

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
På försommaren slog jag till sist till på ett riktigt markistält till min Omnistor-markis. Efter många timmars jämförelser mellan Isabella Buddy, Thule Veduta och Hahn Korsika 2.0 föll valet på Thule Veduta. Eftersom det är första produkten av denna typ kan jag inte jämföra med något annat utan bara delge mina erfarenheter. En österrikisk leverantör erbjöd bättre pris än de svenska priserna och där beställdes tältet.

Min markis är 4,50 meter lång och höjden från mark upp till kassettens undersida är ca 2,55 m. Veduta finns bara i höjder upp till 2,59 m, så ni som har riktigt höga markiser måste tyvärr välja något annat. Det går att palla upp benen som tätar mot husbilen om man står med drag om fötterna.

Markistältet levererades väl förpackat i två stora väskor, en för stativdelar och en för själva markissidorna. I väskan med sidorna levererades också ett överflöd av riktigt bra tältpinnar och tillbehör för fastspänningen.

Efter lite träning brukar jag numera sätta upp sidorna i den här ordningen:
  1. Fäll ut markisen och veva ut duken så mycket att den blir slak.
  2. Sätt dit de två stödarmarna längs markisens sidor.
  3. Trä i sidorna och/eller fronten i kedern i stödarmarna och i markisfronten. Nu hänger alla sidorna ner från den utfällda markisen.
  4. Veva in markisen så att duken blir lagom spänd. Peta sedan in markisen i stödarmarnas spår och dra åt vreden så att duken sitter väl fast.
  5. Sätt ihop benen som tätar mot husbilen. Trä sedan markisgavlarna på benen och ställ upp benen mot husbilen. Justera höjden på benen och markisens stödben. (Vid första installationen sätter man dit ett par fästen för benen, detta behövs eftersom husbilars sidor är olika välvda och benen inte är flexibla).
  6. Fäst ihop gavlarna och fronten med dragkedjorna och fäst dem i marken med tältpinnarna efter behov.
Så hur fungerar det hela då? Väldigt bra!

Som på Thule Panorama går det att ta bort paneler på gavlarna och fronten så att hela tältet öppnas upp. Om det sedan börjar blåsa eller regna är det enkelt att sätta dit panelerna igen. Alla paneler har upprullningsbar plast OCH insektsnät som passar för alla slags väder och minskar instängning. Varje panel kan också öppnas längs sidorna och rullas upp, och då blir det öppet utan att något behöver tas bort.

Ett hårt slagregn i juli var inga problem, inte heller byar med kulingstyrka under samma helg. Själva stativet är mycket stadigt, så när det väl är uppe handlar det "bara" om hur många tältpinnar man behöver knacka i.

Isabella Buddy och Hahn Korsika 2.0 har insektsnät i sidorna men inte i fronten och det var faktorer som låg emot dem.

Fronten sluttar något utåt och får insidan att kännas mycket större än om fronten vore helt lodrät. Smart!

Nackdelen är förstås vikten och det får man räkna med om man vill ha något som ska tåla oväder. Men jag sätter ensam upp tältet på lite över 20 minuter vilket är helt acceptabelt om man stannar några dagar. Priset är också förstås rätt högt, men det känns som om man får vad man betalar för. Jag gillar att vara förberedd för alla slags väder och det kravet har uppfyllts.

Solskydd saknas, så för att inte bli grillad när solen ligger på ska jag komplettera med en lös dubbelskena så att jag, vid behov, kan sätta upp de Thule Sunblocker-sidor som jag redan äger. Sunblocker är lätt och kompakt och skyddar både mot sol, rimlig vind och lättare regn - perfekt för korta stopp.
 
Senast ändrad:
Toppen