• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Thilda spelar...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Inte husbilsrelaterat, men den som vill se Thilda spela på Kungsbacka-Vallda Suzukiförenings jubiléumskonsert (30-års jubiléum) den 7 november 2009 i Kungsbacka nya teater klickar här! Thilda är blonda flickan till höger i rosa och spelar piano (ser lite förskräckt ut...är dock koncentrerad på två saker - titta på publiken och spela :D)
För övrigt kan nämnas att hela Suzukiverksamheten som finns i Sverige idag, startades en gång i tiden av Sigge Strand i Vallda för trettio år sen...
/Annette

Redigerat: Det blev fel i uppladningen av filen till YouTube, ljudet blev dåligt och halva klippet försvann, ny ligger nu ute på YouTube!

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Thilda spelar...

En verkligt bra kanske den bästa metoden att lära sig spela violin, skall nu iväg med min son 6 år på suzuki kurs. Verkligen att rekomendera.
Juan Norte

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

I Kungsbacka har dom flöjt, piano, cello och fiol att välja på om man vill låta barnen spela efter Suzukimetoden. Thilda började när hon var fem, fantastiskt roligt före både barnen och föräldrarna!
Emil, fyra år har redan börjat lite hemma, kan blinka lilla stjärna redan! Har hört syrran....
Han ska börja i musikskolan nästa höst!
/Annette

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det blev fel i uppladningen av filen till YouTube, ljudet blev dåligt och halva klippet försvann, nytt klipp ligger nu ute på YouTube!
/Annette

F

F.d. 25270

Guest

Inte husbilsrelaterat, men den som vill se Thilda spela på Kungsbacka-Vallda Suzukiförenings jubiléumskonsert (30-års jubiléum) den 7 november 2009 i Kungsbacka nya teater klickar här! Thilda är blonda flickan till höger i rosa och spelar piano (ser lite förskräckt ut...är dock koncentrerad på två saker - titta på publiken och spela :D)
För övrigt kan nämnas att hela Suzukiverksamheten som finns i Sverige idag, startades en gång i tiden av Sigge Strand i Vallda för trettio år sen...
/Annette

Redigerat: Det blev fel i uppladningen av filen till YouTube, ljudet blev dåligt och halva klippet försvann, ny ligger nu ute på YouTube!

Jag tror nog det är lite oklart vem som introducerade Suzuki-metoden här i
landet. Min äldste son började spela fiol enl Suzukimetoden för 35 år sedan.
Mvh
Harry Hymer
(som började i Kommunal musikskola för 57 år sedan)

F

F.d. 53078

Guest

Thilda är väl Luddes Dotter

Här kör vi efter suzuki metoden, men med en del modifieringar.

Att markera strängarna tycker jag är helt olämpligt och fördröjer inlärningen
kan jämföras med att lära sig simma med flythjälp eller cykla med stödhjul.
Barnen skall lära sig att lyssna på tonerna och själva hitta rätt med fingrarna.
En annan viktig sak som jag har sett med barn är att dom inte själva kan stämma sin violin utan låter läraren göra detta. Det anser jag att barnen själv skall lära sig att göra med örat och utan instrument.
Många barn slutar att spela därför att dom tröttnar på all teori och att dom inte lär sig att spela något det första halvåret. Därför satsar vi på att dom skall lära sig spela så fort som möjligt och mindre teori i början.
Barnen skall lära sig av egen kraft och fri vilja.

I början med suzukimetoden så fick barnen en träbit med en pinne för att lära sih hållning och ställning det första året. Det kan också bero på att en 1/8 eller 1/4 violin kostade en månadslön på den tiden.

På denna videon YouTube ser vi tydligt hur flickan med det röda håret är mera konsenrerad på att titta på sin violins klistermärke än att spela hon håller violinen så att hon skall se klistermärkerna och får då in en ovana med fel ställning.
Tomás min pojk sitter framför henne och ger henne noterna som flyger med vinden. Här hade Tomás spelat i knappt ett år när han fick spela detta enkla stycke med suzuki elever i 2a och 3e kurs.

Pianoeleverna Yamaha har vi nu en helt egen metod med en bok som vi har gjort själva med ett bättre resultat. Liknande metod att leka sjunga noter och spela.

Att kunna spela är som att prata ett annat språk.

Bilagor

• 2012-12-27 19.17.36.jpg
    2012-12-27 19.17.36.jpg
    1,4 MB · Visningar: 1
Toppen