• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Thule Omnistor, stödbenen går inte att låsa

Onsalatompa

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29245
Medlemskap
2024
Jag är nybliven ägare till en Adria Matrix 2018 års modell med en markis enligt ovan. När jag idag för första gången skulle sätta upp markisen, orkade inte stödbenen hålla sig uppe utan sjönk ihop till sin kortaste längd. Det verkat som att fjädringen i låset inte är tillräckligt spänd? Kan det vara så? Problemet gäller båda stödbenen. Tips någon?
 
Lösning
@toni o nette: du har helt rätt, flärpen ska fällas uppåt och inte nedåt som jag trodde, då låser den som den ska. TACK! Det är inte lätt att vara nybörjare... TACK även ni andra som bidragit till gåtans lösning.

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Grattis! och välkommen.
Vad har du för markis? Det finns en lapp eller bricka någonstans med namn och nummer.
Markisen kan vara vilken tillverkare som helst då dessa oftast monteras efter kundens önskemål
när kunden beställer bilen.
Här finns en bild på benet på en tillverkares markis: Bilden lånad på: Campingvaruhuset Startsida
Spaken som syns på benet skall dras åt rätt håll men det kan ibland behövas lite extra kraft för att få den dit så att den låser.
1592057816967.png
 

MB73

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
31319
Medlemskap
2024
@toni o nette: du har helt rätt, flärpen ska fällas uppåt och inte nedåt som jag trodde, då låser den som den ska. TACK! Det är inte lätt att vara nybörjare... TACK även ni andra som bidragit till gåtans lösning.
Jag har samma problem. Vände du på flärpen? Känns som att jag bryter sönder något om jag tvingar den uppåt.
 

Onsalatompa

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29245
Medlemskap
2024
Bild 2 ovan visar läget på flärpen när man fäller ut benet ur markisen. När man sedan dragit ut benet och ställt det på marken låses den genom att man vänder fjärpen uppåt så att den bildar en 45 graders vinkel mot benet, se bild 1 ovan. Det ska inte krävas inte någon större kraft innan den blir låst.
 
Toppen